Redo eller ej?

Myy

Trådstartare
Hej alla!

Jag hade tänkt våga mig på att debutera i 80km klassen i vår. Hur vet jag om jag och min häst är redo?

Vår bakgrund är tre 50km förra året och två CR året dessförinnan. Tränar och tävlar i dressyr LB/LA och hoppning 80cm-1 m, utöver distansträningen.

Tacksam för en åsikt!

Sv: Redo eller ej?

Det är ju svårt att svara på utan att veta hur din häst har tagit 5-milarna.
Den dagen hästen gärna går en slinga till på 3 mil efter en 5a så är den klar.

Det är precis som CK säger svårt att veta.
Jag red 2 Cr och en T50 år 2007. 2008 startade jag T50 och hade planer på att kanske starta en 80 efter det. Jag kände dock tydligt när vi gick i mål att hästen inte var klar för en 80. Efter nästa 50 km start så var hästen oförskämt pigg i mål och då bestämde jag mig för att det var dags för en 80 vilken hon klarade med glans.
Jag tror helt enkelt att du känner på din häst när den är klar min visade det mycket tydligt.

Hej, och tack för era svar.

Okej, så om jag gör en start på 50 km nu i vår och känner efter hur han känns, ska jag då alltså låta känslan avgöra om jag ska starta en 80 km i vår eller ej?

Det här med att hästen kan bli van vid längden på ritten, alltså antalet km man rider på tävling, är det överdrivet?

Jag har hört flera som nämnt att de inte låter sin häst "vänja sig vid antalet km" på tävling eftersom de inte vill att hästen ska få det svårt att fortsätta på en längre sträcka. De tävlingsrider alltså bara en eller två gånger per km-klass för att inte vänja hästen vid antalet km.
Hänger ni med hur jag menar? Vad tycker ni själva om denna tanke?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 493
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 143
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 294
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar