Recept med zucchini :)

Om man gillar kikärtor så kan man testa detta recept.

2 zucchini
1 tsk salt
1 burk kikärtor (400 g)
3 vitlöksklyftor, finhackade
2 ägg
1 dl koriander, hackad
0.5 tsk spiskummin
0.5 tsk paprikapulver
0.5 tsk chiliflakes
3 msk vetemjöl
1 dl olivolja till stekning

Gör så här
Riv zucchini grovt med ett rivjärn. Lägg i ett durkslag, strö över salt och rör om. Låt stå 15 min och krama sedan ut så mycket vätska som möjligt.
Mixa kikärtorna till en slät massa.
Blanda zucchini och kikärtor med resten av ingredienserna.
Hetta upp olja i en stekpanna. Klicka ut smeten till små biffar. Stek till fin stekyta, 2–3 min per sida. Det blir 12–16 stycken.
Detta verkar lovande. Har lagt en påse kikärter i blöt över natten.
Dock... har jag en rätt rejäl aversion mot koriander som luktar och smakar billig tvål - uäck.
Kan man byta mot tex persilja? Annan bladkrydda?

Blev sugen på kaka när jag läste recepten från @bettysmatte & @Tussinussen men då jag inte gillar choklad googlade jag fram ett receptet och modifierade lite.

Squashkaka
400 g riven grön squash
100 g mjukt smör
1.5 dl socker
3 ägg
1 dl honung
5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 pressad lime
3 msk yoghurt

Till formen
2 msk smör
2 msk ströbröd

Gör så här
Riv squashen och lägg den på hushållspapper för att torka en stund.
Vispa smör och socker, tillsätt äggen ett i taget.
Rör ner resterande ingredienser och allra sist squashen.
Smörj och bröa en hög form, cirka 2 liter. Häll i smeten och grädda i 180 grader cirka 35 minuter.

Jag hade i ca 3 tsk limesaft, det var lite för lite! Mer limesaft och så en god frosting på kakan så är man i hamn.

Kom på ett recept till som jag gör ganska ofta. Mängderna i receptet är lite på en höft...
Räkgryta med squash
1 gul lök
3-4 klyftor vitlök
1-2 squash
2 gula paprikor
3-4 tomater
2-3 tsk curry
2-3 tsk paprikapulver
3-4 msk tomatpuré
1 fiskbuljongtärning
en skvätt vatten
1 bytta creme fraiche
räkor
caynnepeppar/salt

Hacka ner alla grönsaker och fräs tillsammans med curryn i lite olja en stund. Tillsätt tomatpuré, paprikapulver och buljongtärning. Fräs lite till. Tillsätt en skvätt vatten (det ska var tjockt då grönsaker och räkor avger vätska). Puttra 5-10 minuter. Tillsätt creme fraiche och räkor. Smaka av med cayennepeppar och salt. Låt grytan bli varm. Servera med bröd,gärna naan.

Åh vilken bra tråd! :up: Zuccini är ju jättegott och går att ha till allt i stort sett. Att ha på en knäckemacka tillsammans med kokt ägg är en höjdare! Brukar riva det och ha istället för pasta också.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 436
Senast: Hyacinth
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 435
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 908
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur