Sv: Rävar!!!
Ditt inlägg är lite rörigt, men jag ska besvara efter bästa förmåga.
Ja, och det är då som den kommer in i samhällena för att fånga mer lätta byten.
Dom flesta rävar kommer förmodligen aldrig in i några samhällen, däremot till gårdar etc. Spelar det någon roll här?
Citat:
En katt är en baggis för räven under merparten av sjukdomstiden
Nej där har du fel. Det är väldigt få katter som blir tagna av katter.
Förmodligen menar du "tagna av rävar"? Antalet har jag ingen uppfattning om, och det var heller inte det jag uttalade mig om. Med det jag skrev, menas att katten är ett ganska lättnedlagt byte för räven, om den får för sig att ta en.
Citat:
(Om vi kallar det för sjukdom).
Det är väl klart en sjukdom eftersom dom dör av det utan hjälp.
Det finns gott om dödsorsaker, som faller inom det kriteriet. Hunger, exempelvis, eller vargar. Är dessa också sjukdomar?
Citat:
Naturligtvis är det oftast friska rävar du ser, av uppenbara orsaker.
Tvärtom! När skabben var som värst på 80-talet så såg man bara sjuka rävar. Eftersom dom friska höll sig till skogen.
Och skabben är på väg bort. Detta har jag pratat med flera jägare om. Rävarna har tydligen också blivit starkare mot detta.
Vi talar alltså om idag! Inte om för tjugo år sedan, då de flesta rävar var smittade. Tänk till lite över förutsättningarna för rävstammen och dom rävar du ser!!
Skabben är alltså inte alls "på väg bort". Däremot är spridningen långsammare och antalet smittade djur mindre än för tjugo år sedan. Vad tror du det beror på?
Kanske blir räven tåligare mot skabbdjuret, men frågan är om det är så mycket bättre. Hudpåverkan och klåda finns ju där.
Både rävarna och jag blir glada, om du kan visa att jag har fel beträffande "på väg bort"!
LIA