råttor och kanin ihop?

Lena

Trådstartare
har tre råttor och en kanin som jag det här första året haft i separata burar och i olika rum (enklast). Nu har jag funderat på att sätta burarna bredvid varandra och öppna upp luckorna så att åtminstone råttorna kan gå över i kaninens bur (att kaninen ska gå över till råttorna går inte eftersom "hålet" är lite för litet för han). Finns det någon risk med det här, t ex att nåt djur skulle kunna ta skada? eller påverka psyket eller liknande? har haft råttorna inne hos kaninen en gång tidigare då jag storstädade deras bur och inte ville ha dom lösa eftersom jag öppnade och stängde balkongdörren ganska ofta... Den gången gick det jättebra och kaninen verkade inte ta nån större notis om råttorna annat än att dom var lite intressanta i början. tar tacksamt emot åsikter på om det är bra eller dåligt för djuren...

Sv: råttor och kanin ihop?

Jag har haft kanin och råttor ihop och det har fungerat utmärkt. hade ingen bur till någon av dem så de var tillsammans i hela lägenheten. Vet att detta inte skulle fungera med alla råttor så testa dig fram försiktigt. Har du haft dem i bur tillsammans och det gick bra så behöver du nog inte vara orolig. Skulle dock inte lämna dem i bur tillsammans utan tillsyn. Råttor i flock kan bli jävliga mot andra djur i deras egen storlek om de väl vill... Kaninen kan också lätt bita ihjäl en råtta.

okej, tack för ditt svar. har haft dom tillsammans en gång tidigare utan några problem, men jag ska nog även i fortsättningen bara låta dom vara tillsammans när jag är i samma rum, åtminstone i början. Vill verkligen inte förlora nån av mina älsklingar bara för att man själv är dum...

Jag skulle inte ha de ihop.
Dels kan höet ge råttorna ohyra som tex löss. Mindre kul...

Sen är det ju skaderisker också. har haft råttor och kanin i samma rum och råttorna tog sig in i kaninburen när de sprang lösa. Slutade med att kaninen sparkade en av de, 1 mm åt vänster och råttan hade antagligen inte haft kvar sitt öga.

kan du förklara mer vad för sorts löss råttorna kan få av hö när det inte är något som påverkar kaninen? har bara aldrig hört talas om det och blev lite intresserad... kan inte det vara olika beroende på varifrån man tar höet oxå? (har eget skulltorkat hö och inte köpt i plastpåsar på djuraffär) Det lät då inte trevligt iallafall...

Min råtta bet ihjäl mitt ena marsvin....
Av 3vuxna mrsvin och en unge att välja på bet han ihjäl mitt favortimarsvin(vuxen)
Det var blod långt upp på väggarna...

Altså avråder jag starkt ifrån att ha råttor ihop med andra djur.

gul_zebra skrev:
Jag skulle inte ha de ihop.
Dels kan höet ge råttorna ohyra som tex löss. Mindre kul...

Det problemet är ju redan kört då hon har råttor och kanin i samma hem. I så fall måste hon tvätta händerna och byta kläder varje gång hon har hanterat kaninen och höet och inte heller ha de springandes på samma ställen även om det inte är samtidigt.

Lena skrev:
kan du förklara mer vad för sorts löss råttorna kan få av hö när det inte är något som påverkar kaninen? har bara aldrig hört talas om det och blev lite intresserad... kan inte det vara olika beroende på varifrån man tar höet oxå? (har eget skulltorkat hö och inte köpt i plastpåsar på djuraffär) Det lät då inte trevligt iallafall...

Risken finns att tex en vildråtta tassat igenom höet när det legat på skullen och därmed kan det smitta dian råttor hemma. Råttlus påverkar inte kaninen.

Själv ser jag till att inte råttorna kommer åt höet och jag tvättar händerna när jag har fyllt på hö till kaninen. Vet att det finns en risk för att råttorna smittas av ohyra men det gör det varje gång jag tar ut dem också.

tack för upplysningen, nu förstår jag.

är fortfarande i valet och kvalet hur jag ska göra. har nu burarna i samma rum men har inte velat släppa ihop dom några längre stunder... får se hur det hela artar sig. alla får gärna komma med fler synpunkter och tankar

Tänk oxå på att kaniner kan vara symptomfria smittobärare av mycoplasma. Och det är inte allt för roligt om råttorna blir smittade av det.

Mulles_matte skrev:
Tänk oxå på att kaniner kan vara symptomfria smittobärare av mycoplasma. Och det är inte allt för roligt om råttorna blir smittade av det.

Risken att en råtta skulle smittas känns som det kvittar då råttor redan är bärare av det. Blir de sjuka så beror det på att något har sänkt deras immunförsvar och därmed kan sjukdomen bryta ut.

Ja man får ju överväga om man tycker att det är värt det. Själv är jag lika orolig för att alfliset jag köper på storsäck från djurbutiken ska innehålla skabb. Det ligger ju också öppet innan det packas och fritt fram för vildisar att skabba ner.

Precis :)

Tja, man får helt enkelt hålla koll antar jag... Men jäkla träligt är det att det ska vara så lätt att få in den satans ohyran :crazy: Skabb är jag inte så orolig för iaf, lössen är värre. Men det är mest för min egen skull för lössen ser man ju och de är äckliga :angel: :D

Jag skulle hur som helst inte släppa in råttor till kanin varesig det är ohyrerisk eller inte, med tanke på hur nära det var för Rex att förlora ögat :crazy:

ALLA råttor är inte bärare av det ;) Men många gör det och är symptomfria. Gäller främst zooråttor. Men varför chansa?

Nej men det är så gott som alla och skulle man mot förmodan ha en som inte är bärare av myco så är väl chansen lika stor att den får det av en annan råtta då. Hörde att det var en tjej som påstod sig ha uppfödning utav mycofria råttor men efter obduktion så visade det sig att det inte var så. Har dock hört att labbråttor är fria från myco.
Det är inte bara zooråttor som bär på mycoplasma. Eller hur menar du?

Ja löss är värre. Tycker att den är svårare att bli av med. Det enda bra med löss är att det syns så tydligt så man kan inte missa det.

Alltså jag skulle inte släppa ihop mina råttor med vilken kanin som helst. Skulle heller inte släppa in vilken kanin som helst tillsammans med mina råttor. Men tre av mina råttor och min kanin Algot hade full respekt för varandra och jag var helt lugn med att de inte skulle göra illa varandra. Kaninen var dessutom lägre i rang gentemot råttorna.

Och snuskigare. Haha isch, hatar kryp, kliar i hela mig bara jag tänker på de...

Ja en del lär ju gå, men själv skulle jag aldrig våga ta risken igen. Tufsen var jättesnäll mot råttorna i början och råttorna mot honom, men så sparkade han plötsligt... Kan gå så fel liksom, och att åka i ilfart till vetten med en råtta som rivit upp ögat är iaf inte jag så pigg på.

Marsvin däremot kan jag tänka mig, de sparkas ju inte :p Rex och Reno hade görkul med lilla Lurvas, och Lurvas med de. Lurvas bodde tyvärr ensam pga diverse anledningar (tills han fick nytt hem med en marsvinsbebbe :bow: ) och tja, sällskapet uppskattades minst sagt! Sjukt söta ihop, lekte kull och hade sig typ, vilket hjälpte Lurvas att träna ryggen (näringsbrist och hela köret vilket gav svag och svankig rygg, han hade så ont så han kunde inte gå på vanligt golv... Blev bättre när han fick lite mer ryggmuskler och näringsrik mat) så han kunde gå på vanligt golv utan problem igen :D Så marsvin och råtta kan jag mycket väl tänka mig att ha ihop under uppsikt för att leka ihop, om det inte vore för snusklössen. Om inte annat var det simpel "rehab" för lilla Lurvas :)

Senast ändrad:

Självklart är det inte bara zooråttor som bär på myco. Men risken att man får en råtta som har det (och där sjukdomen bryter ut) är mkt större om man har en zooråtta eftersom aveln inte kontrolleras för fem ören.

Sen en sak till. Om man har en råtta hemma som är helt symptomfri, och sen köper/får en annan råtta som visar symptom på mycoplasma, hur kommer det sej att den friska råttan blir sjuk inom loppet av nån månad efter att den nya kom? När den hela tiden vart frisk innan. :confused: Antingen borde ju den utsättas för ännu mer bakterier från den sjuka råttan så immunförsvaret försvagas, eller så var den frisk, men smittades när den nya kom.

/j som är trött och bara svamlar

Sen en sak till. Om man har en råtta hemma som är helt symptomfri, och sen köper/får en annan råtta som visar symptom på mycoplasma, hur kommer det sej att den friska råttan blir sjuk inom loppet av nån månad efter att den nya kom? När den hela tiden vart frisk innan. Antingen borde ju den utsättas för ännu mer bakterier från den sjuka råttan så immunförsvaret försvagas, eller så var den frisk, men smittades när den nya kom.

jisses så svamligt det där inlägget blev... glöm den delen, för jag vet knappt själv vad jag babblade om :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
4
· Visningar
241
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar