Reflektioner kring den katastrofala kriterieauktionen?

anhe

Trådstartare
Känns sådär måste jag säga när man går men en dräktig märr vars unge man tänkt sälja :crazy:

Hur sjutton ska det här vändas?

Sv: Reflektioner kring den katastrofala kriterieauktionen?

Tja, sätter man ut drygt 600 hästar till försäljning samma helg säger det sig väl nästan självt att det är svårt att hitta köpare till alla.

Många hästköpare gillar heller inte att köpa häst på auktion.

Jag är inte ett dugg förvånad över priserna.

Nu tycker jag kanske att det är att förenkla saken lite. Visst det är många hästar ute samtidigt, det har det varit andra år också. Även om man kan förvänta sig en naturlig nedgång av antalet sålda baserat på att antalet objekt är fler så finns det ju en tydlig trend som jag ser det.

Är det helt plötsligt fler hästägare som inte vill handla på auktion menar du?

Min analys: De väldigt låga priserna i år kommer ett år försent. Jag tror att förra året köpte tränare en hel del hästar som vanligt i tron om att de skulle hitta hästägare, vilket de sedan inte gjorde. Följden i år är att de fortfarande äger en del tvååringar och därför inte vill köpa på sig ettåringar. I kombination med ett väldigt stort utbud resulterar detta i dumpade priser.

Kortsiktigt är detta katastrof för redan hårt plågade uppfödare, men på sikt tycker inte jag det är beckmörker. Nu finns det en ny styrelse i Svensk Travsport, de ska visa vägen och ta de beslut som behövs för att vi ska ha en levande och blomstrande travsport. Jag har stort förtroende för dem och har höga förväntningar. Det vi behöver mest av allt är framtidstro. Denna auktionen belyste verkligen problemet, ingen försöker dölja det i år, med en hög meridiansiffra p g a att några kostar väldigt mycket. Bara det är bra och ger förutsättning att problemet tas upp som riktigt allvarligt.

Jag tror också att en stor del av problemet hade att göra med den mängd hästar som skulle krängas under dessa dagar. Tidigare år har väl antalet legat runt 450 om jag inte missminner mig helt. Det säger sig ju självt att det inte kommer in en proportionell andel toppstammade extra då, utan att man s a s tvingas ta in nerifrån. Inget ont om exempelvis Hitec Lou och Blixt Pointer, men inte tror jag det är såna hingstar man som spekulant letar efter som fäder till sina auktionsfynd!

Sedan kan man också konstatera att när flera storuppfödare som t ex Menhammar har flera betänkligt okommersiella fadershingstar på många av sina hästar till försäljning, så påverkar det snittpriset på hela auktionen.

Många uppfödare får fejsa fakta: man har inte lyckats pricka in vad marknaden vill ha. Och särskilt uppenbart blir det om hästen inte är av absolut toppklass ur köparens synvinkel, när köparna har 622 andra hästar att jämföra med...

Ar det bara average price som sjunkit eller ar det aven de individuella?
For aven om auktionspriserna har dippar och hausar lite allteftersom aren gar brukar uppfodarna anda fa betalt for vad hasten ar vard. Jag har pratat med manga uppfodare - bade sma och stora som har haft orimliga krav pa sina hastar. Dessutom har uppfodarnas agerande satt spar i hur deras hastar bjuds pa har.
Tex finns det de som bjuder pa sina egna hastar. Oftast genom agenter men det kan anda inte doljas sarskilt lange / val. Om en uppfodares hastar kopts tillbaka ar efter ar kommer tillslut allt farre spekulanter dras till den personens consignment. Ingen vill slosa tid med att titta pa hastar man anda vet kommer ga ater for dubbla vardet.
Likadant med individer. Forra aret intervjuades en topptranare efter auktionen och berattade da att han fatt tva systrar till riktigt fina hastar han tranat. Han hade skrivit pa slipen men inte hojt handen en enda gang. De gick for 140' resp 120'. Iar gick broderna for 30' resp 24'. Ok, de var inte lika snygga / hade mindre exteriora fel men inget som borde dragit ner priset sa kraftigt med tanke pa stammen. Daremot var det knappt ngn som gick och tittade pa dem hastarna. Jag satt i rummet nar de klubbades. Bokstavligt talat varenda manniska borjade skruva pa sig nar de klubbades billigt. Alla de vi talat med efterat sa att hade de vetat att hastarna faktsikt skulle saljas och dessutom ga billigt hade varit intresserade av att bjuda = de hade hogst troligen gatt for atminstone det dubbla.

Nu sager jag inte att det ar uppfodarnas fel pa ngt satt. Jag beskriver bara vad som ar ett problem harover. Tex tror jag farre kopare tittar pa / bjuder pa tex K******** hastar an om de salts av ngn annan. Vi kommer aldrig mer kopa hast darifran.
Det ljugs om alder. Det pumpas fullt med steroider och antiinfalmmatoriskt och jag vet inte vad. Forr eller senare kommer koparna dra oronen at sig. Jag vet inte hur det ser ut i Sverige men detta ar ett stort problem.

Sedan kommer fragan om hastarna verkligen platsar. Ska en aring med medioker pappa (eller super pappa for den delen) men urtaskigt moderne och krokiga ben verkligen saljas pa en select sale? En helt vit sida brukar skvallra om att familjen nog skulle kasserats for lange sen. Och ingen kommer betala stora summor for en hast som vrider ut fran bogen eller hanger pa ett kna. Det ar helt enkelt ekonomiskt sjalvmord.

Och nej, jag vet inte varfor vi tog det helt idiotiska beslutet att betacka den lilla svarta i varas. Vi far helt enkelt hoppas att den ar rak och snygg och kommer ut med fyra ben och ett huvud. Har en stark kansla att vi kommer behalla den aven om jag hellre saljer om den ar vard ngt alls. Det ar mycket lattare att ga till en auktion och kopa det man vill ha istallet for att binda upp sina pengar i felra ar och hoppas pa att det som kommer ut ar hyfsat korrekt.

En eloge till er uppfodare som vagar tro och hoppas pa era bebisar sa vi har ngt att kopa! (Aven om jag anser att de allra flesta borde rensa i sina stostallar och ratt kraftigt dessutom.)

Tyvärr är det inte de sämsta 10 eller 20 % som kommer att rensas ut, utan det är de profesionella uppfödarna som drar ner och det kan vara helt ok märrer som får gå. Hobbyuppfödarna fortsätter att avla på sitt favoritsto som egentligen inte tillför rasen något. Eftersom det är svårt att få något betalt för avkomman går man till en billig (oftast rätt dålig) hingst... Detta blir en ond cirkel som måste brytas!

Tyvärr har de billiga och lågt värderade hingstarna vunnit mark mot de etablerade i år.

uppfödarna bjuder på sina egna hästar, vi ar med o bjöd på en fin märr och gav oss på 200 000...sedan kommer uppfödaren och erbjuder oss att köpa henne för just 200 och då hade han själv haussat upp priset, då sa vi tack men nej tack

Alla uppfödare jag känner bevakar sina hästar på auktion. Jag kan tycka att om man tar åter för 400' så vill man kanske inte sälja? Eller så har man redan bättre bud men vill se om det går att få mer på auktionen? Jag har fått känslan av att flera som ropades åter hade bud men kanske inte riktigt vad de begärt och ville upp och kolla om de kunde få mer?

Där håller jag med.
En del hästar ropades åter för fantasisummor. Då undrar jag varför de ens gjort sig besväret att åka till auktionen?

Hobbyuppfödarna fortsätter att avla på sitt favoritsto som egentligen inte tillför rasen något. Eftersom det är svårt att få något betalt för avkomman går man till en billig (oftast rätt dålig) hingst... Detta blir en ond cirkel som måste brytas!

Jag håller inte direkt med.
Travsporten SKA även vara en folksport. Då måste folk få avla några enstaka föl på sina gamla starthästar.
Sen får de helt enkelt välja hingst efter vad plånboken medger.
Jag har i många år haft billiga, (men därmed inte BARA dåliga ;)) hingstar uppstallade här.
De allra flesta av "mina" stoägarna tar enstaka föl på sin familjehäst, för att behålla avkomman och tävla själva.
Jag tycker det är trevligt med en viss gräsrotsnivå på en del travfolk.

Jag håller inte direkt med.
Travsporten SKA även vara en folksport. Då måste folk få avla några enstaka föl på sina gamla starthästar.
Sen får de helt enkelt välja hingst efter vad plånboken medger.
Jag har i många år haft billiga, (men därmed inte BARA dåliga ;)) hingstar uppstallade här.
De allra flesta av "mina" stoägarna tar enstaka föl på sin familjehäst, för att behålla avkomman och tävla själva.
Jag tycker det är trevligt med en viss gräsrotsnivå på en del travfolk.

Det är väl kanske trevligt för den enskilda familjen, men gagnar knappast travsporten. På sikt bromsar man på detta vis utvecklingen av travarrasen, även om tanken är god och lätt att tycka om.

Delvis Kl

Sjalvklart forstar jag att man inte vill ge bort sin hast gratis men en del verkar ha smuttat pa bade det ena och det andra innan de akte...
Och det har med att avla pa hastar utan kvalitet forstar jag inte heller. Jag anser att de flesta hingstar pa marknaden (har iaf) ar ratt likvardiga. Iallafall sapass att de varit framgangsrika pa banan. Det ar ju da det ar viktigt att titta pa marren istallet. Har inga problem med en otavlad marr. Nar det daremot ar tre generationer av otavlade marrar kan man ju borja fundera. Dessutom skiter jag fullstandigt i om det finns en mangmiljonar pa mormors sida nar resterande 30 hastar i stammen har tjanat sammanlagt en miljon. 100' intjanade pa 15 avkommor smaller inte sarskilt hogt hos mig iaf.
Jag foredrar om det finns tva arings talang i stammen, iaf hos nagon / nagra. Likadant slar stora pengar hogre an extrem snabba rekord. Att ha vunnit pa 10 tid och sen enbart tjanat 10' ar ju inte direkt kul. Daremot att ha gatt nagra sekunder langsammare och har ett pa hundra tusen kanns betydligt trevligare i min planbok iaf.

Appropa kvalitet finns det en mkt stor uppfodare i narheten som bestamt sig for att en av dennes uppfodningar ska bli avelshingst. Tyvarr far han inga marrar sa istallet har de kopt hastar av slaktbilen (bokstavligt talat) och i princip allt med frys markning har betackts. Har en stark kansla av att den hingsten inte kommer bli ngn storre kanon...

Men målet är väl inte att vi alla tillsammans ska få fram travare som går under 1 min/km?
Hur man än avlar, så blir det bara 1 häst i varje kull som vinner Kriteriet.
Det som bromsar travsporten mest är väl att de som äger häst tröttnar, och väljer att ha en annan hobby?

Men samtidigt kan man inte bara avla pa samma "sakra kort" heller. Stammarna kanns ganska sma och tighta som det ar och en viss variation maste ju finnas. Daremot tycker jag inte om nar det avlas pa marrar som i generation efter generation visat att de inte duger.

Vi kopte forra aret en CR Renegade. Och jag forvantar mig verkligen inte att ngn ska veta vem det ar (som avelshingst iaf). Han har verkligen inte haft nagra storre framgangar i avelsboxen. Forutom var tvaarings helbror that is. Vi har startar var marr tva ganger iar. En andraplats dar hon satt instangd pa racket tills efter sista svang. En tredjeplats dar hon var enda tva aringen i loppet och travade pa sloppy bana i flip flops. Skulle vilja saga att hoon ar ratt talangfull.
Till sin fordel har hon riktigt fin exterior, storlek och mentalitet. Hon gick for dryga 80' pa auktion.

I sak håller jag med Popfinger men du har helt klart en poäng, och den är av yttersta vikt. Det måste vara roligt!

Jovisst maste det vara kul och alla kan inte vara world champions. Nu var det dock priserna vi diskuterade och ingen kommer betala stora pengar for att hafsa sig runt en fair track pa kallblodstider som mal.
Hemskt ledsen om jag later negativ men vill man ha betalt for hastarna maste de ocksa ha mojligheten att tjana tillbaka iallafall en del av investeringen. Tro mig. Det finns tillrackligt med hastar som inte racker till iallafall, utan att man behover avla pa allt som gnaggar.

Men målet är väl inte att vi alla tillsammans ska få fram travare som går under 1 min/km?
Hur man än avlar, så blir det bara 1 häst i varje kull som vinner Kriteriet.
Det som bromsar travsporten mest är väl att de som äger häst tröttnar, och väljer att ha en annan hobby?

Fast frågan här var ju ursprungligen varför auktionshästarna gick för "så låga priser". Jag kan hålla med om att det kan vara kul för en familj att ta något föl efter sin kanske-inte-så-meriterade och halvtaskigt stammade märr, men då kan man inte heller plötsligt tro att någon naiv stackare ska hala upp plånboken och köpa hästen till högt pris om man får för sig att sälja.
Smart avel innebär att redan innan sto- och hingstval ha tänkt över om man ska behålla eller sikta på att sälja.
Dessutom, även om man siktar på att behålla kan det hända saker som gör att man måste sälja och då har man ju inte direkt gett sin uppfödning den bästa chansen att hamna på ett vettigt ställe, om ingen vill ha den sedan...

Din bild från andra sidan Atlanten är kanske inte gällande i Sverige? Det var inte bara skit som gick riktigt billigt på auktionen.

Visst styr pengarna här också, men riktigt så mycket maskiner som du ger bild av att hästarna ses som hos er är det inte här. Det är väldigt få svenska tränare som verkligen behöver motivera för ägaren att treåringen inte ska starta varje vecka när den börjar bli trött.

Jag tror att priserna har enormt mycket att göra med om det är roligt att äga häst. Det handlar ju om tillgång och efterfrågan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 715
Senast: morgaine
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 297
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 524
Senast: fixi
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 890
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar