Rävskabb på jobbet, hur orolig ska man va?

Mayalv

Trådstartare
Nu har en hund på ett av mina jobb fått rävskabb. Jag har inte jobbat där nu senaste dagarna då hunden ifråga varit där och smittat, nu är hunden inte där såklart och de sanerar stället bäst de kan.

Jag ska själv jobba nu i veckan och är lite fundersam på det där med hur pass länge smittan sitter kvar på stället där hunden varit, deras sanering är ju förmodligen mer nogrann städning och jag är nu lite orolig för min valp här hemma. När jag jobbat och kommer hem sen och ev kan ha fått ngt på mig. Givetvis tänker jag tvätta mig och byta om innan jag tar i henne men borde jag byta om innan jag ens kommer hem? Hur pass smittsamt är det? Nu förutsätter jag med andra ord det värsta dvs att saneringen inte tar bort allt alt. att de kanske hunnit smitta ngn annan hund som inte visat symptom än och därmed fortfarande är där.

Jag har googlat och läst om det men får mest fram symtom och att de inte stannar på människor utan på sin höjd orsakar klåda.

Hur orolig ska man vara?

Sv: Rävskabb på jobbet, hur orolig ska man va?

Risken att du ska smitta din hund är Väldigt liten. Det smittar inte lika lätt från hund till hund som från räv till hund.

Hmm.. Ok.. Tack för svaret.

Hoppas det är så, ska skrubba mig med svinto ändå innan jag klappar valpen hemma. För att känna mig säker.

En vanlig tvätt lär räcka.
Jag har aldrig smittat mina hundar fast jag haft hand om mer än en skabbhund under mina år som djursjukvårdare.
Ibland har det kliat överallt när man sett hundar som varit rejält angripna.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 227
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna