Sv: reflekterat lite..
Jag tänkte fortsätta i dina funderingar om trender.
Visst är det konstigt, att färger, former och ny teknik kan påverka så mycket som den faktiskt gör.
Hela tiden utvecklas nya märken och gamla försvinner, fast de som försvinner brukar ju vara de här budgetmärkena som snabbt ersätts av nya.
Det räcker ju med att ta färgen "oakbark" eller "redwood" eller "new market brown" som den kallas.(kärt barn har många namn

)
För ett antal år sen skulle inte någon kunna tänka sig ha den färgen på hästutrustning, den hörde till 70-talet och hörde inte hemma på 90-talet, det var svart som gällde.
Nu har den kommit tillbaka och folk letar som aldrig förr, jag tycker färgen är snygg, men enligt mig så är det en ren modefluga och försvinner nog snart.(Förlåt på förhand, alla ni som dyrkar färgen, den är mer ett exempel, menar inte att det är något fel på den!

)
Vad händer när den återigen bli betraktad som tråkig och ful, jo marknade för begagnade grejer kommer överösas av just den färgen.
Jag har tom sett sadlar av samma märke säljas begagnade för olika pris för att det är olika färg på dem! Allt som oftast har de varit lika slitna/välskötta.
Om jag var du (jag har inegn vidare erfarenhet av dressyrsadlar) skule jag lyssna på ovanstående trådskrivare för jag håller helt med, ville bara utveckla trendfrågan lite.