Reaktion av foder!

Agent Orange

Trådstartare
Min häst verkar bli dålig i magen av krafft plus grön...:confused: Är det någon annan som varit med om liknande med detta foder? Kan det vara sojan i fodret som gör det? Eller något annat? Hur brukar soja-överkänslighet visa sig?

Dela gärna med er av era erfarenheter!

Sv: Reaktion av foder!

Foderreaktioner kan visa sig som dålig mage, klåda, utslag i form av urticaria (nässelfeber) och annat.
Prova att ge Lucern istället om du behöver tillsätta något, det är grovfoder och om hästen är känslig för kraftfoder är det bättre att ge den sånt som tas upp i grovtarmen. (Kraftfoder tas upp i tunntarmen)

Har börjat vänja in med 1 dl per dag. Märks skillnad bara på det lilla Tog bort fodret några dagar o då blev det bra.. Nu testar vi m 1 dl igen och då kommer besvären tillb....

Brukar föredra lusern, i detta fall passar det tyvärr inta alls bra ihop med höet. Behöver mycket protein och lite energi....

Har börjat vänja in med 1 dl per dag. Märks skillnad bara på det lilla Tog bort fodret några dagar o då blev det bra.. Nu testar vi m 1 dl igen och då kommer besvären tillb....

Soja extraherad och rostad
Vetekli
Kli av skalad havre
Lusern
Havre (högfettshavre)
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Koksalt
Sojaolja (av livsmedelskvalite)
Betmelass
Vete
Fruktos

jag undrar om det verkligen är sojan. Man får ju inte veta hur mkt soja det innehåller men det kan inte vara hur mkt som helst med 200 g smbp.
Så 1 dl är ju ingenting knappt ens om det är en shetlandsponny. Soja är ett mkt lättsmält foder för hästar. Man ska inte ge för mkt bara.
Du kan ju prova att ge bara soja i stället. Om den blir dålig så vet du att det är sojan . Om inte så kan du ju fortsätta med den.

Funkar inte ens Kvarnbys lucern? Den har högre proteininnehåll än t.ex. Kraffts. Jag menar om du ger annat pelleterat foder så är det ju energi i det med om du inte har en ren proteinkälla.

Detta fabrikat finns dessvärre inte att få tag på i de trakterna jag bor... Men magen verkar faktiskt bättre nu, så det kanske funkar med lång invänjningstid... Hästen har tidigare ätit andra proteinkoncentrat med mestadelen annat protein, potatisprotein och lusern, så jag tror inte att det "den snabba nedbrytningen" som spökar utan snarare ngn ingrediens i just dessa pellets. Sojan var därför min första tanke eftersom han tidigare inte ätit något som innehållit det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 640
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar