Recept med zucchini :)

Jag gjorde zucchinibiffar igår. De var lite knepiga. Jag har lite dåligt tålamod men kommer att peta in dem i ugnen efter att de fått stekyta nästa gång. Utgick från detta recept: http://zeinaskitchen.se/zucchinibiffar men då jag inte riktigt får fart på zucchini i landet bytte jag hälften mot morötter (kokta och mixade) som växer som ogräs. Det blev riktigt gott! Dock gjorde osten att mina blev lite kladdiga så de gjorde sig bäst efter ha svalnat lite. Äta direkt ur kylen funkade finfint efter att ha varit på pokemonjakt :D en annan favorit som går till det mesta är att skiva och steka lätt med vitlök och salt.

Det här är också jättegott. (Blir mycket)

Tian de courges (squashlåda)

Ca 1 kg zucchini

1 stor lök

2 dl kokt ris eller couscous

1-2 dl riven emmental eller parmesanost eller en blandning av båda

1 dl finklippt persilja

1 vispat ägg

vitlök, basilika (helst färsk) salt och svartpeppar

Riv zucchinin grov och strö salt på. Låt stå ca en timme och pressa sedan bort vätskan.

Skär löken i små bitar och stek

Koka riset eller couscousen

Blanda alla ingredienser väl och lägg i en smord form

Gott med tomatskivor överst och sedan ännu mera ost på.

Grädda i ugn 200 grader ca ½ timme.

Kan ätas varm eller kall och kan också värmas upp senare i ugn

Jättegott med kött, kyckling eller fisk eller utan något annat till

Om man gillar kikärtor så kan man testa detta recept.

2 zucchini
1 tsk salt
1 burk kikärtor (400 g)
3 vitlöksklyftor, finhackade
2 ägg
1 dl koriander, hackad
0.5 tsk spiskummin
0.5 tsk paprikapulver
0.5 tsk chiliflakes
3 msk vetemjöl
1 dl olivolja till stekning

Gör så här
Riv zucchini grovt med ett rivjärn. Lägg i ett durkslag, strö över salt och rör om. Låt stå 15 min och krama sedan ut så mycket vätska som möjligt.
Mixa kikärtorna till en slät massa.
Blanda zucchini och kikärtor med resten av ingredienserna.
Hetta upp olja i en stekpanna. Klicka ut smeten till små biffar. Stek till fin stekyta, 2–3 min per sida. Det blir 12–16 stycken.

Om man gillar kikärtor så kan man testa detta recept.

2 zucchini
1 tsk salt
1 burk kikärtor (400 g)
3 vitlöksklyftor, finhackade
2 ägg
1 dl koriander, hackad
0.5 tsk spiskummin
0.5 tsk paprikapulver
0.5 tsk chiliflakes
3 msk vetemjöl
1 dl olivolja till stekning

Gör så här
Riv zucchini grovt med ett rivjärn. Lägg i ett durkslag, strö över salt och rör om. Låt stå 15 min och krama sedan ut så mycket vätska som möjligt.
Mixa kikärtorna till en slät massa.
Blanda zucchini och kikärtor med resten av ingredienserna.
Hetta upp olja i en stekpanna. Klicka ut smeten till små biffar. Stek till fin stekyta, 2–3 min per sida. Det blir 12–16 stycken.

Just detta recept tänkte jag föreslå, supergott!!

Annat tips är att skiva dem i skivor, rulla i ägg + mjöl (blanda gärna i kryddor efter smak i mjölet. Jag har använt salt + rosmarin + peppar) och sen fritera.

Vilken bra tråd! Jag har tre stora plantor i trädgården och kommer få hur mycket som helst! Toppen med lite inspiration.

Jag skör upp mina så att jag får runda och fina bitar som jag steker eller grillar tills de får lite färg och blir genomvarma, men inte geggiga. Så äter jag dem som tillbehör till kött tex. Men jag kan också tärna ner de i en wok tillsammans med paprika, tomat, lök, etc och ha till ris.

En kompis till mig gjorde zucchinichips som blev sjukt goda, men det har jag inte orkat mig fixa.

Jag gör bland annat soppa med zucchini i.

Fisksoppa
- torsk
- 200 g philadelphia naturell
- 2 burkar kokosmjölk
- 1 paprika
- 1 zucchini
- en burk körsbärstomater
- pressad vitlök
- 1-2 msk sambal olek
- en skvätt vitlöks-chilisås
- lite salt och peppar
- (ibland har jag i morötter också)

Fräs grönskerna (exkl tomaterna) några minuter, häll sen i kokosmjölken och philadelphia. Låt koka en stund innan du lägger i torsken och tomaterna (jag gillar genomkokta grönsaker så jag kokar kanske lite mer än vad andra gör) och smaka av med chili, sambal och ev kryddor. Soppan är klar när fisken är färdig.

Det här är också himla gott, jag brukar skippa potatisen och istället öka på squashen. Sa jag att jag odlar squash själv?
Vegetarisk pytt
ca 500 g potatis
1 gul lök
1 röd paprika
1 zucchini
1 broccoli
1-2 msk smör
1,5-2 tsk curry
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 burk kikärtor

Äppelmyntayoghurt:
1 äpple
En liten bit solovitlök
0,5-1 kruka mynta
2,5 dl yoghurt
1 tsk flingsalt

Så här gör du
S
kala och tärna potatis och lök. Kärna ur paprikan och tärna den. Tärna även zucchinin. Dela broccolin i buketter.
Stek potatis i en stor stekpanna med smör på medelvärme tills den börjar bli mjuk.
Gör under tiden såsen.
Hacka äpplet fint. Lägg det i en skål och rör i skalad och pressad vitlök, hackad mynta, yoghurt och salt.
Rör i lök och broccoli i stekpannan med potatis, stek i ett par minuter till. Rör sen i paprika och zucchini. Stek på hög värme i någon minut.
Krydda med curry, salt och peppar. Häll i avsköljda kikärtor.

Det här är jättegott - ur ICA:a Buffé:

Baba ganoush på zucchini
Ingredienser

1. Sätt ugnen på 250°C övervärme/grill.
  2. Lägg zucchinin på en bakpappersklädd plåt. Ställ in i mitten av ugnen ca 1 timme, tills skalet spricker och får färg. Vänd dem då och då. Låt svalna.
  3. Skala och släng zucchiniskalet. Låt zucchiniköttet rinna av i en finmaskig sil.
  4. Värm yoghurt, ädelost och ägg i en kastrull på svag värme ca 3 minuter under omrörning, tills den tjocknar lite. Det är viktigt att den inte kokar. Krydda med peppar. Håll varm.
  5. Stek pinjenötterna i smöret ca 3 minuter i en stekpanna, tills de blir gyllenbruna. Rör ner vitlök, chiliflakes och citronjuice. Ställ åt sidan.
  6. Lägg zucchinin i en skål med saltet. Mosa försiktigt med gaffel och lägg på ett stort fat. Häll över den varma yoghurtsåsen och ringla över pinjenötssmöret. Strö över citronskalet och servera genast.

Halloj! Nu tänkte jag ta buke till hjälp:) Jag köper aldrig zucchini i handeln (men det är gott) men idag när jag skulle gå hem från stallet fick jag ett gäng zucchini odlade på gården av hyresvärdarna, jättesnällt såklart :). Har precis ätit middag och det var inte alls dumt med ugnsrostad zucchini och andra rotfrukter men kan ju bli lite tradigt med enbart det :p:D. Så, har ni några goda recept att dela med er av? :)
Idag stekte jag i myyyyycket olja squash och aubergine tillsammans med vitlök, salt och gurkmeja och åt med risoni. Mumsfilibabba! Gott, lätt och snabbt!

Många gånger är ju det enklaste också det godaste! Jag tycker smörstekt squash är supergott som det är och äter det gärna istället för potatis/ris/pasta.

Brukar göra gratäng, varva skivad squash, potatis, olivolja och ev lök/vitlök i en ungsform. Täck med skivade tomater och kör ca 1 timme i ugnen. Chevre-ost är gott att ha i också. Tomaterna på ytan blir lite som soltorkade, jättegott!

Det här är jättegott - ur ICA:a Buffé:

Baba ganoush på zucchini
Ingredienser

1. Sätt ugnen på 250°C övervärme/grill.
  2. Lägg zucchinin på en bakpappersklädd plåt. Ställ in i mitten av ugnen ca 1 timme, tills skalet spricker och får färg. Vänd dem då och då. Låt svalna.
  3. Skala och släng zucchiniskalet. Låt zucchiniköttet rinna av i en finmaskig sil.
  4. Värm yoghurt, ädelost och ägg i en kastrull på svag värme ca 3 minuter under omrörning, tills den tjocknar lite. Det är viktigt att den inte kokar. Krydda med peppar. Håll varm.
  5. Stek pinjenötterna i smöret ca 3 minuter i en stekpanna, tills de blir gyllenbruna. Rör ner vitlök, chiliflakes och citronjuice. Ställ åt sidan.
  6. Lägg zucchinin i en skål med saltet. Mosa försiktigt med gaffel och lägg på ett stort fat. Häll över den varma yoghurtsåsen och ringla över pinjenötssmöret. Strö över citronskalet och servera genast.
Hm! Funderar på att testa att göra baba ghanouj på vanligt vis fast med squash istället för aubergine.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 436
Senast: Hyacinth
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 435
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 908
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur