rasvalstråd nr 2625251

Hur gamla är barnen? Jag har samma erfarenhet som andra i tråden, framför allt sheltie och pudel men även bichonerna brukar vara väldigt bra ungdomshundar.
Det är inte kul att gå kurs när hunden går totalt ur hand och alla andra har små lätta raser som bara sitter och tindrar med ögonen...
Jag tror att det är lite mer "mentalt krut" i till exempel västgöten och heelern men att det ändå ska funka - det är ju inte barnens utan familjens hund som jag förstår det?
Japansk spets kan också vara ett alternativ.
Sen finns det ju en del trevliga terriers men de flesta är strävhår.

De pumis jag har träffat har varit ganska speedade och en del är lite svajiga mentalt. Kan bli kanonhundar i till exempel agility men känns inte riktigt som en glad, okomplicerad, aktiv sällskapshund?

Hur gamla är barnen? Jag har samma erfarenhet som andra i tråden, framför allt sheltie och pudel men även bichonerna brukar vara väldigt bra ungdomshundar.
Det är inte kul att gå kurs när hunden går totalt ur hand och alla andra har små lätta raser som bara sitter och tindrar med ögonen...
Jag tror att det är lite mer "mentalt krut" i till exempel västgöten och heelern men att det ändå ska funka - det är ju inte barnens utan familjens hund som jag förstår det?
Japansk spets kan också vara ett alternativ.
Sen finns det ju en del trevliga terriers men de flesta är strävhår.
Barnen är 10, 8, snart 3 och 8,5 mån. Är ju då 10 åringen som gärna vill testa på agility och gå nån kurs då och då med kommande hund.
Och japp, du har förstått helt rätt, det är familjens och ffa min hund i första hand.
Jag har funderat på terrier, dock klarar inte mina händer av trimningen (de pajade totalt senaste graviditeten) och det finns inte så många här i närheten som trimmar.

Hur är japparna? De flesta jag har träffat har varit bjäbbande små vita bollar :o:crazy:

De pumis jag har träffat har varit ganska speedade och en del är lite svajiga mentalt. Kan bli kanonhundar i till exempel agility men känns inte riktigt som en glad, okomplicerad, aktiv sällskapshund?
Det är min erfarenhet också, av de väldigt få individer jag har träffat.

Jag tänker spontant mellanpudel när jag läser din beskrivning, men då är jag nog lite färgad av att jag själv har pudel.

Min uppfattning är att pudlarna har lite mer attityd och är lite mindre flamsiga än sheltisarna, som jag också uppfattar som trevliga hundar men alltså lite vekare än pudel. Nackdelen med pudeln är ju pälsen - om du vill ställa ut. Om ni inte ska ställa upplever jag det inte som särskilt besvärligt med pälsvården, snarare lite trevligt och mysigt.

Jag ser att det har tipsats om schipperki - är det någon som vill berätta mer om dom? Jag har nog aldrig träffat någon men det låter ju som häftiga hundar så jag tycker det är konstigt att man inte ser dom oftare?

Jag hade ungefär samma tänk om kommande hunden och det blev en bedlington. Men det är nog mest för att jag älskat deras utseende sedan jag var jätteliten. :grin: Verkar finnas lite klådproblem hos dem dock så kanske inget ni vill riskera.
Pudel var högt, högt på min lista också. Har till och med besökt uppfödare men inte någon som passade.
Bichonraserna nämndes och där skulle jag säga att löwchen verkar vara nåt ni kan kika närmare på. Har ingen egen erfarenhet av den rasen men de låter ungefär som havanaiser med mer driv i. Min havanais är en fantastisk vovve men en total filbunke som inte verkar veta att man faktiskt kan lämna marken och hoppa ens lite :cautious:

Barnen är 10, 8, snart 3 och 8,5 mån. Är ju då 10 åringen som gärna vill testa på agility och gå nån kurs då och då med kommande hund.
Och japp, du har förstått helt rätt, det är familjens och ffa min hund i första hand.
Jag har funderat på terrier, dock klarar inte mina händer av trimningen (de pajade totalt senaste graviditeten) och det finns inte så många här i närheten som trimmar.

Hur är japparna? De flesta jag har träffat har varit bjäbbande små vita bollar :o:crazy:
Jo, japparna kan nog - som de flesta spetsar - vara ganska glappkäftade ;) :).
Det GÅR ju även att klippa en terrier, pälsen förlorar sin struktur och blir mindre tålig, framför allt mindre vattentät, men det funkar.
Dock kanske man inte skall skaffa terrier om man är medveten om att man inte riktigt klarar pälsvården.
Rent generellt så är terriers av en helt annan kaliber än till exempel sheltie. De har mer attityd och jävlar anamma, på gott och ont, de är på något sätt robusta i både kropp och mentalitet.
Jag tycker ju att de är skitroliga och uppskattar deras stora personligheter men vill man ha en liten snäll, följsam hund skall man nog kika på annat.
Bedlington tror jag tillhör undantagen, åtminstone delvis. De är liksom inte så typiska terriers.

Jo, japparna kan nog - som de flesta spetsar - vara ganska glappkäftade ;) :).
Det GÅR ju även att klippa en terrier, pälsen förlorar sin struktur och blir mindre tålig, framför allt mindre vattentät, men det funkar.
Dock kanske man inte skall skaffa terrier om man är medveten om att man inte riktigt klarar pälsvården.
Rent generellt så är terriers av en helt annan kaliber än till exempel sheltie. De har mer attityd och jävlar anamma, på gott och ont, de är på något sätt robusta i både kropp och mentalitet.
Jag tycker ju att de är skitroliga och uppskattar deras stora personligheter men vill man ha en liten snäll, följsam hund skall man nog kika på annat.
Bedlington tror jag tillhör undantagen, åtminstone delvis. De är liksom inte så typiska terriers.
Ja jag gillar terriers (förutom pälsvården). Jag hade ju en irländare som omplacerades i vintras pga dels händerna som skulle opereras och foglossning från helvetet) och skulle gärna ha en igen. Men jag känner att en hund med lite mer följsamhet och will to please passar bättre just nu. Nån gång lär det dock bli en terrier igen :p

Löwchen? :)

Min dam är en väldigt lättsam, lätthanterlig, pigg, busig och rolig hund. Ganska långbenta och kvicka i benen. Friska, långlivade (uppfödaren har två, eller tre uppfödningar som blivit över 18 år gamla..)

Det finns en som är uppflyttad till högre klass spår (om jag inte minns helt knasigt) och någon viltspårschampion. Skotträdsla (eller allmän) verkar inte vanligt.

Bildbombar :D

14037955_1072512649501363_672481352_o_zpsv2xtf0j4.jpg

IMG_0562_zpsrutsqpwa.jpg

IMG_0419_zpsz7f5dyfm.jpg

IMG_0314_zpsch2okefc.jpg

I övrigt tänker jag även på pudel, mellan?

Jag tror också på pudel eller typ löwchen/bichoner. Superkul hundar på agilitybanan de jag träffat (en av mina favoriter är den typ 12 åriga bichonen som älskar agility och är med på typ uppvisningar och i pensionärsklassen. Men pigg är hon!)

Hur som, det jag tänker mest på med pudel är att vara supernoga med tillgängligheten! Tycker att många pudlar är otroligt reserverade/skygga/osäkra vilket har märkts redan på valpstadiet samt på tikarna. Inte så himla festligt att ha en osäker och skygg pudel i en barnfamilj (har sett ett riktigt skräckexempel på det), men jag tror du har rätt bra koll på det där :)

Löwchen? :)

Min dam är en väldigt lättsam, lätthanterlig, pigg, busig och rolig hund. Ganska långbenta och kvicka i benen. Friska, långlivade (uppfödaren har två, eller tre uppfödningar som blivit över 18 år gamla..)

Det finns en som är uppflyttad till högre klass spår (om jag inte minns helt knasigt) och någon viltspårschampion. Skotträdsla (eller allmän) verkar inte vanligt.

Bildbombar :D

14037955_1072512649501363_672481352_o_zpsv2xtf0j4.jpg

IMG_0562_zpsrutsqpwa.jpg

IMG_0419_zpsz7f5dyfm.jpg

IMG_0314_zpsch2okefc.jpg

I övrigt tänker jag även på pudel, mellan?
Åh dom har jag ju helt missat. Har aldrig träffat någon heller, bara sett på håll på utställningar. Berätta gärna mer!

Om du är inne på terrier, varför inte Dansk svensk gårdshund? Mycket energi och tuffa små hundar men kanske inte riktigt lika mycket som en terrier. Jag har fått ett sällsynt bekvämt exemplar tror jag, hon ligger mest och latar sig. Men kompisen är väldigt aktiv och hänger med på allt som matte gör, agility, viltspår osv, och är i princip outtröttlig när han får hänga på. Lättskött päls (släthårig), skiten trillar av av sig själv i princip, dock behöver de borstas av emellanåt då de kan fälla en del.

Jag ser att det har tipsats om schipperki - är det någon som vill berätta mer om dom? Jag har nog aldrig träffat någon men det låter ju som häftiga hundar så jag tycker det är konstigt att man inte ser dom oftare?

Vad vill du veta? Jag har haft 2 hanar, det är pigga och glada hundar. Det man ska vara uppmärksam på är att att rasen ska vara reserverad och det finns tyvärr såna som tar fel på reservation och rädsla. En hund ska inte vara rädd. Det finns absolut schipperker utan reservation, min mammas nuvarande hane och förra tik är exempel på det.

Min första blev tyvärr inte så gammal pga sjukdom (kolit) men rent generellt är det en frisk ras och det är inte ovanligt att de blir över 15 år. Min andra blev 8 år och jag tvingades ta bort honom förra året pga Anaplasma men det är ju inget som har med rasen att göra, fästningsjukdomar kan ju vilken ras som helst tyvärr få.

Jag testade på lite allt möjligt med mina, framförallt den senaste jag hade. Med honom tränade och tävlade jag rallylydnad, viltspår och HtM. Vi tränade även personspår och agility. Båda min har genomgått MH och det finns uppfödare som gärna ser att man gör antingen MH eller BPH.

Min erfarenhet är att rasen inte är skällig, min senaste larmade när han hörde nått men han skällde inte i tid och otid. De andra 3 som jag har nära erfarenhet av har knappt skällt alls, inte ens när det kommit folk. Min senaste var en omplacering som flyttat runt en del innan han kom till mig precis innan han blev 3 år och jag tror att med en tryggare och stabilare start i livet så hade han inte larmat så mycket som han gjorde.

Vet inte vad mer jag ska skriva fråga på om det dyker upp fler frågor. Jag har ingen schipperke just nu men det kommer säkert bli fler i framtiden.

En papillon? Phalène? Det är verkligen jätteroliga små hundar att träna med! :love::love::love:

Annars kanske en dvärgschnauzer kan vara något? Robusta och lätta att ha att göra med, utifrån vad jag har sett på mina klubbar. Har iochförsig bara sett dem på agilityplanen men de har varit väldigt trevliga och verkat vara en bra tränings- och tävlingskompis för barn. @falukorw och @Malibu_Stacy lär veta det där bättre än mig dock, jag har bara noterat det sådär i förbifarten.

Utöver papillon hade jag främst kikat på sheltie och pudel.

En papillon? Phalène? Det är verkligen jätteroliga små hundar att träna med! :love::love::love:

Annars kanske en dvärgschnauzer kan vara något? Robusta och lätta att ha att göra med, utifrån vad jag har sett på mina klubbar. Har iochförsig bara sett dem på agilityplanen men de har varit väldigt trevliga och verkat vara en bra tränings- och tävlingskompis för barn. @falukorw och @Malibu_Stacy lär veta det där bättre än mig dock, jag har bara noterat det sådär i förbifarten.

Utöver papillon hade jag främst kikat på sheltie och pudel.

Dvärgschnauzer hade passat in fint förutom den stora biten med trimning som TS inte klarar av och inte heller har någon trimmare i närheten.

Jag har faktiskt kikat lite på dvärgschnauzern, men det är ju biten med trimning då. Jag skulle säkert klara ut det om jag tog lite åt gången, men då lär hundstackarn se ut därefter också.. :D Sen vet jag inte om det är så bra att jag "förstör" händerna mer än nödvändigt.
Annars verkar de vara riktigt trevliga hundar :)

Jag tänkte också på dvärgskägg när jag läste, tills det kom till pälsen.
Jag trimmade min själv de första åren. Uppfödaren lärde mig och hon hjälpte mig i början tills jag kom in i det. Men så hade jag bara 6 mil till henne också.
Tyckte inte det var så svårt, men det var jobbigt för min urdåliga rygg. Delade upp trimmningen på 2-3 dagar och såg till att ullkamma 1 ggr i veckan.
Numera klipps han pga en rad saker, så den stäva pälsen är tyvärr borta nu och han får täckas vid regn el lite strängare kyla. Men helt klart är den sträva pälsen att föredra, vansinnigt praktisk och tålig!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 764
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar