Recept med zucchini :)

Fjordfrälst

Trådstartare
Halloj! Nu tänkte jag ta buke till hjälp:) Jag köper aldrig zucchini i handeln (men det är gott) men idag när jag skulle gå hem från stallet fick jag ett gäng zucchini odlade på gården av hyresvärdarna, jättesnällt såklart :). Har precis ätit middag och det var inte alls dumt med ugnsrostad zucchini och andra rotfrukter men kan ju bli lite tradigt med enbart det :p:D. Så, har ni några goda recept att dela med er av? :)

Ja, herregud. Om somrarna är jag squashförgiftad :D

I helgen rörde jag ihop en skapligt kryddstark köttfärssås/röra. sedan täckte jag en ugnsform med squash, bredde på köttfärsen, mer squash och mer köttfärs. Toppade med ost och in i ugnen 30-40 min. :d

Riven squash wokad med kryddor och blandad med crème fraiche. Tärnad squash stekt med lök och bara lite chili och tomat.
Den funkar också i de flesta grytor och soppor.

Den squash som blir över kan man tärna och slänga i frysen som det är.

Använder för enkelhetens skull mycket squash istället för potatis eller pasta. Brukar steka tillsammans med kött av nåt slag (och kanske champinjoner och paprika). Idag grillade jag samma grönsaker.
Gratänger brukar jag göra på vintern - ungefär som @tanten beskriver. Man kan göra det hur enkelt som helst, men det blir jättegott.

En sommarfavorit är att göra ett knyte med squash, mycket smör (äkta) och en hel del Herbamare eller aromat (som jag slutat använda). Sätt knytet på grillen tills den blir till en sörja. Underbart gott till kött!!

Mumsig paj:

Squashpaj med pesto
(4-6 port)

Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl

Fyllning:
300 g fetaost
3 ägg
2 dl mjölk
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
4 msk pesto
2 st zucchini (squash)

Kör mjöl och smör snabbt till en deg. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant, ca 28 cm i diameter. Ställ kallt i 20 minuter. Förgrädda pajskalet i 225 grader ca 10 minuter. Smula ner osten i pajskalet. Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar. Slå smeten i formen. Klicka ut peston och bred ut den så gått det går. Hyvla zucchinin med osthyvel och arrangera skivorna över pajen. Pensla med olja. Grädda pajen ca 30 minuter. Garnera med tomat.

(väldigt mycket fetaost enligt originalreceptet, jag har gjort den några gånger och tror att jag hållit igen lite på den mängden och det blir mkt gott ändå)

Zucchinisoppa med parmesan
3 gröna Squash/Zuccini
1 gul lök
2 msksmör
4 msk olivolja
1 tärning hönsbuljong
1 l vatten
1 msk riven färsk inngefära eller 1 tsk pulver
salt och svartpeppar efter smak
Parmesan
Krutonger

Gör så här
Finhacka löken och fräs några minuter i olivolja och smör utan att det tar färg. Tillsätt zucchinin och fräs ytterligare några minuter. Häll på vatten och buljongtärning och koka under lock ca 15 minuter. Smaka av med salt, peppar och ingefära. Lägg i crème fraiche och grädde och mixa soppan slät med stavmixer eller i mixer. Lägg rikligt med parmesanost i tallriken och häll på soppan. Servera med krutonger.

Squashplättar
500 gr squash
2 ägg
1,5 dl mjöl (bara vetemjöl eller blanda vetemjöl och grahamsmjöl)
1,5 tsk salt

Gör så här
Riv squashen. Rör ihop ägg, mjöl och salt. Krama ur så mycket vätska som möjligt ur den rivna squashen och blanda ner den i ägg/mjölblandningen. Stek små plättar i smör/rapsolja. Servera med bacon/rökt lax/kassler/lingonsylt etc.

Snabbt och gott är tortellini (jag kör med varianten spenat/mozzarella) med stekta champinjoner och stekt zucchini. Vill man ha lite kött med brukar jag knapersteka bacon.

Ja, herregud. Om somrarna är jag squashförgiftad :D

I helgen rörde jag ihop en skapligt kryddstark köttfärssås/röra. sedan täckte jag en ugnsform med squash, bredde på köttfärsen, mer squash och mer köttfärs. Toppade med ost och in i ugnen 30-40 min. :d

Riven squash wokad med kryddor och blandad med crème fraiche. Tärnad squash stekt med lök och bara lite chili och tomat.
Den funkar också i de flesta grytor och soppor.

Den squash som blir över kan man tärna och slänga i frysen som det är.

Din gratäng..Vilka grader? :)

Använder för enkelhetens skull mycket squash istället för potatis eller pasta. Brukar steka tillsammans med kött av nåt slag (och kanske champinjoner och paprika). Idag grillade jag samma grönsaker.
Gratänger brukar jag göra på vintern - ungefär som @tanten beskriver. Man kan göra det hur enkelt som helst, men det blir jättegott.

En sommarfavorit är att göra ett knyte med squash, mycket smör (äkta) och en hel del Herbamare eller aromat (som jag slutat använda). Sätt knytet på grillen tills den blir till en sörja. Underbart gott till kött!!

Får testas till nästa grillning låter det som :)

Halloj! Nu tänkte jag ta buke till hjälp:) Jag köper aldrig zucchini i handeln (men det är gott) men idag när jag skulle gå hem från stallet fick jag ett gäng zucchini odlade på gården av hyresvärdarna, jättesnällt såklart :). Har precis ätit middag och det var inte alls dumt med ugnsrostad zucchini och andra rotfrukter men kan ju bli lite tradigt med enbart det :p:D. Så, har ni några goda recept att dela med er av? :)

Supergoda
http://www.koket.se/nigella_lawson/varmratter/gronsaker/nigellas_zucchiniplattar

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/633634/chocolate-courgette-cake

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 436
Senast: Hyacinth
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 435
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 908
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt