Rått kött?

S

Spider84

Är det hälsosamt eller ohälsosamt för en hund med rått kött?

Stod och tog bort lite på en fläskfilé och gav efteråt hunden några enstaka bitar innan jag kom på att jag inte har den blekaste om det är hälsosamt för honom med sånt. Han tyckte givetvis att det var jätte gott, men det säger inte mig något.

Om det är hälsosamt, finns det något kött som är bäst för dom och något kött som de absolut inte ska ha?

Sv: Rått kött?

Jo det tyckte jag också att det borde vara, men så sa sambon att det är ju inte säkert att det är det för att...och så en massa orsaker som kunde ha varit logiskt.

Vad bra då kan jag fortsätta ge honom det jag skalat av köttet så får jag en lycklig soptunna och en lycklig hund.

Drar mig till minnes när jag var barn. Pappa födde upp jakttaxar. Vid en slakt var en av hundarna med vid styckningen och åt en massa slaktavfall. Efter nån dag blev han förlamad och fick nåt av veterinären. Kommer inte ihåg vad han fick för medikament men han blev bra. Men lite köttskav tror jag absolut inte är farligt.

jag undviker att ge fisk, fläsk och fågelkött rått.. nöt, häst, och vilt ger jag rått..

man vet ju att man själv inte ska äta fläsk, fågel och fisk rått pga bakterierna.. så jag ger inte hunden heller..

Jag tror inte hundar i det vilda har stormkök :D

Min hund tål nästan enbart rå mat. Kycklingvingar, fläskfilé, nötfärs osv osv. Hans mage mår riktigt bra av det!

Tack för alla svar. Jag ska vara uppmärksam på det med fisk, fågel och fläsk men han kommer få små bitar av det.
Just nu får han bara det som skärs av när jag lagar mat så det är inte några större bitar. Fungerar det bra kanske man kan börja blanda upp hans diet med lite mer rått kött på en permanent basis.

Mina får rätt mycket rått kött av allehanda slag + råa märgben etc och de lever i högsta välmåga..

Märgben har han alltid fått. Har inte ens tänkt på att det är rått. :o

Hunden i vilt tillstånd eller bara i löst tillstånd käkar det den kommer över, helst lite halvruttet så att det fått en god arom...
Jag har dock i slakttider råkat ut för hundar som börjat klia sig när det blivit för mycket.

Varför skulle det vara farligt för hundar att äta rått kött? De är ju köttätare ;) Sen kanske en del hundar med känsliga magar reagera på det om de inte är vana.

Superbra mat!

Men glöm inte att ge kalk. Ex foderkrita.
Extra kött ger ett fosforöverskott.
Brist på Kalcium kah ge kramper, sura partier, tandsten mm

Är hunden inte van vid rått kött så kan den dock bli riktigt dålig i magen. Se till att vänja in hunden innan några större mängder ges. Gäller ju även råa märjben då, en liten tuggstund bara om dan först innan "fri tillgång" ges.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 136
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden