Referenser vid nyanställning - ok att fråga nuvarande chef? (utbruten från Att reda upp livet)

Blir lite beklämd över hur utbredd uppfattningen om att chefer ljuger som referenser verkar vara 🥹 jag skulle som refererande chef aldrig säga något annat än min helt ärliga uppfattning om den person jag är referens åt. Jag har varit referens åt flera medarbetare som jag verkligen inte har velat bli av med. Men respekterar fullt ut deras önskan att söka sig vidare och ser det som ett stort förtroende att de bett mig vara referens.

Jag skulle dock aldrig annat än i undantagsfall be en sökande om att få prata med dennes nuvarande chef som referens. Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli aktuellt om det är personens enda chef eller enda chef på väldigt lång tid. Skulle dock aldrig ringa upp en nuvarande chef utan den sökandes vetskap.
 
Men alltså nuvarande chef vill ju antingen
Bli av med den anställde=höjer den till skyarna
Behålla den anställde =sågar den längs fotknölarna
Varför vill man ha referenser från nuvarande chef
Det kan ju aldrig bli bra :crazy:
Fast en vettig chef ger även en anställd hen vill behålla goda omdömen. Dock kan det finnas andra problem med att ha nuvarande chef som referens så jag tycker rekryterande ag bör acceptera om den som söker jobbet inte vill ange nuvarande chef som referens.

Men det är trams och inte korrekt att en nuvarande chef alltid kommer ge icke sanningsenliga omdömen.

Jag har ofta men inte alltid använt nuvarande chef som en av mina referenser. Ingen har gett oärliga omdömen, inte ens de som verkligen velat jag ska stanna kvar. Tvärtom har de berättat just det och varför osv för rekryterare.
 
Blir lite beklämd över hur utbredd uppfattningen om att chefer ljuger som referenser verkar vara 🥹 jag skulle som refererande chef aldrig säga något annat än min helt ärliga uppfattning om den person jag är referens åt. Jag har varit referens åt flera medarbetare som jag verkligen inte har velat bli av med. Men respekterar fullt ut deras önskan att söka sig vidare och ser det som ett stort förtroende att de bett mig vara referens.

Jag skulle dock aldrig annat än i undantagsfall be en sökande om att få prata med dennes nuvarande chef som referens. Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli aktuellt om det är personens enda chef eller enda chef på väldigt lång tid. Skulle dock aldrig ringa upp en nuvarande chef utan den sökandes vetskap.

Givetvis finns det bra och vettiga chefer också. Men det är ju helt klart en risk att använda nuvarande chef och jag tycker det borde vara uppenbart för en rekryterare. Att sedan fråga den sökande om det går bra att kontakta nuvarande chef är givetvis ok.

Jag har en fd chef som jag aldrig någonsin i helvetet skulle använda som referens, då är jag hellre arbetslös. Han har mer eller mindre sagt rent ut att han skulle förstöra min karriär (guess what? jag har en högre position idag än vad aset hade... något som lär svida :D).

Edit: Det var en "me too"-chef :grin:
 
Givetvis finns det bra och vettiga chefer också. Men det är ju helt klart en risk att använda nuvarande chef och jag tycker det borde vara uppenbart för en rekryterare. Att sedan fråga den sökande om det går bra att kontakta nuvarande chef är givetvis ok.

Jag har en fd chef som jag aldrig någonsin i helvetet skulle använda som referens, då är jag hellre arbetslös. Han har mer eller mindre sagt rent ut att han skulle förstöra min karriär (guess what? jag har en högre position idag än vad aset hade... något som lär svida :D).

Edit: Det var en "me too"-chef :grin:
Ja oj ja. Jag skulle som sagt som rekryterande chef endast i undantagsfall be om nuvarande chef som referens. Jag har också själv fd chefer jag aldrig någonsin skulle be om att de skulle vara min referens. Om det kommer frågor om det i ev processer jag själv är med i förklarar jag dock varför. Likväl som jag har haft medarbetare som jag aldrig någonsin skulle vara referens åt.
 
Jo, därför jag skrev en vettig chef. Jag vände mig enbart emot att en nuvarande chef alltid kommer ge falska omdömen helt utifrån egen vinning.
Jag anser mig vara en vettig chef. Och jag tackar nej till att ge referenser till mina underställda så länge de jobbar hos min arbetsgivare, som jag har omfattande lojaliteter mot. Det kan helt enkelt inte bli bra, utan förutsättningen att min arbetsgivare ger mig fria händer eller har en tydlig agenda jag kan jobba för i ärendet - och det senare lär ju kunna bli hur dåligt som helst (som flera beskriver) så då är det avstå som gäller.

Jag tror inte heller att en nuvarande chef alltid förstår vilka lojaliteter man har signat på, men att be om den typen av referens är att inte heller förstå det. Tycker jag.

Jag har gett referenser en gång till någon där företaget och anställd var överens om att ett avslut av relationen är bästa vägen framåt. Jag vill tänka att jag gav bästa möjliga ärliga referensmaterial, men det skaver litegrann att jag omedvetet kanske ändå inte gjorde det. För att få anställa den jag ville ha, var denna relation tvungen att avslutas så fort som möjligt.
 
Jag anser mig vara en vettig chef. Och jag tackar nej till att ge referenser till mina underställda så länge de jobbar hos min arbetsgivare, som jag har omfattande lojaliteter mot. Det kan helt enkelt inte bli bra, utan förutsättningen att min arbetsgivare ger mig fria händer eller har en tydlig agenda jag kan jobba för i ärendet - och det senare lär ju kunna bli hur dåligt som helst (som flera beskriver) så då är det avstå som gäller.

Jag tror inte heller att en nuvarande chef alltid förstår vilka lojaliteter man har signat på, men att be om den typen av referens är att inte heller förstå det. Tycker jag.

Jag har gett referenser en gång till någon där företaget och anställd var överens om att ett avslut av relationen är bästa vägen framåt. Jag vill tänka att jag gav bästa möjliga ärliga referensmaterial, men det skaver litegrann att jag omedvetet kanske ändå inte gjorde det. För att få anställa den jag ville ha, var denna relation tvungen att avslutas så fort som möjligt.
Fast du ger ju inga falska/oärliga omdömen. Så du är ju fortfarande en vettig chef.
 
Fast du ger ju inga falska/oärliga omdömen. Så du är ju fortfarande en vettig chef.
Hur kan man ens ge ett korrekt omdöme om man är involverad och påverkad av resultatet själv? Det är nog mer vanligt än ovanligt att det inte blir korrekt, och det behöver inte bero på onda avsikter på något vis.

Förutom vad som händer efteråt om personen inte vals till den nya anställningen.
 
Hur kan man ens ge ett korrekt omdöme om man är involverad och påverkad av resultatet själv? Det är nog mer vanligt än ovanligt att det inte blir korrekt, och det behöver inte bero på onda avsikter på något vis.

Förutom vad som händer efteråt om personen inte vals till den nya anställningen.
Det jag svarade på var att en chef skulle ge positivt omdöme om en dålig anställd för att bli av med den, och dåligt omdöme om en skicklig anställd för att få behålla den. Dvs medvetet ljuga och vara oärlig.
 
Jag är ganska ofta chefsreferens åt medarbetare och skulle aldrig dölja eller försköna något. Det är tråkigt när bra medarbetare slutar men samtidigt måste en få gå vidare. Bättre att hälsa dem välkomna tillbaka om de ångrar sig. ( ganska många har gjort det)
Jag vill gärna ha nuvarande chef som referens när jag rekryterar men det är inte avgörande om man kan uppge goda skäl eller kan lämna andra aktuella referenser. Enbart kollegor räcker dock inte.
 
Jag är ganska ofta chefsreferens åt medarbetare och skulle aldrig dölja eller försköna något. Det är tråkigt när bra medarbetare slutar men samtidigt måste en få gå vidare. Bättre att hälsa dem välkomna tillbaka om de ångrar sig. ( ganska många har gjort det)
Jag vill gärna ha nuvarande chef som referens när jag rekryterar men det är inte avgörande om man kan uppge goda skäl eller kan lämna andra aktuella referenser. Enbart kollegor räcker dock inte.
Låter uselt, kräva nuvarande chef, som kanske, eller kanske inte, talar sanning, och varför inte godkänna andra referenser än chefer? Nej, jag skulle nog undvika jobb där det krävs nuvarande chef som referens.
 
Jag sökte ju jobb nyligen och använde nuvarande arbetslagdledare och min förra chef som referenser. Att använda min nuvarande chef skulle kunna ha varit katastrofalt.

Hon hade lönesamtal med mig några veckor tidigare och började samtalet med 'ja, jo. Jag har ju ingen aning om hur du jobbar eftersom jag aldrig sett dig göra det.' Ev referens hon hade gett hade ju varken varit lämplig eller relevant.
 
Jag blir alltid så förvånad när referenstagande blir en så laddad fråga och undrande till hur arbetsmiljön är på andra ställen. Jag arbetar inom kommunen i snart 30 år och har under de sista 12 åren varit i arbetsledande position. Jag har under denna tid bytt arbete några gånger och har gett medarbetare referenser otaliga gånger. Det har väldigt sällan varit besvärligt. Jag jobbar så tätt med mina medarbetare att det ofta blir tydligt när någon önskar sig till något annat. Det är inte ett tabu att prata om det och ses som sunt att vädra sina funderingar. De har hänt otaliga gånger att jag suttit med medarbetare i samtal om vilka styrkor och svagheter de har och hur vi eller annan arbetsgivare passar bäst. Ibland har det inneburit att personen bytt jobb, ibland har vi kunnat anpassa tjänst eller lånat ut personen till annan verksamhet inom kommunen för att nå utveckling eller bara möjligheten att kunna slippa schema och gå dagtid för en period. Jag har en chef som är mycket seriös och krävande på många sätt men när det gäller att ta vara på människors resurser och utvecklingspotential så är hon väldigt generös och flexibel. Jag tror det smittat av sig på hela vår enhet. Arbetslivet är en stor del av livet och den måste bygga på lust och inte vantrivsel. Alla är inte gjorda för att jobba hos oss men kan vara en alldeles förträfflig socionom som kommer göra sig utmärkt på en annan arbetsplats. Det samma men en del väldigt skickliga medarbetare som gjort fantastiskt bra jobb men av olika skäl vill bort. Självklart vill jag hjälpa dem att få bästa förutsättningarna i sitt fortsatta arbetsliv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 211
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 851
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 727
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp