Rasval till lydnad

Cashmir

Trådstartare
Har bestämt mig för att det är dags att köpa min första helt egna hund. Missförstå mig dock inte, jag är uppvuxen med hundar och har aldrig under mina 19 år varit utan hundar i huset. Mamma min är brukshundsinstruktör och har tävlat i det mesta men framförallt lydnad. Vi har även farit runt endel på utställning med ena tiken (SUCH).

Nu har det dock blivit dags för mig att köpa min helt egna hund som inte har med "familjens" hundar att göra. Vi har för närvarande två flatcoated retrievertikar och det är även den ras som jag är uppvuxen med. Jag älskar rasen, absolut! Men känner ändå att det börjar bli dags att "gå vidare" och hitta en ny individ/ras att lära känna.

Jag vill ha en hund med mycket motor, kvick och willing to please. Vill främst tävla i lydnad på elitnivå men även gärna ställa ut lite vilket gör att några tilltänka raser går bort.. Tycker även om att vara ute i skogen för spår och sök. Skulle kunna välja bort ställa ut delen om hunden på alla andra vis är helt rätt.

De raser jag funderar på är:

Jaktlabrador:
+ Energisk, willing to please och oftast trevliga individer
- Lite för liten i storlek (för min smak) och vissa jaktlabbar jag har träffat har varit lite veka och osäkra
- Går inte att ställa ut

Rottweiler (kan tilläggas att jag har besökt en uppfödare som inriktar sig på något nättare sporthundar):
+ Vackra och oftast trevliga individer med mycket motor
+ Går att ställa ut
- Kan bli något "sega i fötterna" och kanske lite för lite kvickhet
- Betydligt mer jobb för att nå långt än med mer "självklara" raser för lydnad

Var ute och tränade spår/sök i morse med gruppen och träffade då även en otroligt trevlig schäfer som arbetade mycket bra och gjorde mig lite intresserad. Några +/- med schäfer? De som jag tidigare har träffat har varit lite reserverade och inte speciellt willing to please men jag kräver å andra sidan inte att hunden behöver vara "retrieverglad" och älska allt och alla.

Med i gruppen har vi även en riesenschnauzer som arbetar väldigt bra i lydnad (elitklass) men utseendemässigt tilltalar rasen mig inte alls. Även BC faller bort av samma anledning även om det naturligtvis också hade varit en ras som passat utmärkt för lydnad.

Ge mig lite råd och dåd tack!

Sv: Rasval till lydnad

Kelpie?

1010...

Edit: såg nu att du tyckte jaktlabben var för liten, då går nog kelpie bort också.

En schäfer som är avlad för bruks går säkerligen inte bra på utställning.

Ang Rottis: Som du säger så är det mer jobb för att komma långt, än med ex. schäfer, Kelpie. Rottisen ÄR inte lika förig, utan mer självständig och vi vet ju att det leder till att saker och ting blir svårare. Jag är iaf jättenöjd med min tjej som nu är 6 mån, och hon är oerhört lättmotiverad och trevlig på alla sätt och vis. Hon ÄLSKAR att jobba och har mycket motor. Däremot är Rottisen en stor ras med en hel del massa och självklart är de inte lika kvicka som en liten Kelpie eller jaktlabbe. Däremot tror jag mycket väl att en Rottis kan hävda sig, eller jag VET. Kolla på Ann och Quando Quax som kom femma på SM.

Varken Jaktlabbe/golden, Aussie, Schäfer går bra på utställning om du väljer bruksvarianten, då de ser helt annorlunda ut än utställningsvarianten. Flatten kan jag inte riktigt uttala mig om, men en sådan säger du ju att du ändå inte vill ha.

Ang Rottis: Som du säger så är det mer jobb för att komma långt, än med ex. schäfer, Kelpie. Rottisen ÄR inte lika förig, utan mer självständig och vi vet ju att det leder till att saker och ting blir svårare. Jag är iaf jättenöjd med min tjej som nu är 6 mån, och hon är oerhört lättmotiverad och trevlig på alla sätt och vis. Hon ÄLSKAR att jobba och har mycket motor. Däremot är Rottisen en stor ras med en hel del massa och självklart är de inte lika kvicka som en liten Kelpie eller jaktlabbe. Däremot tror jag mycket väl att en Rottis kan hävda sig, eller jag VET. Kolla på Ann och Quando Quax som kom femma på SM.

Ja, jag håller med dig om rottisen. Min har ju en lite annan typ än din och kan nog av den anledningen bli lite snabbare i rörelserna, men ändå aldrig nå upp i kelpie eller jaktlabbens kvickhet. Lättmotiverad är min också, oavsett vad jag använder för något att motivera henne med så är hon lika på :)

Precis och det är ju superskönt det där med lättmotiveringen. Sen får man ju välja själv vilken typ man tycker om, en del föredrar ju lite kralligare och andra lite nättare. Inom rottisaveln finns ju båda. Däremot skulle jag välja att använda mig av en kennel som avlar på bruksmeriterade OCH utställningsmeriterade föräldrar. För det finns ju faktiskt både snygga och bra hundar inom Rottisaveln. En del verkar ju inte bruksmeritera utan bara utställningsmeritera och vice versa.

Ja, rottisen är ju en ganska stor ras i Sverige, så det finns ju en bred avelsbas att välja på. Så på så vis är det ju positivt. Jag har dock inte så stor koll på linjer och vilka kennlar som avlar vad, så mig är det inte lönt att rådfråga ;) Mitt val av hund gjordes på helt känslomässiga grunder :D

Haller helt med om hur roligt det ar att jobba med en rottis. Min tjej lever for att gora mig till lags och kan inte vanta pa nasta begaran att gora nagot. (Tank om barnen varit sadana?:p) Med tanke pa att jag aldrig jobbat med en hund forut ar atminstone min oerhort talig och forlatande ocksa ... det ar inte svart att 'gora om' och hitta andra satt att lara in ett moment om man kor fast.
Min kommer fran linjer som bade har utstallnings meriter och IPO 3 flera generationer tillbaka ... om jag maste valja skulle jag definitivt valja arbets meriter framfor utstallning, men bada ar forstass bast.:laugh:

Att tävla på elitnivå kan betyda så olika saker. Är det okej för dig att ta dig upp till elitklass och kanske snitta på ett 2:a pris? Eller vill du ligga runt 300 p och kvala in till SM? Det är de där sista poängen som kan vara svåra att få om man inte har en kvick hund, och det är väldigt få raser som är tillräckligt kvicka som också är "utställningsvackra".

Det finns f ö också jaktgoldens som kan hävda sig på utställning. Vi har en i vår träningsgrupp som kanske är av det mindre (lägre) slaget, men han har absolut snygg enligt utställningsmått och han är snabb som en vessla!

Om rottisen tilltalar dig men du vill ha en lite kvickare hund så kan du ju ta en titt på beauceronen. Kanske inte det mest självklara valet men det finns mycket kapacitet i dem och det vore roligt mer fler tävlingsinriktade beauceronägare. Går utmärkt att köra både lydnad, skogsarbete samt ställa ut rasen.

Dock gäller det att man är lite vaken vid valet av valp, kollar föräldrar och så då rasen inte är helt homogen mentalt, men det bör man ju å andra sidan göra vid de flesta valpköp. :)

Hovawart kanske? Fast det har kanske inte tillräckligt will to please, men rent utseendemässigt borde de ju matcha x)

Den enda ras som generellt funkar till både lydnad på hög nivå och utställning är ju kelpie ;) Hanarna är inte så små.

Belgisk vallhund är väldigt uppdelad i bruks och utställning, men en utställningsavlad belgare kan funka för det är ju väldigt kvicka och föriga hundar. Men det finns risk för att få ett riktigt vrak tyvärr. Och de bruksavlade är inga utställningsstjärnor. Detsamma gäller för schäfern, de är ju ännu mera uppdelade.

Golden eller labbe av DP-linjer kan funka, men det finns ju risk för att få en hund som är både ful och slö lika gärna som arbetsvillig och vacker ;)

Riesen, rottis, beauceron, riesen är rätt osäkra kort om vi pratar lydnad på hög nivå.

Kelpiehane eller glöm det här med vänstervarv :cool:

Alltså, skit i storleken och köp dig en tollare! :D (Jag är väl aldrig partisk? NÄÄÄ)

Belgisk vallhund är väldigt uppdelad i bruks och utställning, men en utställningsavlad belgare kan funka för det är ju väldigt kvicka och föriga hundar. Men det finns risk för att få ett riktigt vrak tyvärr. Och de bruksavlade är inga utställningsstjärnor. Detsamma gäller för schäfern, de är ju ännu mera uppdelade.

Jasså? Nu blev jag nyfiken för jag trodde det var en av få som inte var det, eller är det mer mentalt snarare än utseendemässigt? Sneglar själv åt deras håll om jag vill ha riktig brukshund så jag ser gärna exempel på vad som skiljer;)

Varför inte fortsätta med Flatte?

Modig_Korn: Den senaste hoffen som tog SLCH plockade faktiskt ihop 305p, så med rätt individ så går det att nå långt. Tyvärr är det sällan en hoffe plockar BIS rosetten på utställning :mad:

Jag har ingen stor erfarenhet av belgarna egentligen, däremot vet jag en som föder upp för utställning och man har ju hört ett o annat om dessa hundar, oförklarliga rädslor, hundaggressiva och även i vissa fall mot folk. Detta är dock gröningar.

Min moster har en malle, väldigt trevlig hund om än lite galen ;) (en arbetsmaskin såklart). Inga oförklarliga rädslor eller något sådant. Man får väl (som alltid vid köp av hund) vara nogrann med valet av uppfödare.

Man "hör" ju dessutom så mycket i hundvärlden ska man avstå varje ras för att någon hört nått dåligt om den rasen så lär det väl inte bli nå raser kvar tillslut. Bättre att fatta sig en egen uppfattning än att gå på vad folk hört.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 393
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 933
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
347
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2