Rasval.. hjälp

Sv: Rasval.. hjälp

Stövare får inte användas till rådjursjakt. De är för snabba och kan därför hinna ifatt viltet, vilket ju inte är så bra.

Den första ras som kom upp i mitt huvud när jag läste kraven var Wachtel; en allround-jakthund som dessutom är fin :) De används både till rådjur, hare, räv, vildsvin och älg.

Kolla upp Beagle. En trevlig ras med milt temperament.

Om din far håller på att ta jägarexamen är han kanske i kontakt med många som har hund eller är jägare i området? (Om han ska ingå i ett jaktlag så får han väl lite kontakter där?)

Ni skulle kunna hälsa på de hundarna och på så sätt inte bara få text och bild utan riktiga möten. Då får ni ju också bra information om vilken typ av jakt som hunden fungerar bra med, och din sambo kan vara med och kolla "allergihalten" i rasen i kombination med just sin allergi!

Lycka till!
/Syrsa

jora vi har ju som sagt redan kontakt med en jägare som jag vet har haft flera olika hundraser..
jag har också hunnit prata med en uppfödare och blivit erbjuden att åka och hälsa på för att hälsa på deras ras.. hon tipsade också om en tik som var tillsalu :o
dom e jätte söta :angel: och dom funkar tydligen på de vilt som vi önskar, dom kan tydligen vara riktigt tuffa inom jakten men jätte trevliga allroundhundar och lugna och trevliga annars. hon tyckte inte heller att de skulle vara några problem med att ha dem som förstahundar...
nu e ju bara den enda punkten allergin... men wtf, sambon får sätta på sig ett syklop och en klänypa över näsan.. lite clarityn på det så funkar allt :banana::rofl:

Jag tänker direkt på Gnist o hennes fauvar :D

Kollade in sidan http://www.fauveklubben.org.se/ o de verkar fylla de flesta kraven, förutom på viltsvin då.
Där tror jag de går bet :angel:

Där tror du fel :D

Min tiks mamma är jaktprovsmeriterad på just vildsvin med fina poäng :p

I frankrike används de ofta till just vildsvinsjakt!

-----------------------------------------

I övrigt, så är ju 12 ha ingenting i storlek för jakt. Tveksamt ens om man kan/bör/får släppa en drivande hund på så pass liten arela, så jag hoppas att han kommer att kunna arrendera småviltsjakt på ytterligare x antal 100 ha??

jag har också hunnit prata med en uppfödare och blivit erbjuden att åka och hälsa på för att hälsa på deras ras.. hon tipsade också om en tik som var tillsalu :o
dom e jätte söta :angel: och dom funkar tydligen på de vilt som vi önskar, dom kan tydligen vara riktigt tuffa inom jakten men jätte trevliga allroundhundar och lugna och trevliga annars. hon tyckte inte heller att de skulle vara några problem med att ha dem som förstahundar...

Vad är det för ras då??

Jasså hade jag fel? Ja ja, det bjuder jag på :o:D
trodde faktiskt inte att det var så tuffa hundar.. där ser man :p

Tyckte det lät som den rasen skulle pasa perfekt för dem. SÖT, JAKTHUND o STRÄVHÅRIG, allt passar. Eller ???

Lagotto Romagnolo är ursprungligen vattenapportörer, inte ställande/drivande/stötande jakthundar. Det låter ju som att det är det din pappa är ute efter.
Relativt mycket pälsvård är det också, mer än vad jag först trodde. Det blir tovor (särskilt de ljusa individerna verkar det som) som måste redas ut, pälsen ska klippas regelbundet.

Är en jättetrevlig ras att jobba med dock (liiiite partisk bara ;)).

Jag vet inte riktigt om jag har nån koll på vad de olika raserna används till för sorts djur, men jag har bara träffat trevliga hundar av rasen Beagle! Den skulle jag kolla upp mer om jag vore du/ni.

Vad är det för ras då??

wachtel... men jag pratade med ägaren till valpen jag berättade om.. han hade en helt annan åsikt än den tidigare uppfödaren jag pratade om och tyckte inte alls att det var en bra första hund, speciellt inte hans tik då hennes föräldrar hade tydligen väldigt hårda jakthuvuden....´han rekomenderade istället en jaktlabbe...

åååååååååååååh det är så himla rörigt o alla säger olika precis hela tiden...

Nu kommer ju inte jag att göra det enklare heller ;)

Till den typ av jakt du beskrivit, så passar inte en jaktlabbe alls!

Det han verkar ha behov av är en drivande hund. Förslagsvis en kortbent. De flesta av dessa är väldigt allround om man inte tränar in dem på ett speciellt viltslag.

Drivande hundar hittar du i grupp 6 + taxarna i grupp 4. Där ska man titta på strävhåriga normaltaxarna, som är de som i dagsläget är mest aktiva inom jakt.

I övrigt, så är ju 12 ha ingenting i storlek för jakt. Tveksamt ens om man kan/bör/får släppa en drivande hund på så pass liten arela, så jag hoppas att han kommer att kunna arrendera småviltsjakt på ytterligare x antal 100 ha??

det har jag ingen aning om han ska... dock har jag svårt o tro det.. uppenberligen är det väll tur att han kommer jaga med hans kompis. haha.
ja det är väll rätt uppenbart att vi är nybörjare på både hundarna o jakten haha. men ja vi får ju lära oss..

men ååå jag vill ju ha en mjuuuuk hund som jag kan gosa med, absolut ingen tax och ingen liten prinskorv med korsta ben :cry: haha usch... jag blir så trött, varför kunde jag bara inte snubbla över en hund och PANG så var den vår.... eh.. pappas :angel:

Om 12 ha är den areal han ska jaga på och ingen mer mark arrenderas in, så rekommenderar jag inte alls jakt med hund. Då är pürsch/vakjakt att föredra.

Hunden kommer nämligen att konstant komma in på grannmarkerna och det ger ju ingenting. Är sällan grannjägarna är ok med att någon annans hund driver på deras marker dessutom och det kan bli en otrevlig grogrund för en hel del tjafs och bråk tyvärr.

jag fösrstår, det är nog precis sådan jakt som bedrivs där... det som är.. är väll om pappsen går med i något jaktlag o börjar jaga någon annan stans.. annars hade jag ju kunnat skita i jaktdelen och bara ta en söt hund :p
frågan är väll eg hur intresserad pappsen kommer bli av jakten.. o andra sidan ska man väll inte skaffa en hund som begränsar det ev intresset...

dock måste jag fråga, några stycken har sagt "ta en sådan här ras, det är ingen jakthund eg men man kan ju lära alla hundar att spåra rådjur" men jag undrar lite.. om man faktiskt är så pass nya som vi är och speciellt pappa på både jakt och hund är det verkligen smart att försöka lära en hund något sådant? är det inte smartare att ta en hund som jag jakt i sig?

!

Vill man kunna jaga så ska man absolut skaffa en hund som har förutsättningarna för att jaga.

Att skaffa en icke jakthund för att ha till jakt är enbart dumheter!

de ante mig...

våran jaktkompis hade förut 2 stycken münsterländer.. jag minns att jag älskade de hundarna... har inte hunnit kolla upp något om dem..
vet du något?

De är ju vad jag vet mest allroundhund på fågel. Inte på klövvilt, vilket är ganska logiskt då de i grunden är framavlade som en stående fågelhund och tyvärr (måste jag säga) så har de individer jag stött på varit ganska veka och nerviga.

Både fauve och petiterna tror jag skulle kunna funka bra, men som sagt; ska han bara jaga på 12 ha, så räcker inte det för att släppa en hund på.

Rekommendationerna är:

Om det kan förutses att drevet huvudsakligen kommer
att gå fram över annans jaktmark får du inte använda
drivande hund.
Följande arealer kan anses gälla som riktvärden
under förutsättning att marken är välarronderad;
200 ha för stövare, 100 ha för drever, 50 ha för tax.

Så han behöver mer jaktmark om han ska kunna jaga med hund.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 807
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 249
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 563
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 850
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10