Recept med krusbär.

MCP

Trådstartare
Okej, så det ser ut att komma mycket krusbär vid pojkvännens i år, och även om de inte måste plockas, så skulle det ju vara roligt att veta vad man ska göra av dem sedan om andan skulle falla på...men det står still. Saft är det som jag kommer på nu, men det är ganska så tråkigt, så nu vill jag veta vad för rolig och gott man kan göra med bären.
Jag skulle ju kunna googla, men det är så mycket roligare att använda sig av buke :D
såå...bakverk, sylt, saft, kräm, vin, whatever... fram med era bästa krusbärsrecept nu :p

Okej, så det ser ut att komma mycket krusbär vid pojkvännens i år, och även om de inte måste plockas, så skulle det ju vara roligt att veta vad man ska göra av dem sedan om andan skulle falla på...men det står still. Saft är det som jag kommer på nu, men det är ganska så tråkigt, så nu vill jag veta vad för rolig och gott man kan göra med bären.
Jag skulle ju kunna googla, men det är så mycket roligare att använda sig av buke :D
såå...bakverk, sylt, saft, kräm, vin, whatever... fram med era bästa krusbärsrecept nu :p
Marmelad absolut! Urenkelt att göra och är riktigt smaskigt på macka eller till starka ostar :) Och så smulpaj med krusbär förstås :)

Krusbärssylt och kräm gillar jag. Goda i sockerkaka och i paj, gärna med mandel och/eller mandelmassa som bryter av det sura.
Chutney är också gott, men jag äter dem gärna som de är också.

Det gick jättebra att lägga krusbären under ett täcke av smulpajdeg, testade ganska nyligen.

Det går också att göra goosberry meringue, dvs koka krusbären, lägg på pajskal och ha maräng ovanpå.

Gissar att det går lika bra att göra ett efterrättpajskal, slänga krusbären ovanpå det, sockra och ställa in i ugnen.

En släkting gjorde alltid krusbärsmarmelad, väldigt gott med ost på.

(sorry usel på just recept. Men jag brukar väl ta typ 3 dl mjöl och typ 150 g smör och typ 1 dl socker och blanda tills det blir bra, med mer av det som behövs. Trycka ut i botten eller smula ovanpå (då kan man ha 2 dl mjöl och en dl havregryn tex och en dl socker). Bären lägger man helt sonika i botten på en form med lite socker eller ovanpå pajdegen med lite socker. Inget krångel :))

Tackar allihopa, nu har jag lite ideér om plocklusten slår till. Funderar även på att göra en paj på samma sätt som jag gjort med rabarber, med creme fraiche och sånt, och se om det fungerar ihop med krusbär :)

Krusbärspaj är min absoluta favorit av pajer. :d
Jag brukar använda muscovadosocker och blanda i mandelmassa ibland.
Kräm är också gott! :d

• Gilla
Reactions: MCP

Svärmor hade gjort sylt häromdagen, har tyvärr inget exakt recept men hon hade låtit en vaniljstång kokat med och haft i lite citron!

• Gilla
Reactions: MCP
@Fille jag kanske borde prova att sylta dem, har dock lite "trauma" efter att jag för några år sedan skulle göra tårtor åt min mormor, och hon kom med sin hemmagjorda krusbärssylt för mig att fylla dem med... sylten skulle kanske annars ha varit god, men min mormor hade varit ytterst sparsam med sockret, och så hade sylten dessutom varit fryst... surt var bara förnamnet :crazy::D fick nog sockra den före jag använde så att folks ansikten inte skulle skrumpna ihop när de åt av tårtorna :p

Skiljer det mycket i smak på olika krusbärsbuskar?
Jag har ett minne från barn att de skulle ha mycket smak och inte speciellt sura. Dessa var gröna.
Plockade röda ifjol och de imponerade inte alls.

@Nebraska det gör det kanske, men det beror nog säkert på en del yttre faktorer också som hur mycket sol/vatten/värme det kommit, för samma buske har kunnat ge olika sura bär från år till år har jag märkt. Så kanske jordmån har betydelse också (som jag hört att det kan ha med bl.a. rabarber) :)

Skiljer det mycket i smak på olika krusbärsbuskar?
Jag har ett minne från barn att de skulle ha mycket smak och inte speciellt sura. Dessa var gröna.
Plockade röda ifjol och de imponerade inte alls.
Det finns ju gröna och gula och röda krusbär, allra minst. De smakar lite olika.
Om de var jättesura så var de nog plockade innan de var mogna. Å andra sidan brukar det vara gott i sylt med lite syra så hon kanske var van att plocka dem tidigt och glömde lite socker. Eller så gillar hon sur sylt (jag gillar surt :) )

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Bison
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud