Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns en trimmare i kalix, kanske är för långt för er?
Tycker inte det är så värst mycket pälsvård på en schnauzer, de har oftast inte lika mycket ull som dvärgen och är ofta strävare = tåligare päls. Ullkammning ca varanna vecka tar max 30 minuter, då kammar du även genom skägg och benhår. Trimmning kan man lämna bort för, tar ca 3-4 timmar att utföra och behövs ca var 3:e månad.
Tycker inte du ska välja en dvärgschnauzer, känns som om schnauzer passar bättre till det du vill hålla på med och hur hunden ska vara. Dvärgen kräver täcke vid för kallt väder.
Väljer du en dvärg ska du definitivt inte klippa den, pälsen blir alltid förstörd av detÄven schnauzern behöver trimmas för att behålla sin strävhet, även om den inte är riktigt lika känslig. De enda som det brukar fungera att klippa är risen.
Skicka gärna pm om du vill veta mer om de två mindre schnauzervarianterna
Falukorw (har 2 dvärgar, tidigare haft schnauzer)
Vad jag har hört går det inte att klippa en p&s risen? Det känns verkligen inte som om de borde fungera eftersom man då inte får fram de 3 färgade hårstråna (svart/vitt/svart) Då kan de ju bli avklippta hur som helst?![]()
/.../
Intressant att dvärgens päls är annorlunda, lite fascinerande med. Den borde ju ha samma hårlag som mellan och riesen liksom, men uppenbarligen har den inte det, utan lite 'sämre' (lägger ingen personlig värdering i det så, utan mer att tål en fin, sträv mellan eller riesen att klippas borde ju en sträv dvärg gå att klippa med samma resultat sas). Jag hade för mig just jag hört ngt om dvärgens päls, därför jag tyckte 'om den är lika'. Mellan och riesen där vet jag ju, sådana har funnits i familjen i många år. Men inga dvärgar, och sett fler dvärgar med täcken än mellan/stor. Sen om det berott på ägare eller hund, eller att en liten hund lättare blir skitig (de är närmare maren liksom) har jag ingen aning om.
falukorw: Trodde att det var mycket mer jobb med en schnauzer än så faktiskt. Ska försöka att hitta någon som bor närmare Gällivare som kan trimma, känns som att den är den aktuellaste rasen just nu faktiskt. Sen kan man ju faktiskt lära sig att trimma även fast det säkert skulle ta ett bra tag
Trimmas inte isländsk fårhund då, iom att den är strävhårig?
Trimmas inte isländsk fårhund då, iom att den är strävhårig? Aldrig funderat på om det finns sådana med sträva täckhår + underull som inte trimmas, men det borde bli en himla massa underullskammning annars, om det inte ska tova? Det är ju ullen som tovar om det tovar *funderar*
Är den strävhårig? Inte de exemplar jag stött på. Snarare "spetspäls".