Råttor, sällskaps- eller skadedjur?

KarinStarfighter

Trådstartare
Såg nyheterna för ett par dagar sen och där var det inslag om att råttor ökat som sällskapsdjur! :eek:

De pratades om råttagility, hon klappade sin råtta, hade de över axeln o.s.v.

Höll på att kräkas av den långa svansen och av klorna.

Vad tycker ni? Skadedjur eller sällskapsdjur?

Sv: Råttor, sällskaps- eller skadedjur?

har själv haft råttor som sällskapsdjur, tycker de är riktigt söta. Dom kan bli riktigt sällskapliga om man håller på mycket med dom och har riktigt utpräglad personlighet så jag tycker absolut det kan vara ett sällskapsdjur och inte bara ett skadedjur.

Tamråttor: Sällskapsdjur

Vilda (lösa) råttor: Skadedjur

/Mitrolle som har 14 TAMråttor :p

Det är ju ganska stor skillnad på råttor och råttor..dom som e vilda e skaderåttor medans dom som e tama är just sällskapsråttor.

TAMRÅTTOR - Dom du såg på tv, och såna som man äger privat som husdjur

VILDRÅTTOR - såna som springer ute i naturen och ställer till oreda.

Själv har jag haft strax över 50 tamråttor sedan 1999, just nu bor det 7 underbara damer i min lägenhet. Jag har även ställt ut mina på utställning, tävlat i råttagility och fött upp 2 kullar. Även tamråttor finns med stamtavla och med finare linjer som med hundar och katter. Man kan jämföra det lite som med katt, antingen kan du köpa en bondkatt (zooråtta) eller en raskatt (en uppfödd tamråtta med stamtavla ifrån en uppfödare) Klorna kan man klippa om man vill och svansen vänjer man sig vid efter ett tag.

Så jag säger sällskapsdjur efterdsom du verkar ju syfta på tamråttor.

Sällskapsdjur, med världens bästa framför helt enkelt för att råttor råkar vara så sjuuuukt underbara. Så tillgivna, så intelligenta, så personliga, så lekfulla, så påhittiga, så söta... Att inte falla för deras grymt söta pepparkornsögon kan bannemig inte vara mänskligt, speciellt om de ligger och poppar i famnen samtidigt, eller putsar en i håret, eller trycker in nosen i örat på en, eller när allihopa kommer fram till burdörren och bara måstemåstemåste hälsa på matte så fort man kommer innanför dörren :love:

//Zäbra, med 9 abnormt goa råttor en meter bort :D

Ja? Råttor är faktiskt väldigt trevliga djur! De är både personliga och intelligenta.

Klickbara bilder på min gamla tös Edla:

Vilda råttor är väl inte riktigt lika roliga för oss dock, men jag gillar egentligen inte uttrycket "skadedjur". Råttorna försöker ju knappast att medvetet förstöra för oss människor, utan det handlar om ren och skär överlevnad för deras del.

Tycker absolut de är sällskapsdjur :)
Hade 3st när jag var yngre, himla goa och sällskapliga djur

Tamråttor: Sällskapsdjur

Vilda (lösa) råttor: Skadedjur

:bow: Yep, precis så.
Har aldrig haft egna råttor, men är väldigt förtjust i dem. Otroligt goa djur!

Kom bara att tänka på en händelse händelse på djuraffären där jag jobbade förut... sålde inte råttor där, så jag blev väldigt förvånad när en kvinna kom utrusande ur djurrummet och skrek: "iiiiiiiih, en råttaaa, vaäckliiigt!"

Var tvungen att fråga henne vilket av djuren hon menade (var ju rädd att en vildråtta skulle ha tagit sig in till djuren på något sätt) och hon pekade darrande på vår stackars ungchinchilla som satt i en bur! :rofl:

Lite skillnad på kal råttsvans och fluffig chinchillasvans, men är man rädd kanske man inte har tid att se efter så noga.

Utomordentliga husdjur. Intelligenta, lättskötta och kräver litet utrymme i jämförelse med hundar.

Enda nackdelarna är att de lever för kort tid och är tämligen allergiframkallande.

Jag tänker dra det så långt som att jag inte ens vill kalla VILDA råttor för skadedjur. Om något så påvisar det människans brister. Om vi tex lagrar mat på ett ogenomtänkt sätt, då får vi råttor i det. Människans fel, eller råttans? Skadeskapare, eller skadedjur?

Enda nackdelarna är att de lever för kort tid och är tämligen allergiframkallande.

Är inte det en fördel?
Man behöver inte ha dem så länge och om man tröttnar kan man ju alltid avliva om man börjar nysa?

KL
Det finns en genre till-nyttodjur.
Min granne har de som det och matar ormar.

Tkr själv att det är stor skilnad på tamråttor och vilda råttor. Tamråttor är underbara husdjur, har själv haft 3 stycken men tycker att det räckte med dem och har inte skaffat fler sen de dog.. Intelligenta, roliga, söta, nyfikna och busiga till tusen var de :) Ett ställe utanför Helsingfors som vi var till nåt år tränade sina råttor till att spela basket :)
Vilda råttor dock, de har jag inga särskilt positiva erfarenheter av. Hatar dem inte, men ändå. Inte mitt favoritdjur. Stjäl djurmat, stökar till och gör ingen nytta liksom.

Jag tänker dra det så långt som att jag inte ens vill kalla VILDA råttor för skadedjur. Om något så påvisar det människans brister. Om vi tex lagrar mat på ett ogenomtänkt sätt, då får vi råttor i det. Människans fel, eller råttans? Skadeskapare, eller skadedjur?

Kunde inte hålla med mer :bow:
Samtidigt är nog vi lite fel art att snacka om skadedjur med tanke på vilken skada vi själva gör enbart för vårt höga nöjes skull. Jag tvivlar på att något annat djur någonsin kommer sabba hela jorden istället för lite havre, liksom.

Tkr själv att det är stor skilnad på tamråttor och vilda råttor. Tamråttor är underbara husdjur, har själv haft 3 stycken men tycker att det räckte med dem och har inte skaffat fler sen de dog.. Intelligenta, roliga, söta, nyfikna och busiga till tusen var de :) Ett ställe utanför Helsingfors som vi var till nåt år tränade sina råttor till att spela basket :)
Vilda råttor dock, de har jag inga särskilt positiva erfarenheter av. Hatar dem inte, men ändå. Inte mitt favoritdjur. Stjäl djurmat, stökar till och gör ingen nytta liksom.

1. Stjäl djurmat? Råttor stjäl knappast. De hittar och äter mat (som vi lagrat dåligt) eftersom de precis som alla andra djur har ett behov av att äta.
2. Stökar till? Knappast mer än något annat djur. Vilt som tamt.
3. Gör ingen nytta? Om vi vänder på frågan - vilken art här på jorden gör egentligen någon större nytta? Vi människor som har skickat iväg jorden i riktning mot en global katastrof? Inte om du frågar mig.

Ursäkta, kunde bara inte låta bli.Förlåt.

Jättekul, verkligen. :smirk:

Utomordentliga husdjur. Intelligenta, lättskötta och kräver litet utrymme i jämförelse med hundar.

Jajjemän!!!:bow:
Men, jag har haft rexråttor (krulliga, till och med morrhåren), och min superallergiska kompis kunde kela rätt duktigt med dem, utan att nysa!!! :D
Det är nog mest höet och spånet, kan det inte vara det?

Nä råtturin är väldigt allergiframkallande, det är tydligen en "yrkeskada" hos många som jobbat i labb.

Liknande trådar

Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Lingon
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 727
Senast: Fraegd
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 428
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar