Rävar & grävlingar = farliga?

M

Madeleine_C

Hej!

Jag bor för tillfället på en liten ö och har två katter men ska flytta till ut på landet i Västra götalands län och har en fråga. Mina katter är utekatter och här på ön finns inga grävlingar, rävar m.m så jag har inte behövt oroa mig för deras säkerhet. Men ute på landet så finns det ju säkert både rävar, grävlingar, varg (?) m.m. Hur farliga är dessa mot katter? Hoppas någon kan svara på min oroliga fråga :)

Sv: Rävar & grävlingar = farliga?

Även grävlingar tar katter om de kommer åt.

Har ett skräckexempel som hände här utanför..
Inte kul :crazy:

Kattungar lever farligast...

Kattungar faller lætt offer før rovdjur, rovfåglar, trafik, revirhævdande katter som jagar bort dem mm.
De flesta vuxna katter har vett att førsvara sig mot rævar.
Jag vaknade låg vaken en sommarnatt och hørde ett djurskrik.
Øppnade dørren och kikade førsiktigt ut, och tjugo meter bort stod
min kæra Såfin uppburrad och beredd mitt framfør en ræv!
Jag skrek till, ræven sprang och katten kom lugnt lullande in. Hon
var inte det minsta rædd eller upprørd.
Jag tror ræven skrek før se om hon skulle bli rædd och vænda ryggen till, i så fall skulle den ha vågat anfalla.

Att grævlingar får tag i någon vuxen katt ær inte direkt vanligt, men det hænder.

Fast rävar tar ändå vuxna katter med jämna mellanrum, så det är inget man ska räkna med.

Oj oj... tack för svaren förresten! Så allt man kan göra är att hoppas på det bästa? Statistiken hoppas jag ändå talar för att det inte händer så ofta.. Finns det träd i närheten så klarar sig ju katten men är det slätter (dit jag ska tyvärr) så ser det ju inte lika ljust ut förstås.. Som jag förstår så är katten en "sprinter" och orkar inte springa snabbt en längre sträcka medans räven är en snabb distanslöpare.. Okey men så grävlingar är inte en lika stor fiende iallafall kan man konstatera då, alltid nåt :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 387
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 633
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar