Blir lite beklämd över hur utbredd uppfattningen om att chefer ljuger som referenser verkar vara jag skulle som refererande chef aldrig säga något annat än min helt ärliga uppfattning om den person jag är referens åt. Jag har varit referens åt flera medarbetare som jag verkligen inte har velat bli av med. Men respekterar fullt ut deras önskan att söka sig vidare och ser det som ett stort förtroende att de bett mig vara referens.
Jag skulle dock aldrig annat än i undantagsfall be en sökande om att få prata med dennes nuvarande chef som referens. Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli aktuellt om det är personens enda chef eller enda chef på väldigt lång tid. Skulle dock aldrig ringa upp en nuvarande chef utan den sökandes vetskap.
Jag skulle dock aldrig annat än i undantagsfall be en sökande om att få prata med dennes nuvarande chef som referens. Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli aktuellt om det är personens enda chef eller enda chef på väldigt lång tid. Skulle dock aldrig ringa upp en nuvarande chef utan den sökandes vetskap.