Rasval.. hjälp

Sv: Rasval.. hjälp

mm men jag antar att om han vill jaga med hund så får han väll helt enkelt gå med i ett jaktlag och jaga på annan plats eftersom vi inte har så pass mycket mark.. då verkar det ju också smartast att ta en hund som inte MÅSTE jaga för att må bra... det måste ju sålla bort en helt del raser?

För att jaga småvilt behöver man inte vara med i ett jaktlag alls.

Är bara att arrendera småviltsjakten på markerna runt omkring. Dvs rätten att jaga småvilt på markerna och inget annat.

Kolla med markägarna och skogsbolagen som äger marken om det.

Problemet är ju att oavsett ras, så ska den ju jagas med och det innebär att marken är för liten oavsett! Såvida han inte ska gå med bandhund, men det ger ju inget i fråga om jakt på småvilt.

Detta med jakt med hund kan jag nästan inget om.
Och Gnist har säkert rätt i det hon säger att det bästa är att köpa jakthund om ni ska jaga.

Ja har schnauzer (fd mellan), om den är för stor, vet jag inte. Tänkte på ang jakten, det vet säkert Gnist.
Men jag vet flera som har schnauzer när de jagar. Men då till älg.

Ja är inte sån som rekomenderar min ras jämt och ständigt här :) ;) För är så lätt att bara se fördelar man själv tycker om.
Men ur allergisynpunkt så brukar schnauzer fungera, är sträva och ska ryckas ner några ggr per år.
Ställer man inte ut, så är det helt enkelt bara att dra av pälsen när den blir lång, så klarar den sog i 5-6 månader till.
Jakten finns helt klart där i rasen. Sen hur man lär ut för att använda den på rätt sätt, är inte jag den rätta att svara på.

Sen tycker jag att rasen är söta :love:

vi kan tyvärr inte köpa en sådan... min brors flickvän har en hund.. en omplacerings hund som HATAR just sådana.. varför vet jag inte men han blir fullkomligt galen och vi vill gärna fortsätta träffa Sanna haha... dock vet vi ju vad vi ska göra om vi vill bli av med henne ;)

Min dotter och hennes sambo har några hundar till jakt,1 drever,1 flat,1 wachtel..och 1 ja vad är det..marsvin/pitbull/piraya på 15v..till sällskap
Och jag måste säga att wachteln är hård..

njae det tror inte jag heller att det nödvändigtvis MÅSTE bli, men jag vet att den hunden e "knäpp i huvudet" och jag vill inte riskera, för varken vår, hundarnas eller Sannas skull

Min pappa skulle behöva skaffa hund. Han har vart arbetslös i jätte många år och är sjukpensionerad.. han sitter inne hela dagarna och behöver hjälp med att komma ut, hjälp med att känna sig behövd. Allt det praktiska är lösbart, pappa är mer eller mindre alltid hemma, är inte han det så är mamma hemma, eller jag som jobbar hos dom. Annars kan hunden följa med mig till min andra arbetsplats eller följa med mig hem.

Mamma och Pappa har precis köpt en mark på 12ha vid deras sommarstuga och pappa håller på att ta jägarexamen. Så pappas kriterie var "det bör ju vara en jakthund och en som funkar på rådjur och vidsvin" mammas var "den måste vara söt" och mitt är att den inte får vara FÖR allergiframkallande då min sambo är allergisk. (Jag fattar också att det inte finns någon hund som är allergifri men kanske någon som inte hårar som ett AS) Ett annat kriterie är också att hunden inte bör vara för hård i huvudet då vi aldrig haft hund innan. Självklart kommer vi läsa på som dårar innan hunden kommer hem och jag kommer tvinga pappa gå på massa kurser så klart.. men det kan ju vara bra att börja med en rel mild ras...

Så snälla hjälp? Vad för ras kan passa oss?

Hej, Kolla in Curly coated retreiver. Jätte trevliga hundar och allergivänliga. Skulle passa perfa tror jag. Gå in på Curlycoated.se och kolla dig runt där finns det många länkar på uppfödare också. Lycka till och hör av er om det blir en Curly ;)

Curlyn är knappast det lämpligaste valet om man ska jaga rådjur och ev. vildsvin dock..

Det kan så hända men dom är trevliga jakthundar ;)

Åh jag måste bara få säga HJÄLP, sicket kul folk det finns.
-Nej den rasen jagar inte det som TS pappa jagar...
-Nä men det är en trevlig jakthund...
Goddag yxskaft.

*kl*

Jag förstår mig inte riktigt på kriteriet "söt". Din hund blir ju söt just för att det är din hund- spelar roll om den är en mops, pudel eller en stövare. Man lär ju älska den ändå. Tycker jag i alla fall.

givetvis.. det förstår jag också.. jag avskyr egentligen pudlar tex.. men likt f*n var ju pudeln jag passade här om veckan dö söt :angel:

det är nått mamma fått för isg, men jag gillade gnists hundar!

kl.

pratade med pappa igår *suck* han hade ju också fått nys om att marken va aldeless för liten för att jaga med hund... och jag frågade honom om han inte skulle gå med i något jaktlag och det skulle han absolut inte göra.. så då borde vi ju kunna skita i jaktdelen....

Min sambo är allergisk. Sår söta små röda svullnader där keo slickat eller bitit. Och blir svullen och röd och kli-ig i ögonen av päls som virvlar runt.

Han tar något annat än Clarityn, kommer inte ihåg vad det heter men det är MYCKET billigare och effektivare än C. Han får bara besvär då och då nuförtiden, har gått in för att "väbja bort" allergin. (Jag tror inte att det funkar och att han lider mer än han vill kännas vid. Men nu är Keo här - för att stanna!)

/Syrsa

Jag skulle nog med rekommendera Petit Basset Griffon Vendéen. Nu kan jag inget om jakt egentligen, men jag bodde i ett kollektiv i 3 år med en sådan och det var en underbar hund.

Snäll och trevlig på alla sätt och vis.

kul för dig att du tycker det. Har väl inget bättre för dig.

Så du vill hellre ha en otrevlig hund ? Bara en fråga men det är så det låter i mina öron. "Skitsamma om den är trevlig bara den kan jaga, sen kan den ju bo i källarn så att man inte märker den"?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 807
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 249
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 563
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 850
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka