Referens vid jobbansökan?

silverblom

Trådstartare
Jag vill söka nytt jobb men fastnar på referenserna.

-Vill inte lämna nuvarande chef som referens då jag inte vill att de ska veta att jag söker nytt, vågar inte lämna någon kollega heller då jag är osäker på om de skulle skvallra för chefen

-Tidigare jobbet vill jag inte lämna ut då de blev sura när jag slutade och saker sköttes inte som det skulle och de blev sura när jag påpekade det

-Innan dess jobbade jag ett par veckor på bemanningsföretag men jag är osäker på om de ens kommer ihåg mig

-innan dess pluggade jag, skulle ev kunna använda lärare samt praktik som referens men osäker på hur bra det är?

-innan dess jobbade jag i en annan bransch och det är ca 5 år sedan, kan säker använda dessa också men det är så länge sedan?

Hur hade ni gjort?
Känns som jag är fast på jobbet för jag inte har några referenser...

Lärare går väl bra. Även om du är aktiv ideellt på fritiden kan man använda någon därifrån som referens. Hur bra det ser ut beror på vad företaget som är aktuellt vill ha för referenser. Jag var en gång för många år sedan på intervju där de absolut ville ha tre chefer som referens. Det var ju knappt jag hade hunnit med tre arbetsplatser liksom :grin:

Kollegor är bra, finns det någon gammal kollega som inte jobbar kvar på nuvarande eller som jobbar på ditt förra ställe som du kan använda?

Är så glad över att användandet av referenser inte är så utbrett i min bransch, så himla knöligt att hålla på med.

Jag lämnar aldrig referenser i ansökan. Om du kommer så långt att de ber om referenser så är du mycket nära att få jobbet - och då kan du lämna nuv chef. Jag har någon gång förklarat att de gärna får prata med nuv chef men bara om de verkligen vill ha mig då jag inte vill skapa oro. Det har de haft full förståelse för.

Jag har gjort som @warg

Ett jobb jag sökte nyligen propsade verkligen på referens när jag var på intervju. Jag kände mig lite osäker då jag inte var säker på att jag ville ha jobbet, men kunde inte bestämma mig där och då så lämnade en f.d kollega. De ringde kollegan dagen efter, vilket jag godkänt, men egentligen helt onödigt eftersom jag senare bestämde mig för att jag inte ens var intresserad av jobbet. Jag hade föredragit att de informerat mig om att jag var tilltänkt, frågat om jag fortfarande var intreserad, informerat om lön osv så att jag kunnat svara innan de ringde upp kollegan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
930
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar