Rawlide vs träbom, Vad säger ni?

TCJ

Trådstartare
Jag har försökt söka sådana här trådar men utan resultat så jag kör ett latmansrejs och skapar en ny tråd.

Vad har ni för erfarenhet av dessa olika bommar i jämförelse med varandra?

/TCJ - tillbaka i sadeldjungeln

Sv: Rawlide vs träbom, Vad säger ni?

En ralidebom har mindre anliggningsyta än en träbom
men den har en bättre sits än en sadel med träbom, för där fuskar fabrikanterna fruktansvärt. Så köper man en sadel i mellanprisklassen så får man oftast en bättre sadel med Ralidebom än en med träbom i samma prisklass. En nackdel med ralidebommarna är dock att skruvar o dyl brukar krypa ut eftersom plasten är "fet", men håller man koll på detta så har man en bra Ralidebom sadel.

Jag brukar hålla med Bill men här gör jag det inte. Man får nästan alltid en bättre sadel med en träbom både för häst och ryttare. En sadel med träbom är inte lika stum och rida i som en i plast, dvs det är mycket skönare att rida i en träbomssadel. Träbommen är också en dyrare bom vilket gör att det blir en mer påkostad sadel.

Ni gör det inte lättare för mig pojkar! :D

Jag håller med båda, till viss del…
En sadel med träbom är oftast mer välarbetad i övrigt och därmed bättre vilket också gör den dyrare. Och träbommen är generellt funktionsmässigt bättre.
Men: om man jämför sadlar i samma prisklass, kan man räkna med att Ralide-sadeln som helhet är av bättre kvalité, eftersom den billigare bommen ger mer över att lägga på övriga material och arbete.

Nej, så funkar det inte. Om man bygger en sadel på en billig bom så är det för att man vill ha en billigare sadel. Om man tittar på sadelmakarna i USA så bygger dom de bästa sadlarna på de bästa bommarna. Man bygger heller inte en dålig sadel runt en dyr bom, det vore ju helt bortkastat.

Då skiljer sig våra åsikter åt, vilket ifs är helt OK…
Bara för att en bom är gjord av trä, betyder det inte per automatik att den är av bra kvalité. Jag har sett flera bommar där glasfiber spruckit och delarna inte hänger ihop. Dessutom tillverkas inte alla sadlar som finns till försäljning i USA.

Möjligen skulle vi kunna enas om att det inte är helt enkelt att generalisera när det gäller westernsadlar och att kvalitén på den enskilda sadeln blir bäst bedömd från fall till fall.

Jag har sett massor av sadlar byggda på träbommar - sett inuti ! - så därför har jag reviderat min uppfattning om träbommar. Man skall veta att de träbommar som sitter i fabrikstillverkade sadlar spelar inte alls i samma division som "custom made sadlar o custom bommar . I princip blir man grundlurad när man köper en fabrikstillverkad sadel! jag har sett allt fusk man betalar för, bl a grundsitsen, o där har i alla fall en ralidesadelbom en bra grundsits.

Då skiljer sig våra åsikter åt, vilket ifs är helt OK…
Bara för att en bom är gjord av trä, betyder det inte per automatik att den är av bra kvalité. Helt rätt!

Jag har sett flera bommar där glasfiber spruckit och delarna inte hänger ihop. Dessutom tillverkas inte alla sadlar som finns till försäljning i USA. helt rätt !

Möjligen skulle vi kunna enas om att det inte är helt enkelt att generalisera när det gäller westernsadlar och att kvalitén på den enskilda sadeln blir bäst bedömd från fall till fall.

Det mesta som kallas kvalité hänger oftast på vad sadeln kostar, man får det man betalar för!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
1 093
Senast: Buzzter
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar