Reg eller oreg?

G

Gefjun

Har börjat titta efter hund, rättare sagt bordercollie valp. Har nu funnit en intressant, men denna är inte registrerad p.g.a att tikens matte inte är intresserad av vallning och hanen klarade inte vallprovet (tror jag). Så nu vill jag ha råd. Positivt och negativt, reggad eller oreggad? Tack!

Sv: Reg eller oreg?

Ja du vad ska du ha hunden till, ska du valla är det väl osmart med tanke på föräldrarna och ska du inte valla, varför en BC ? :)

Ska du tävla med een så måste den vara reggad. Om du söker en härlig kompis som kan vara med "överallt, så betyder registerring ingenting egentligen...

Border collie är en fantastisk hund som behöver få jobba med sitt huvud ofta och mycket...

ancan skrev:
Ska du tävla med een så måste den vara reggad. Om du söker en härlig kompis som kan vara med "överallt, så betyder registerring ingenting egentligen...

För mig betyder registrering att jag stödjer den seriösa aveln, rent moraliskt alltså.

Till trådskaparen: Vad ska du ha hunden till?

Låter helt enkelt SKITKASST i mina öron.

TILL ALLA:

Jag har haft BC förut och vet vad det innebär. Hunden kommer inte att användas till vallning, då jag inte har något den kan valla. Det kommer främst att bli lydnad, agility och arbete i vardagen.
Vad jag har förstått är det bruksen man inte får tävla i om den inte är reggad.

Har tagit beslutet att jag inte ska köpa just denna valp. Men vill gärna ha fler åsikter om detta.

Det är väl lite väl grovt att bara slänga ur sig så där!! Du kan väl motivera varför du tycker att det känns skitkasst, för det kan ju finnas andra som inte tycker att det är skitkasst.Vill man att folk ska lyssna på det man skriver så motiverar man och förklarar, annars är det onödigt at skriva sin åsikt för den kommer gå obemärkt förbi, om man nu bara slänger ut den som du just gjort!

Vad jag har förstått så får du inte ställa ut den om den är oreggad. Allt annat får du väl göra? Då kan valet också vara enkelt om det nu bara hade varit så enkelt. En registrerad valp är ju avlad på rätt sätt, men en oreggad behöver ju inte vara kontrollerad alls utan den kan ha både det ena och det andra i sjukdomsväg, men ingen vet ju. Jag har två oreggade dobermannar. Den ena köpte jag år 2000 och den andra fick jag i födelsedagspresent av min man ocd delar av hans familj. Egentligen var det tänkt att köpa registrerad hund denna gången, men jag kunde inte tacka nej till valpen , hade inte hjärta att göra så mot min familj, framförallt inte om jag vill ha ett fungerande liv ihop med dem. Så det blev som det blev.Det här med registrerad valp får jag ta senare när jag ine har kvar den äldsta tiken.

nixepixe, du får inte tävla bruks med en oreggad. i min klubb får du inte ens vara med i träningsgrupperna.

som ägare till två oreggade vet jag hur mycket problem det innebär och hur många dörrar som stängs. och jag tycker det är onödigt att andra ska begå samma misstag.

Ja, det är väl det som är det största problemet. Att de oreggade inte är kontrollerade. BCn ska ju vara höftledsröntgad och ögonlyst enligt SKKs regler.

Jag trodde att alla fick vara med och träna överallt. Men så är alltså inte fallet. Då är det ju verkligen många dörrar som stängs. I klubben här fick man vara med förr ialla fall om hunden inte var reggad, men detta kan ju ha ändrats.

AnnikaW skrev:
TILL ALLA:

Jag har haft BC förut och vet vad det innebär. Hunden kommer inte att användas till vallning, då jag inte har något den kan valla. Det kommer främst att bli lydnad, agility och arbete i vardagen.
Vad jag har förstått är det bruksen man inte får tävla i om den inte är reggad.

Har tagit beslutet att jag inte ska köpa just denna valp. Men vill gärna ha fler åsikter om detta.

Jag har ( som de flesta vet ) väldigt strikta åsikter vad gäller ras och aktivering.

Köper man sig en jakthund gör man det för att man är intresserade av jakt o.s.v
Lika så om man köper BC så tycker jag att man ska ha förutsättning att valla med hunden.

Du ska inte valla med din BC och då tyckte du att denna kombination ev skulle passa, men även om en del talar för att hunden ev ärver samma egenskap som sina föräldrar ( alltså inga vallare ) så är det inte alls säkert.

Vad händer om du får en BC som det är mycket vall i ?

När man köper hund tycker jag man ska utgå ifrån vad man kan erbjuda hunden och hårt kritisera om det är tillräckligt.

Men detta är mina personliga åsikter

Om föräldrarna inte fungerar i vallning kan det dessutom bero på ett allmänt dåligt temperament, de BC som jag sett som inte alls fungerat i vallning har ofta varit tokhispiga, dvs velat valla men helt utan kontroll på situationen.
PL

Det är nått att tänka på... Det tänker jag ofta på Retrievers... De som inte är tillräckligt samarbetsvilliga för att starta på jaktprov kan vara allmänt stökiga att hantera också. Så till vida att hunden har motor och apportlust. Sen kan det ju också bero på andra saker. Men en sådan samarbetvillig hund är ju aldrig fel...

Peter Lundin har redan svarat den motivering som jag hade skrivit om jag hade pallat vilket jag inte gjorde då.

Jag ser många BC och jag skulle vilja säga att många av dom som är oreggade har MKT stor vilja att valla men reder inte ut i skallen. De har taskiga nerver, stressiga och alldeles för mycket rädsla. Sådana hundar är svåra hundar och bör för det första inte användas i avel och än mindre skall köpa sådana.

Spelar ingen roll. Vad ska du ha hunden till? Avel osv? Då bör den vara reggad...annars är det onödigt.... ID räcker.

Nej, någon avel är nog inte aktuell. Det kommer nog att bli en reggad ändå. Det känns ju säkrare då den är kollad, föräldrarna är ok och jag får vara med och tävla i allt om jag skulle vilja det.

Förstår din åsikt. Men jag har sett annonser nu där valparna är reggade och så, men de säljs som bruks-sällskapshundar. Köper jag en som verkligen vill valla då är jag inte omöjlig på den punkten. Då får jag sätta mig in i det och låta hunden valla.

Dom uppfödare som säljer sina BC till sällskap skulle jag ALDRIG ge mig i kast med..

Men annars har du väl en rätt sund inställning, jag tycker dock att alla BC ska få chansen att valla ..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 204
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 363
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka