reflekterat lite..

Kivina

Trådstartare
sitter mycket på annonssidorna nu för tiden då jag är på jakt efter en ny dressyrsadel åt pållen och har sett att det finns många Countysadlar ute på annons.

För kanske ett par år sedan var ju dessa så gott som omöjliga att få tag på begagnat. Hur kommer det sig att sadel "trender" vänder så fort??

Eller vad är det som gör att dessa sadlar helt plötsligt sälja i ofantliga mängder??

Sv: reflekterat lite..

Det finns nog många faktorer ...
- Dels så börjar sadlarna få några år på nacken från "genombrottet" och det finns nog många som kan tänka sig att byta bara därför - utvecklingen går ju framåt s a s.
- Antalet sadlar på marknaden har ju ökat om det varit god försäljning i början, så att procentuellt sett så kanske det inte är så väldigt många i omlopp. När de var *nya* så fanns det just bara nya och ingen begagnatmarknad.
- Möjligen var inte sadeln så bra som man trodde heller.
- Trender. För några år sedan skulle alla bett först vara superkorta, men sen har "hysterin" lagt sig. Senaste året har det inom "islandhästsadleriet" efterfrågats allt bredare bomvidder och jag tror faktiskt att vissa huggit i för mycket vilket i så fall kommer att visa sig om nåt år eller så. Visst har säkert bomvidderna varit trånga tidigare, men jag tror inte att alla islandshästar nu behöver extravida och större storlekar. (Liknande "trender" finns nog inom alla grenar, och är det inte bomvidd så är det sits eller vulster, dressyrgjordsfästen eller inte osv).

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänkte fortsätta i dina funderingar om trender.
Visst är det konstigt, att färger, former och ny teknik kan påverka så mycket som den faktiskt gör.
Hela tiden utvecklas nya märken och gamla försvinner, fast de som försvinner brukar ju vara de här budgetmärkena som snabbt ersätts av nya.

Det räcker ju med att ta färgen "oakbark" eller "redwood" eller "new market brown" som den kallas.(kärt barn har många namn :D )
För ett antal år sen skulle inte någon kunna tänka sig ha den färgen på hästutrustning, den hörde till 70-talet och hörde inte hemma på 90-talet, det var svart som gällde.
Nu har den kommit tillbaka och folk letar som aldrig förr, jag tycker färgen är snygg, men enligt mig så är det en ren modefluga och försvinner nog snart.(Förlåt på förhand, alla ni som dyrkar färgen, den är mer ett exempel, menar inte att det är något fel på den! :o )
Vad händer när den återigen bli betraktad som tråkig och ful, jo marknade för begagnade grejer kommer överösas av just den färgen.

Jag har tom sett sadlar av samma märke säljas begagnade för olika pris för att det är olika färg på dem! Allt som oftast har de varit lika slitna/välskötta.

Om jag var du (jag har inegn vidare erfarenhet av dressyrsadlar) skule jag lyssna på ovanstående trådskrivare för jag håller helt med, ville bara utveckla trendfrågan lite. ;)

- Lånar knapp -

Eller så är det som med Passier Optimum. En snubbe, inga namn, åker riket runt och passar in Passier-sadlar. Han säljer på alla deras nya Optimum, som är deras definitiva steg in i gigantiska-knäputor-skänkelstöds-döden-i-grytan. Det säljs inte så många i Sverige eftersom det inte finns någon generalagent. Men förvånansvärt många Optimum finns till salu, "endast lite använd". Tror jag det! Har den personen haft en gammal Passier med inga stöd och köper ett sånt där nytt elände (läs tandläkarstol) så kan de inte rida sen, och har betalat 23.000:- för det. Eller så passar han helt enkelt in sadlarna dåligt. Jag tror på det förstnämda. Jag tror väldigt få får för sig att de skall ha en Passier om de inte har haft en förr, eftersom de inte hänger i butikerna. Och har man haft en gammal platt en så blir man besviken på att hamna i skruvstäd.

Visste ni att det var County som började med dessa extremdjupa säten? (Djup och djup, förresten, man kommer inte närmare hästen, de har bara högre fram- och bakvalv.) Om sadlarna är så gamla så att det är det dessa första som "byts ut" nu, så är det nog sensation. Men jag tror inte det. Minns också att det var County som gällde för 5-10 år sen, och nu gäller inte de längre. De är väl svarta, kanske :devil: .

Vad för märken gäller nu? Jeremy Rudge? Childeric? Jaguar? Har sett jättemånga med Jaguarsadlar...

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Vimzis skrev:
Jag tänkte fortsätta i dina funderingar om trender.
Visst är det konstigt, att färger, former och ny teknik kan påverka så mycket som den faktiskt gör.
Hela tiden utvecklas nya märken och gamla försvinner ... [/I]

Du och Noir har spunnit vidare ganska bra :bow: och säkert har vår konsumtionshysteri stor del i det hela. För när är vi egentligen nöjda - inte bara inom hästeriet så ska vi uppdatera, byta ut, förbättra och förändra. Ibland funderar jag om vi nån gång blir nöjda eller ens vet vad målet är ...

Och givetvis har nya märken, ny teknik (air / flair / koppjärn osv) stor del i det hela. Men som alltid så kanske vi inte ens behöver eller utnyttjar alla finesser vi ändå "måste" ha.

Snobbfaktorn har vi inte ens berört. Men visst finns det flera som vill vara ensamma/ unika om sina saker. Därtill alla "matchningsfanatiker", önskemål om egna färger osv - det är väl egentligen bara att kolla lite på trådarna på detta forum? ;)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
7 014
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 021
Utrustning Jag har sökt information om några sadlar under sista tiden, då jag är på jakt efter en dressyrsadel av god kvalitet. Men kvalité... 2
Svar
24
· Visningar
4 373
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder