Det kan vara en teamledare, koordinator, driftsledare, schemaläggare, men även tex ordförande i en förening man är engagerad i hade varit en spännande referens. Är hen relativt nyexad kan ens handledare från ev VFU också vara ett alternativ. Någon har även angett sitt befäl eller gruppchef från värnplikten.
Kollegor ringar ofta in yrkeskicklighet, social kompetens, omtänksam, hur man är i gruppen osv. Men mer sällan hur man tacklar förändringar, närvaro, flexibel, punktlighet, kan ha ett helhetsperspektiv mm.
I en rekryteringsprocess finns det som mycket som kommer fram mellan raderna, vilket jag tror är lätt att glömma bort som sökande.
Är man i ditt exempel ovan med 10 + år på samma arbetsplats men det har skurit sig totalt i tillit med chefen (vilket inte är så ovanligt) så hade jag verkligen sett det som meriterande att på egen hand komma på en alternativ referens istället för att bara dissa arbetsgivaren som elak eller usel. Det tyder både på förmåga att tänka utanför boxen och förståelse för vad arbetsgivaren söker.
Just föreningsengagemang värderar jag ganska högt utöver den faktiska kompetensen då det säger en hel del om personen ifråga.
Detta gäller för min bransch och min arbetsplats ska jag väl tillägga. Säkert olika beroende på yrke och arbetsgivare.