rasvalstråd nr 2625251

Barnen är 10, 8, snart 3 och 8,5 mån. Är ju då 10 åringen som gärna vill testa på agility och gå nån kurs då och då med kommande hund.
Och japp, du har förstått helt rätt, det är familjens och ffa min hund i första hand.
Jag har funderat på terrier, dock klarar inte mina händer av trimningen (de pajade totalt senaste graviditeten) och det finns inte så många här i närheten som trimmar.

Hur är japparna? De flesta jag har träffat har varit bjäbbande små vita bollar :o:crazy:
Heelern kan vara jobbigt med mindre barn - många har fått uppleva tårar under valpperioden när valpen jagar efter studsiga barn och nyper hälar. Här kan man få slita lite, men det är oerhört olika hur den är. Min äldsta har aldrig haft det anlaget, men Polly var galet jobbigt med mina barnbarn som yngre - där gällde det att ligga steget före :D

Jag har faktiskt kikat lite på dvärgschnauzern, men det är ju biten med trimning då. Jag skulle säkert klara ut det om jag tog lite åt gången, men då lär hundstackarn se ut därefter också.. :D Sen vet jag inte om det är så bra att jag "förstör" händerna mer än nödvändigt.
Annars verkar de vara riktigt trevliga hundar :)

Att trimma sliter tyvärr på händer, handleder, axlar även på en från början frisk person, så till någon som redan har problem skulle jag tyvärr inte rekommendera det.

Tack för alla svaren! Verkar som att jag tänkte lite rätt bland de lämpliga raserna iaf. Ska kika lite mer på löwchen och västgötaspetsen också, förutom sheltien och pudeln.
Men jag funderar på en sak, sheltiesarnas mentalitet, efter lite googling så har jag fått intrycket att de är ganska svajigt med en hel del rädslor. Hur mkt sånt förekommer i rasen?

Tack för alla svaren! Verkar som att jag tänkte lite rätt bland de lämpliga raserna iaf. Ska kika lite mer på löwchen och västgötaspetsen också, förutom sheltien och pudeln.
Men jag funderar på en sak, sheltiesarnas mentalitet, efter lite googling så har jag fått intrycket att de är ganska svajigt med en hel del rädslor. Hur mkt sånt förekommer i rasen?

Jag tror inte att det är helt ovanligt. Skotträdsla verkar vara vanligt.
Jag har fyra stycken i olika åldrar i min kompiskrets. 2 är skotträdda, de andra två väldigt stabila individer. Sociala, orädda. Dock upplever jag att många sheltiesar är ganska försiktiga och lite veka. Men kanske jämför för mycket med mina schnauzrar som ju är väldigt tuffa och robusta hundar - helt olik en liten vallhund :D
Kom på att 3 av de 4 sheltiesarna har problem med känslig mage och måste stå på specialkost. Dock verkar det fungera bra att belöna med godis osv, men de behöver stå på specialfoder som grund annars blir det lätt magknip/diarré. Så upplever ändå att magproblem förekommer.
Välj en uppfödare som MH/BPH-testar sina individer och kika extra mycket på rädslor och skott.

Jag tror inte att det är helt ovanligt. Skotträdsla verkar vara vanligt.
Jag har fyra stycken i olika åldrar i min kompiskrets. 2 är skotträdda, de andra två väldigt stabila individer. Sociala, orädda. Dock upplever jag att många sheltiesar är ganska försiktiga och lite veka. Men kanske jämför för mycket med mina schnauzrar som ju är väldigt tuffa och robusta hundar - helt olik en liten vallhund :D
Kom på att 3 av de 4 sheltiesarna har problem med känslig mage och måste stå på specialkost. Dock verkar det fungera bra att belöna med godis osv, men de behöver stå på specialfoder som grund annars blir det lätt magknip/diarré. Så upplever ändå att magproblem förekommer.
Välj en uppfödare som MH/BPH-testar sina individer och kika extra mycket på rädslor och skott.
Jag som vill ha en frisk hund utan rädslor :S
Kanske skulle satsa på ett stort gosedjur istället :D

Kooikern har jag helt glömt bort. Har en uppfödare i närheten som jag stöter på då och då. Verkar vara trevliga hundar så ska läsa på lite mer om dom!
Nu har inte jag läst resten av tråden så kanske upprepar.. Men jag har faktiskt aldrig träffat en trevlig kooiker. De verkar vara väldigt reserverade och lite svåra sådär..

Många är osäkra både miljömässigt och med människor. Upplever att de med lite mer driv i kan vara tryggare, men då får man ofta en hel del skall på köpet. Jag hade varit noga med att kolla mentaliteten iaf! Känner jättegoa shelties men de är inte alls lika varandra mentalt.. Spretigt!

Jag vet inte om de är för små eller om du missade det svaret. Men Papillon/Phalene är himla kul träningskompisar som är lättränade.
De kräver inte så mycket. Men klarar mycket om man vill.
De är intelligenta och inga slöhögar utan att vara stressiga eller i behov av mycket stimulans. De vill göra rätt och har will to please.

Nu har inte jag läst resten av tråden så kanske upprepar.. Men jag har faktiskt aldrig träffat en trevlig kooiker. De verkar vara väldigt reserverade och lite svåra sådär..
Jasså? Jag har ju inte mött jättemånga, det är typ bara hennes och två stycken till som jag har hälsat på. Men efter lite googling så ströks rasen relativt fort. Det kändes inte riktigt som den rasen vi söker.

Jag vet inte om de är för små eller om du missade det svaret. Men Papillon/Phalene är himla kul träningskompisar som är lättränade.
De kräver inte så mycket. Men klarar mycket om man vill.
De är intelligenta och inga slöhögar utan att vara stressiga eller i behov av mycket stimulans. De vill göra rätt och har will to please.
Jodå jag läste inlägget, jag glömde bara bort att svara :S
Jo jag har pappisar på listan med, men sambon tycker att de är lite väl i minsta laget. Han är inte så förtjust i jättesmå hundar och tycker mest att det är bjäbbande, ouppfostbara, små tanthundar :S
Själv gillar jag dom. Har träffat flera stycken jättetrevliga, men är lite tveksam till att ta hem en sån liten. De känns lite sköra?

Många är osäkra både miljömässigt och med människor. Upplever att de med lite mer driv i kan vara tryggare, men då får man ofta en hel del skall på köpet. Jag hade varit noga med att kolla mentaliteten iaf! Känner jättegoa shelties men de är inte alls lika varandra mentalt.. Spretigt!
Det är mao lite av ett lotteri att köpa en sheltie? Är det väl med alla hundar iofs. Lite åsk/skotträdsla kan jag leva med.
Men en hund som är rädd för människor vill jag inte ha igen. Det räckte med Mulle.
Sen behöver hunden inte älska allt och alla, så länge den inte är rädd.

Ni har inget tips på sheltiekennlar som har mentalt bra hundar?

Det är mao lite av ett lotteri att köpa en sheltie? Är det väl med alla hundar iofs. Lite åsk/skotträdsla kan jag leva med.
Men en hund som är rädd för människor vill jag inte ha igen. Det räckte med Mulle.
Sen behöver hunden inte älska allt och alla, så länge den inte är rädd.

Nej det tror jag inte, men som alltid behöver du nog sätta dig in i olika linjer ordentligt!

En kompis har en väldigt trevlig från kennel Nyans. Har dock inte träffat så många andra därifrån så vet inte hur representativ den hunden är :)

Heelern kan vara jobbigt med mindre barn - många har fått uppleva tårar under valpperioden när valpen jagar efter studsiga barn och nyper hälar. Här kan man få slita lite, men det är oerhört olika hur den är. Min äldsta har aldrig haft det anlaget, men Polly var galet jobbigt med mina barnbarn som yngre - där gällde det att ligga steget före :D
Det kan jag leva med. Ixi var lite halvt sådär som valp med, och det blev ju en vettig hund av henne med till slut :D

Jasså? Jag har ju inte mött jättemånga, det är typ bara hennes och två stycken till som jag har hälsat på. Men efter lite googling så ströks rasen relativt fort. Det kändes inte riktigt som den rasen vi söker.

Jodå jag läste inlägget, jag glömde bara bort att svara :S
Jo jag har pappisar på listan med, men sambon tycker att de är lite väl i minsta laget. Han är inte så förtjust i jättesmå hundar och tycker mest att det är bjäbbande, ouppfostbara, små tanthundar :S
Själv gillar jag dom. Har träffat flera stycken jättetrevliga, men är lite tveksam till att ta hem en sån liten. De känns lite sköra?

För sin storlek känns de rätt rejäla iom rätt tuff mentalitet och framför allt sunda, atletiska kroppar.
Men givetvis är de mer omtåliga än säg en Cane Corso på 60 kg. ;)

Min sambo har alltid sett pappisar som bjäbbiga kärringhundar. Han har haft Border Collies innan själv.
Nu efter att ha levt med mina är han fast. Han vill ha en hel hög just pappisar. :D
Jag har flera bruks-kompisar som haft schäfrar etc som efter att ha träffat mina sagt att det inte är omöjligt att det blir en pappi.

Man kan ju välja lite i vad man köper genom att välja bra uppfödare. Min uppfödare tex säljer väldigt mycket hundar till agility just iom att hon fokuserar så mycket på mentalitet, sundhet etc.
Det finns en pappi som gått lydnad på elitnivå. Den är barn till en av mina gamla. Den såg rätt cool ut trots strl. :P

Jag hade en under en period för något år sen från en Ungersk kennel (finns 3st från samma kennel här i landet) lite blyg när hon kom,när hon åkte undrade folk om hon verkligen var en sheltie,kastade sig upp i knät på främmande människor.
Otroligt lättlärd och hörde inte henne skälla en enda gång.

Jag hade en under en period för något år sen från en Ungersk kennel (finns 3st från samma kennel här i landet) lite blyg när hon kom,när hon åkte undrade folk om hon verkligen var en sheltie,kastade sig upp i knät på främmande människor.
Otroligt lättlärd och hörde inte henne skälla en enda gång.
Att ta in en från Ungern känns som lite överkurs för mig. Men annars lät det ju bra :)

Tibetansk spaniel och chinese crested powder puff, vad har ni för erfarenheter av de raserna?

Tibetansk spaniel och chinese crested powder puff, vad har ni för erfarenheter av de raserna?
Den erfarenheten jag har av puffarna är att de kräver mer i motion och stimulans ön man tror.
Tyvärr har jag bara träffat puffar med stora rädslor. Några av dem har också haft svajiga magar. Om det är utbredda problem i rasen vet jag dock inte.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 764
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar