råttor och kanin ihop?

Sv: råttor och kanin ihop?

gul_zebra skrev:
Och snuskigare. Haha isch, hatar kryp, kliar i hela mig bara jag tänker på de...

Ja en del lär ju gå, men själv skulle jag aldrig våga ta risken igen. Tufsen var jättesnäll mot råttorna i början och råttorna mot honom, men så sparkade han plötsligt... Kan gå så fel liksom, och att åka i ilfart till vetten med en råtta som rivit upp ögat är iaf inte jag så pigg på.

Marsvin däremot kan jag tänka mig, de sparkas ju inte :p Rex och Reno hade görkul med lilla Lurvas, och Lurvas med de. Lurvas bodde tyvärr ensam pga diverse anledningar (tills han fick nytt hem med en marsvinsbebbe :bow: ) och tja, sällskapet uppskattades minst sagt! Sjukt söta ihop, lekte kull och hade sig typ, vilket hjälpte Lurvas att träna ryggen (näringsbrist och hela köret vilket gav svag och svankig rygg, han hade så ont så han kunde inte gå på vanligt golv... Blev bättre när han fick lite mer ryggmuskler och näringsrik mat) så han kunde gå på vanligt golv utan problem igen :D Så marsvin och råtta kan jag mycket väl tänka mig att ha ihop under uppsikt för att leka ihop, om det inte vore för snusklössen. Om inte annat var det simpel "rehab" för lilla Lurvas :)

som sagt - det kan även sluta med ett dödat marsvin:cry:

Knpplån

Rent instinktivt vill man som råttägare svara : NEJ! Visst kan råttor och kaniner säkert funka ihop, men det är inte helt självklart att det funkar .Man måste vara med hela tiden och övervaka. För trotsallt är en kanin som en damp-kille med en hockeyklubba i näven. VAD som helst kan hända och har man herrejösses-tur så lever de i harmoni, men har man stanard-otur blir råttan ihjälsparkad på 5 minuter. Vilken djurvän vill ta den risken?

Kan du försöka förklara varför kaninen skulle skada råttorna. Är det genom olyckshändelse eller irritation... har svårt att tro att en kanin skulle ha ihjäl en råtta bara för att det är en råtta, men du får väldigt gärna förklara för mig vad du menar

Lena skrev:
Kan du försöka förklara varför kaninen skulle skada råttorna. Är det genom olyckshändelse eller irritation... har svårt att tro att en kanin skulle ha ihjäl en råtta bara för att det är en råtta, men du får väldigt gärna förklara för mig vad du menar
Olyckshändelse eller ett ögonblicks missförstånd vad avsikten är med den andra varelsens beteende. De båda djurarterna har inte samma kroppsspråk och råttan är pytteliten i jämförelse med kaninen. Kaninens spark kan döda andra kaniner, en liten råtta har inte mycket benstomme att skydda sej med. Enkelt. Som sagt det KAN gå bra under lång tid, men jag har ingen förståelse för människor som experimenterar med andra individers liv. Vill de själva prova på att leva med krokodiler så är det en sak, men att utsätta i detta fallet djur som inte själva kan välja för liknande faror så är det djurplågeri.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
4
· Visningar
241
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar