Sv: Reagerar inte för ytterskänkel
är det likadant i båda varven? är det likadant om du rider utan ngn vägg för hästen att stödja sig mot? dvs om du rider ute och gör serpentiner, lyssnar hästen inte när du ramar in med ytter skänklen och glider utåt eller lyssnar den på då.
rider man i ridhus är det lätt hänt att hästen blir "lat och tar hjälp av väggen för att slippa, men det är och så väldigt vanligt att ryttaren blir "lat och släpper efter på tygeln och tappar ytter bogen. försök att rida ngt steg innanför spåret, bara i skritt till en början och känn efter ordentligt, "håller jag jämt i tyglarna, vad gör min ytter skänkel, tappar jag ngt i svängarna(hand, tempo,drivning)" osv.
jag har problem med min häst i hö varv med att hon inte lyssnar lika bra för skänkeln, men det beror på att både hästen och jag är svaga i vänster sida, jag tappar ofta kontroll över bogen som då genast far ut, så jag försöker att tänka extra mycket på att få med både bog och bak i svängar och rakspår. driva extra och samla in ytter tygel så jag får med hela hästen och har kontroll över mig själv.