reda ut begreppen...

B

Benso

pitbull... Staffe...Amstaff... Vad är skillnaden?
Jag har verkligen noll koll på dessa raser... Så kan nån vänlig själ reda ut begreppen :D

Sv: reda ut begreppen...

american pitbullterrier reggas i adba, ukc och bfkc och avlas för prestation och då menar jag för både seriösa och mindre seriösa sportformer (vare sig man vill det eller ej).

American staffordshireterrier (amstaff) skapades från ett antal "snygga" pitbulls för sällskap och utställning och reggas i FCI/SKK

Staffordshire bullterrier (staff) härstammar från dom bull and terrier hundar som nybyggarna tog med sig till amerika från stafford i england och som sedan även pitbullterriern också uppstod ur. Och reggas i FCI/SKK

Tack... Jag hamnade nämligen i disskussion om detta och jag hävdade att staffe, amstaff och pitbull inte är exakt samma ras (haha rätt hade jag oxå :banana: )
Men hur "ser" man skillnad på dom då?? Jag har för mig att amstaffen är lite mindre än staffen..??

Å vad ska man kalla dem som ett samlingsnamn när man inte vet vad det är för nått eller om det är en korsning mellan de raseran?

Om det är en korsning så säger man väl... hmm... korsning :idea: ;)
Vad är samlingsnamnet då?
Grejen var att personen som sa detta hävdade mer eller mindre att det inte finns något som heter amstaff eller staff utan det heter bara pitbull, oavsett... Och jag var säker på att det fanns, men inte vilket som var vad, därför jag undrade.

Men vad kallar man de då? samlingsnamn alltså?

Tippan skrev:
Å vad ska man kalla dem som ett samlingsnamn när man inte vet vad det är för nått eller om det är en korsning mellan de raseran?

ett samlingsnamn på hundtypen är "bull and terrier" dvs ursprungligen bulldog/terrier korsning, dit hör ju även bullterrier, bostonterrier.

Benso skrev:
Tack... Jag hamnade nämligen i disskussion om detta och jag hävdade att staffe, amstaff och pitbull inte är exakt samma ras (haha rätt hade jag oxå :banana: )
Men hur "ser" man skillnad på dom då?? Jag har för mig att amstaffen är lite mindre än staffen..??

amstaffen och pitbullterriern kan vara svåra att skilja på utseendemässigt även för ett tränat öga, eftersom pitbullen inte har ett homogent utseende...dom avlas inte efter en rasstandard (även om sådana finns) utan likt border collien endast på prestation (även om det finns utställningslinjer inom rasen också) amstaffen brukar man rent generellt säga är lite "tyngre" både i huvud och kropp, men dom avlas ju efter en standard, man brukar också generellt säga att amstaff och apbt är lite som show linjer vs. arbetande inom andra raser i mentalitet.

staffen är mindre än amstaffen och kollar man närmre ser man även fler skillnader på skallform etc.

Amstaff-11-12.gif

Aha... =) tack så mkt, nu e ja lite klokare... Ska nog skicka denna sida på mail till kompisen :D
När man såg dom två bilderna, så ser man ju rätt tydlig skillnad på dom faktiskt :)

Tippan skrev:

Men läser du inte Aftonbladet? Kamphund! :smirk: :devil:

Då blir man ju halshuggen, men nått annat vettigt namn har jag aldrig fått presenterat för mig. Men ni fick jag det en "bull and terrier-korsning" alt. "bull and terrier liknande". Allvarligt så tror jag inte att folk skulle förstå om jag sa det...

En bild på en APBT då? :)

Tycker pitbullen är den snyggaste av dessa tre. Den är finlemmad men har ändå tyngd.

naturElle skrev:

Tycker pitbullen är den snyggaste av dessa tre. Den är finlemmad men har ändå tyngd.

det är desto svårare igentligen eftersom en pitbull kan se ut lite hur som hellst, men för att verkligen se stor skillnad kan man ju visa hundar i "bra" form
http://www.apbt.online-pedigrees.com/images/chinaman.jpg
http://www.geocities.com/pipeline/8904/chinaman.jpg
http://www.geocities.com/pipeline/8904/jeep.jpg

Tippan skrev:
Då blir man ju halshuggen, men nått annat vettigt namn har jag aldrig fått presenterat för mig. Men ni fick jag det en "bull and terrier-korsning" alt. "bull and terrier liknande". Allvarligt så tror jag inte att folk skulle förstå om jag sa det...

troligen inte, men det är vad jag kallar dem iaf, och kulle dom inte veta det är det ju bara att gissa eller säga blandras:D

naturElle skrev:

ja jätte fina dom var som raven visa stortyngd *not* rena jävla spjälstaket ju.

Men... Jag sa väl aldrig att just dom var snygga. Som Raven sa: de kan se väldigt olika ut. Jag gillar pitbullmodellen som kommer från östeuropa. Den är finlemmad men ser inte ut som spjälstaket.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 764
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 979
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama