Registrering

L

Lillaloppan

Kan man registrera hund utan stamtavla? Vad kostar det? Hunden i fråga är en renrasig schäfer men uppfödarna valde att inte registrera pga av att det var en oplanerad kull... Vad krävs för att få hunden registrerad? Måste hunden vara registrerad för att ställas ut (antar att den måste det)? Skulle bara vilja få ett omdöme på honom.. Många frågor blev det..! Tacksam för svar! :bow: :bow:

Sv: Registrering

Registreringen kan bara uppfödaren göra.. och då måste hela kullen registreras.
Om du ska ställa ut så måste den va reggad.

Lillaloppan skrev:
Kan man registrera hund utan stamtavla? Vad kostar det? Hunden i fråga är en renrasig schäfer men uppfödarna valde att inte registrera pga av att det var en oplanerad kull... Vad krävs för att få hunden registrerad? Måste hunden vara registrerad för att ställas ut (antar att den måste det)? Skulle bara vilja få ett omdöme på honom.. Många frågor blev det..! Tacksam för svar! :bow: :bow:

dessutom så måste föräldrarna till hunden vara röntgade å fria från höft/armbågsfel..
även om dom e renrasiga så måste föädrarna va fria å röntgade..ananrs går de inte..speciellt m scäfer..
så du kan inte regga han nu i efterhand då de e uppfödaren/säljaren som gör det när valaprna e födda.

Han är uppfödd på kennel men eftersom kullen kom till genom en "tjuvbetäckning" så valde dom att inte regga valparna. Varför kan man ju fråga sig när du liksom har en kull renrasiga schäfervalpar framför dig.. Frågor jag aldrig lär få besvarade! Sånt är livet.. Tack för era svar!

Jo men även om dom kom till på "felsätt" (oplanerat) och föräldrarna är röntgade så fattar jag inte varför man inte reggat ändå.... för det är en kull och är lika mkt "värd" som alla andra kullar förutom att dom inte var planerade..
men sen är ju frågan ifall föräldrarna var röntgade å fria...?:confused: för det splear ingen roll om föräldrarna är renrasiga m toppstam å är själva reggade,så måste dom va röntgade (båda två ) och fria från fel för att ens kunna regga valparna,så det är det viktigaste,för ananrs går det inte....

sen så kunde juh nån av föräldrarna inte va röntgade å därmed så sade säljaren att man inte ville regga pga att kullen ´var oplanerad..
men gör så att gå in på skk's hunddata å kolla på båda föräldrarnas namn/sida, där ser du ifall dom är röntgade och sånt,för det står alltid på skk's hunddata då man skickar iväg röntgenbilderna till skk's huvud-veterinär som godkänner hundens höfter/armbågar och därmed skrivs det in där.:rofl:

inte för att du kan regga din hund i efetrhand,men det kan va bra och titta där för att förutspå att din hund inte kommer få problem med sina höfter/armbågar (el ryggen) om hans föräldrar blivit röntgade..sånt kan vara jätte bra att titta så att man vet.:bump:

Jag håller fullständigt med dig i att det är konstigt att man inte reggar valparna om båda föräldrarna är felfria o röntgade o hela kittet! Kanske är det som du säger, att en av föräldrarna inte är reggad... Det är sådan fakta jag vill ha och försöker gräva fram.. Får kontakta förra ägaren o höra om hon vet något, förhoppningsvis gör hon ju det! Angående höft - och armbågsproblem; har han anlagen för dåliga leder så har han, jag menar att det är inget jag kan trolla bort om det skulle visa sig att han har det. Visst hade det varit trevligt att veta att hans föräldrar är felfria men det är väl lite "problemen" med en omplaceringshund, man har inte all fakta! Jag ska försöka gräva vidare i detta och få så mycket information som jag kan.. Tack för svaret o tipsen! :bow:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 460
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 859
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka