Rätt eller fel? Behöver råd!

Netted

Trådstartare
Har en 3-årig, snart 4-årig underbar pålle! Allt jag önskar är att jag & han tillsammans kan utvecklas & skapa ett bra förhållande. Men jag känner att jag inte har lust/ork/tid, men framförallt kanske jag saknar tillräckligt med kunskap för att ge han det han behöver? Det är väl bra att jag kan inse det själv? Men då får jag dåligt samvete, tänker på de gamla ägarna & att jag älskar han så mycket och inte vill förlora honom ..

Alltså, jag har inte tänkt sälja han, utan låna ut han på foder i ca 2.5 år. Men jag kan inte bestämma mig för om det är rätt eller fel..

Jag känner att jag klarar av honom, det är inga problem med det och vår relation är underbar. Han är posivit och lättlärd, jag skulle säkert kunna vidareutbilda honom. Men frågan är om jag har lust/ork att lägga ner den tiden på honom som han behöver.. :confused:

och sedan jag skaffade en medryttare har jag ridit han ännu mindre..

Vad tycker ni? Självklart vet jag kanske att det är bäst för min nallebjörn att låna ut honom! :(

/ MKT tacksam för råd :cry:

Sv: Rätt eller fel? Behöver råd!

Vad menar du med tid och ork egentligen?
En unghäst tar ju i reel tid just ingenting alls, korta pass och mycket vila, att hålla en tävlingshäst tar ju mer praktisk tid med konditionsträning, hopp/dressyr-träning, transport till tävlingar osv..

Däremot krävs det kunskap och tålamod att utbilda en unghäst, en 4åring kan vara hur snäll och duktig som helst men den är (om man ser det ur en utbildningskurva) långt ifrån "vuxen och färdiglärd" (det blir dom aldrig, inte vi heller;) )

Jag kan ha missförstått men på ditt inlägg låter det som om du vill ha en häst som du inte behöver utbilda, en som redan kan det du behöver och som du kan roa dig med utan att känna kravet på att vara duktig och "lära den" med.
Sunt tänkande, ridning ska vara roligt, inte en prestationspressande stress. Det är ju trots allt få av oss som lever och försörjer oss på tävlingsresultat.

Mina råd i korthet: Om du har en häst som skulle kunna vara en "kanon" i nån gren men du vet med dig att du inte har tid/kunskap att få den dit, sälj!
För pengarna köper du dig en lite äldre häst som är utbildad så långt du behöver och så har ni roligt, utan krav.

Har du en unghäst som du älskar och som är trevlig och som du trivs med, och som du kan leva med att den kanske aldrig (men så behöver det ju inte vara ;) ) kommer upp i maxprestation så...so what? behåll den ochha kul, i trygg förvissning om att dom flesta hästar aldrig kommer så högt som dom egentligen skulle kunna och att dom flesta ryttare inte är Kyra eller Rolf-Göran.
Ta det för vad det är och bejaka det roliga..

Tja .. att jag kanske har tappat lusten för hästar lite kanske? Går på hästgymnasie så det blir ju en del. Nej i och för sig .. men sen får jag dåligt samvete när jag liksom aldrig hinner med honom ordentligt.

Du har nog rätt, det känns som att jag hellre vill ha (för tillfället) en pålle jag bara kan lattja lite med. Som man inte behöver planera/kämpa osv med för mycket..
Jag är ingen tävlingsmänniska, så det är ju mest för nöjes skull jag har häst :)

Ny häst behöver jag inte köpa, har nämligen en gammal välutbildad travare redan ;) så då tänkte jag låna ut min lilla pålle istället. För det känns som att han kommer i klämm på nåt sätt när jag har tappat intresset..

Om ett par år, skulle jag nog vara tillräckligt förnuftig & kunnig att ta hand om han ordentligt, utan tvekan, för det funkar ju bra nu :) Förutom då att lusten har försvunnit på något sätt! Men ändå har den inte det .. svårt att föklara.

Jag vet precis hur du menar. Jag har en shetlandsponny sen sex år tillbak, kunde bara rida första året dessutom. Och du han älskar att rida o är jäääätteduktigt osv kändes det ju ganska fel när jag inte kunde hålla på så mkt med honom.

Men då hyrde jag honom till ridskola, men bara 3-4 dagar i veckan. så då rider dom honom några dagar och jag är där några dagar o pysslar, promenerar o sånt. och tacka fan förde, hade jag sålt honom när jag började växa ut honom hade jag nog inte överlevt ungdomsåren. (för då har jag alltid haft något attt förlora, vilket gjorde att man skärpte till sej)

men om du känner att du inte har tid för honom nu ska du nog ha ut honom, men är det egenltigen rätt att ta tillbak honom sen? för tänkt dej ha en häst två år och sen ska den tillbak... jag tror inte de är bra för hästen, psykiskt att flytta runt och aldrig känna sej hemma o stabil....

hästen först, alltid.

//A

Okej ^^

Tja, han är mycket anpassningsbar & det är klart man ska sätta hästen först .. men 2 år är en rätt lång tid (eller kanske inte), och dessutom har jag lovat att alltid behålla honom, jag ska verkligen försöka det iaf. Så efter de 2,5 åren, jadå är det han och jag och ingen annan.

Ingen mer som har råd? =( vet inte hur jag ska göra ..

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 690
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar