recept med mangold

tanten

Trådstartare
En recepttråd till :)

Mangold är så vansinnigt gott och jag använder den överallt. Samtidigt känner jag att det borde finnas fler sätt att göra goda saker av den.

Så - pajrecept? vegetariska grytor? - eller vad som helst som har mangold som huvudingrediens

Jag gör ofta paj med mangoldfyllning, har inget direkt recept men hackar och fräser mangolden (blad och stjälkar) i smör tillsammans med lök/vitlök/salt/peppar. Lägger i ett tunt lager i förgräddat pajskal, smular fetaost och riven ost över och så på med ett lager mangold till. På med äggstanning och lite mer riven ost på toppen. Grädda i ugnen, ät och njut.

Jag är förtjust i stekt spenat med valnötter. I mangoldsäsong tar jag mangold och hasselnötter. Jag steker vanligen i olivolja, men det är ju en smaksak. I enkla asiatiskinspirerade måltider kan sesamstekt spenat ingå, även där tar jag mangold. Teriyakilax till, tex. Eller till lax med en massa citronmeliss för ökad självförsörjningsgrad.

• Gilla
Reactions: Sar
Mär vi gjorde pizza vid något tillfälle var en variant med mangold (stekt i olivolja), aubergine (skivor förgrillade i ugn med lite olivolja), svart trumpetsvamp och parmesan. Man kan definitivt skippa aubergine och byta ut svampen mot t ex kantareller. Eller bara ha mangold och parmesan eller annan smakrik ost. Get- eller fårost bör bli gott. Eller ha på t ex lax. Två saker bör man nog inte tumma på: 1. Inte använda tomatsås 2. Ha TUNN botten.

Mär vi gjorde pizza vid något tillfälle var en variant med mangold (stekt i olivolja), aubergine (skivor förgrillade i ugn med lite olivolja), svart trumpetsvamp och parmesan. Man kan definitivt skippa aubergine och byta ut svampen mot t ex kantareller. Eller bara ha mangold och parmesan eller annan smakrik ost. Get- eller fårost bör bli gott. Eller ha på t ex lax. Två saker bör man nog inte tumma på: 1. Inte använda tomatsås 2. Ha TUNN botten.
Ååhh,;svart trumoetsvamp! Två gånger har jag lyckats hitta det (i grönsaksbutik).

Ååhh,;svart trumoetsvamp! Två gånger har jag lyckats hitta det (i grönsaksbutik).

Jag har ALDRIG hittat den. :cry:

Den växer som ogräs i vissa trakter runt Uppsala.:D

Andra alternativ är gul kantarell, trattkantarell, Karl Johan eller kanske bara steka mangolden med (vit) tryffelolja?

Tillägg: för många år sedan var jag på ett redaktionsmöte på Jylland. Vid den avslutande exkursionen sprang jag på svart trumpetsvamp i en bokskog. Jag skulle ju flyga hem, men kunde inte lämna den. Så jag gav min "fångst" till redaktören och föreslog att hon skulle göra soppa av svampen. Det var två nävar och hon skulle ha ett par vänner på middag.

Redaktören var mycket matlagningsintresserad:d men hade aldrig sett svart trumpetsvamp förr. Men några dagar senare fick jag ett euforiskt mail.:)

Senast ändrad:
Den växer som ogräs i vissa trakter runt Uppsala.:D
Gissa hur föraktfulla mina uppsaliensiska kamrater var när jag påstod att de var svåra att hitta i mina trakter...
Mina svampskills blev synnerligen neddömda. I deras värld var det höjden av blindhet att inte hitta en enda svartis :mad:

Det finns svart trumpetsvamp både vid fäboden och där jag bor. Den är nog svampsveriges top of the bill.

Gissa hur föraktfulla mina uppsaliensiska kamrater var när jag påstod att de var svåra att hitta i mina trakter...
Mina svampskills blev synnerligen neddömda. I deras värld var det höjden av blindhet att inte hitta en enda svartis :mad:
Jag fick en smärre utskällning här på buke en gång när jag skrev att det var ovanligt att hitta blomkålssvamp. Vilket det är där jag plockar svamp, men tydligen inte överallt i landet. Man blir lätt en smula hemmablind och tror att som det är hemma är det överallt. :) (Just svamp plockar man väl också ofta extremt lokalt.)

Jag har ALDRIG hittat den. :cry:

Jag gick en svampkurs för ett par år sedan. Tog en extra liten vända för att fotografera nära ett vattendrag när vi hade samlats för att fika på en rastplats efter andra skogspromenaden. Och klev helt otippat rätt in i ett par flockar av de enda svarta trumpetsvampar som hittades på den kursen. :up:

För att återvända till trådämnet så nyttjar jag mangold som tillbehör till fisk och potatis (stekt/stuvade blad + lättkokta stjälkar), till pasta med ädelostsås, i omelett med paprika/lök och som redan nämnts i vegetariska pajer.

Eller i en matigare sallad med rödbetor/mangold/linser/kvarngryn och fetaost. :d Gärna kombinerad med squash och ev brytbönor/sockerärtor i de flesta av de nämnda varianterna, men mår bra av att hottas upp med en god ost/ostsås till. Tycker jag!

Liknande trådar

Fritid Insåg när jag tog fram mitt trangiakök att jag glömt hur man sätter ihop det. Eller ja, det jag brukade använda är inte likadant som...
Svar
18
· Visningar
551
Senast: Enya
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 917
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 106
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 489
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur