• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 621
G

Galathea

Jag skall ta över en omplacering. Hon kliade sig för något ägaren trodde var understimulans/stress men när jag bad att det skulle kollas upp innan jag tar över tiken så visade det sig vara rävskabb. Hon har alltså gått med detta obehandlat i månader. Det största problemet är vad jag förstår att hon fått sår som blivit infekterade och inflammerat öronen, så hon har ont.

Av olika anledningar vill jag ta hunden så snabbt som möjligt. Helst igår. Detta för hennes skull. Men! Jag har ju tre andra hundar som såklart inte vill bli smittade. Samtidigt behöver hunden komma bort och jag hittar inget jourhem så här över jul och nyår, som inte själva har djur.

När kan man egentligen räkna med att det är riskfritt att ta hem henne? Hon behandlas vad jag förstår med interceptor. Tar det längre tid för hundar som gått så länge att bli smittofria?

Hur smittsamt är egentligen rävskabb? Kan man ta hem en hund och hålla denne i ett eget rum? Hunden måste ju ändå ta sig in och ut genom gemensam hall.

Jag antar att det enda jag kan göra är att ha is i magen och hoppas på det bästa. Och sedan försöka åtgärda allt det andra när hon väl får komma till mig. Men jag vill så gärna att hon ska få komma bort nu med en gång. Självklart inte på bekostnad av mina andra tre hundars hälsa dock. :(

Sv: Rävskabb

Gå in och kolla på www.veth.se där står utförlig information.

Rävskabb är mycket smittsamt, även du kan få det av hunden. Skabbdjuren kan leva i ett par dygn inomhus om hunden tappar skabbdjuren. Jag hade då inte chansat, inte ens om jag hade kunnat ta ut hunden genom en altandörr så att hundarna inte alls träffas. I och med att även du kan få det så kan du sprida det vidare till de andra hundarna.

Tillägg: Hur kan man låta sin hund klia sig så länge utan att kolla upp det? Inga bra ägare, det håller jag med dig om.

Senast ändrad:

Tackar! Jag har googlat och läst runt lite men tycker det står lite olika. Eller snarare går att tolka olika. På vissa ställen att det inte smittar till människa tex.

Det står att djuren inte överlever särskilt länge inomhus. Någon som vet om dom överlever vinterkylan? Typ täcken och filtar som vädras utomhus nu när det är så kallt?

Tillägg: Hur kan man låta sin hund klia sig så länge utan att kolla upp det? Inga bra ägare, det håller jag med dig om.

Precis. :cry: Hade inte haft så bråttom annars. Nu har jag och uppfödaren försökt hitta jourhem i två dagar men det är tyvärr svårt. :/

Min erfarenhet är att det inte är så smittsamt som ryktet säger. Min ena hund har haft det fyra år i rad, men det var bara det första året som även min andra hund drabbades. De andra åren har varken min andra eller sambons hund fått skabb, trots att de levde helt tätt och delade bäddar osv.

Samtliga veterinärer jag har pratat med utom en säger att de är smittfria efter en vecka.

Alternativet är att du tar hem hunden och behandlar dina i förebyggande syfte. Behandlingen är ju inte värre än den man ger flera gånger per sommar mot fästingar.

Jag har hört samma som du. Min ena fick det en gång, de andra två visade ingenting men behandlades ändå.

På sätt och vis känns det som att det är viktigare att hunden kommer till mig än risken att mina behöver behandlas. Det enda är väl karensen som blir i och med att två av mina är "tävlingshundar", men det är ju ändå inte säsong just nu så dom hinner ju vara hemma i flera månader innan det drar igång igen. My Dog kan jag ju strunta i för hennes skull.

Ska fundera lite. Just nu är jag så trött så ögonen går i kors. Inte kul när en hund far illa, speciellt inte en hund man verkligen tycker om. :cry:

Vi har mycket skabbräv där jag bor, men det är bara en av mina hundar som får skabb, de andra verkar klara det utmärkt trots att vi inte har sanerat nämnvärt när den lilla haft skabb. Hon har också, som Cillas Loke, haft det ett par år i rad och behandlats med Ivomec.

En fråga bara.

Misstänker att min hund har rävskabb, måste man in till vet för undersökning eller kan man ringa och säga att man misstänker och få recept på vad man nu behandlar skabben med?
/Sofia

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: movi
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 750
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 857
Senast: Otherside
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
2 000
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka