Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag ska snart flytta och undrar om det finns några regler för hur stort en hund måste ha i en lägenhet? Hörde någonstans (tror det var på radio) att de snart skulle införskaffa relger ang. detta.
Skulle vara bra att veta då man lika bra kan följa dem före de ens införskaffats isåfall.
Jag har en tik i strl med Schäfer. Vi bor nu i en lägenhet på 52kvadrat.

Sv: Regler för hur liten lägenhet hunden får bo i?

Det vore ju fullständigt barockt om myndigheterna skulle börja föreskriva minimiyta på lägenhet efter hundens storlek. Inomhus ska ju hunden koppla av, äta och sova, aktiveringen får den utomhus.

Så länge man bara ser till att hunden får tillräckligt med motion och rastning, spelar inte ytan inomhus någon roll. När jag var ung hade jag en boxer och en golden retriever samtidigt i en liten etta med kokvrå. Inga problem med det.

För övrigt är stora hundar ofta lugnare än små.

Jag hörde att några hunddagis hade fått stänga igen för att det var för lite fönster i lokalen och hundarna skulle ha ett visst solljus eller något sådan "skit". Så jag tror faktiskt att det kommer komma regler.

Hur fick du plats egentligen? Och jo, stora hundar är lugnare men de ska ju ändå kunna röra sig lite!

Jag hörde att några hunddagis hade fått stänga igen för att det var för lite fönster i lokalen och hundarna skulle ha ett visst solljus eller något sådan "skit". Så jag tror faktiskt att det kommer komma regler.

Hur fick du plats egentligen? Och jo, stora hundar är lugnare men de ska ju ändå kunna röra sig lite!

Lagen för hunddagis o annan yrkesverksamhet + kennlar/uppfödare infördes redan 2008, men de som var verksamma fick 5 års dispens, de som inte hunnit fixa detta, t ex tillräckligt med personal får vackert bomma igen.
Var ju en hunddagisföreståndare som gick ut i ATL o klagade på att han skulle få bomma igen, han fick nämligen inte fortsätta sin verksamhet, att ta hand om 20 hundar själv, utan personal, stackarn. Vem i :devil: vill lämna sin hund till en sådan?

Nej det kommer inga regler/lagar inom överskådlig framtid ang storlek på bostadsyta.

Kl. Däremot är det en ny lag from i dag. Hur långt ifrån dig hunden får vara när den är lös. Så vill man slänga boll med hunden och följa lagen, så kan man glömma det nu.

Läste det i nån av nätblaskorna, men förstod inte vad det var som skulle vara nytt, så har det ju varit sedan 1/1 2008 vill jag minnas?

Det finns lagar om minimiutrymme för boxar/burar men det finns sannolikt inte någon lägenhet som är i närheten av att vara så små att det vore ett problem.

Du kan ju bo jättestort och ändå bara ha hundarna i köket.

Kl. Däremot är det en ny lag from i dag. Hur långt ifrån dig hunden får vara när den är lös. Så vill man slänga boll med hunden och följa lagen, så kan man glömma det nu.

Vart hittar man info om det här då? *nyfiken*

Jag hörde detta på tv i går. Så jag vet inte mer. Först trodde jag de pratade om det sk koppeltvånget. Men reagerade på att de sa ny lag från 1 mars.

Du menar att en lägenhet kan vara så liten att en hund inte får bo där, men dock en människa:rofl:

Finns det regler för hur litet en människa får bo?

Varför skulle det göra det? Det var ju det som var så roligt

Jag skulle också gärna vilja veta mer om detta. Om det kommer gälla överallt?
Vi har stora åkrar häromkring där jag tränar med hundarna och låter dom springa av sig.

Och om jakthundar då ska ha någon slags dispans? Skulle vara skönt att slippa stöta på dom i trädgården när man ska ut med sina egna hundar :mad:

Jag bodde med två bearded collies på 15 m2. Det gick finfint, men vi var ute och aktiva minst 12 timmar dagligen, så de sov mest inne.

Ja det finns regler om hur små lägenheter man får bygga. Vill minnas att några studenter i Lund ville bygga minilägenheter men att det krävdes en lagändring för att de skulle få uppföras. Tror de var i storlek med en husvagn. Några år sedan dock och jag minns inte alla detaljer.

Men vilka dumheter, det kan ju inte vara möjligt.
Jag bodde med min Grand Danois på under 50 kvm i över tolv år. Lägg till 2-4 katter och min man på det. Inga problem!
Självklart motionerade ingen av oss inomhus.

Så länge lägenhetens yta överstiger/hunden har tillgång till minsta tillåtna utrymme i box för hund, så är det ok :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 652
Senast: Frost116
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård