Rastlös häst!

Vimsevilja

Trådstartare
Är för tillfället sjuk (rejält förkyld), och har även märkt att det blir värre vid utevistelse :(
Men jag måste ju ändå ta hand om min häst, men jag kan ju inte rida och märker väldigt tydligt att hon är rastlös nu när jag inte kan göra det!
Hon är en väldigt påhittig ponny som behöver mycket fysisk och mental träning, för annars hittar hon på en massa bus som jag helst inte vill ska ske!

(Senaste tiden har hon lärt sig knäppa loss sig själv från gången på något makalöst sätt, hon lyckas även få tag på grejer utanför boxen på lite mystiska sätt, då hon ställer sig på tå med frambenen och skjuter på med bakbenen, får giraffhals och når vad som helst. Höpåsar som var främsta målet är självklart flyttade! Hon kan även öppna vad som helst, och lär sig sjukt snabbt hur man ska låsa upp saker och ting bara genom att iaktta oss människor!)

Håller på lite med trickträning (med klicker) men eftersom vi endast har tillgång till paddock och inte ridhus så blir det också ett problem, då det är ganska mycket snö i paddocken och även utanför, vilket genom allt pulsande är ett problem för min egen hälsa! (Febern skjuter i höjden ganska fort har jag märkt..) Så därför kan jag ju inte göra några större projekt med trickträningen, då jag inte har någonstans att vara på (Stallplanen är utesluten då den endast består av en lite bredare grusväg+ "parkering" där det kör förbi bilar i tid och otid)

Därför har jag ett stort dilemma här!
Behöver verkligen aktivera min häst, men kan inte rida eller trickträna särskilt mycket. Finns inte möjlighet att någon annan gör det heller, då ingen hinner rida henne och ingen "vill ha att göra med" trickträningen (Dvs; Dom tycker att trickträning är idiotiskt.. typ.. Ologiskt osv)

Skulle mocka och fixa idag, hon knäppte loss sig från gången tre gånger, tog även loss och kastade iväg en sadelhängare, rev ned två täcken och kastade iväg en grimma. Hon är för rastlös för att stå still när jag borstar och "mer borstning" hjälper rakt inte mot hennes rastlöshet.

Något tips på vad jag kan hitta på?

(Hoppas att jag blir frisk snart! och snälla, ingen pajkastning eller elaka påhopp osv.. Vet med mig att nästan alla trådar om något problem som de flesta ser lösningen direkt och som en självklarhet, men som trådskaparen inte ser (lätt att bli hemmablind, det vet både ni och jag!) brukar bli en enda lång och trist "pajkastningslek")

Hoppas även ni förstår vad jag menar och ber om! Har ju utelämnat väldigt mycket, då det med mer info säkert skulle bli ännu mer luddigt än det är, det skulle lätt kunna missuppfattas ÄNNU mer än det säkert gör nu, och det är lättare att komma ifrån huvudämnet! :grin:

Sv: Rastlös häst!

Går ute i stor hage med 3 ponnykompisar, och hela har även en hage till precis bredvid med 3 hästar till.
De är ute så länge som möjligt (Är inte helt säker på när stallägaren släpper ut dom på morgonen, men när det är vi som släpper ut så sker det innan 8)
Grannkompisarna går in vid 15, men vi har ute våra till 18-19 oftast.

(De får morgonfoder innan de går ut, sen får våra mat i hagen när grannkompisarna kommer in och äter, sedan får de när de kommer in och sedan vid kvällsfodring. Grannkompisarna går in tidigare pga dom har ett föl som behöver äta extra, de kan dock inte fodra i hagen eftersom shettisen är The Boss och inte behöver ha mer mat än han får :cool:)

Ponnyn går vanligtvis inte inne, men det var en nödlösning då vi blev av med lösdriften väldigt plötsligt i höstas. Dock har hon anpassat sig bra och har största boxen (fölbox)
Hon är alltid påhittig och så, men nu när jag inte kan rida så är hon helt enkelt jobbig :crazy:
I hagen bär hon runt på pinnar :angel: Hon älskar sin mule, kanske bör tilläggas? :idea:

Fö så brukar jag försöka rida när dom har gått in, så att hon får vara ute ännu längre. (Är inte så förtjust i när hästar står inomhus)
Men rider jag ut så gör jag ju förstås det när det är ljust!

Vet inte vad jag ska skriva mer? :crazy:

Hej! Ville bara kolla så att din pålle har möjlighet att "rasta sig"- och det har han ju då!

Ta det lugnt och vårda din förkylning! Hästen klarar sig ju. Den lugnar snart ner sig när du börjat aktivera den igen.

Okej, så bra!
Men det märks ju ändå så tydligt att hon har tråkigt för hon hittar ju på en
massa hyss hela tiden :(
Tycker ju synd om henne.. Men det kanske bara är jag som överdriver? :o

Gå och lägg dig och ha varmt om fötterna! :-)
Busponnyn har tre hästkompisar att vara med. Oroa dig inte. Dessutom verkar hon vara sådan att hittar på hyss antingen du är där eller inte :-)

Trickträna kan du ju göra i stallgången eller i boxen (hon hade ju en stor box)!

Tricktränade i början inomhus, men insåg ganska snabbt att hon översatte tricken till att göra dom 24/7 i fel tillfällen.. Vill inte ha en häst som gör om tricken till olater i gången ;)

Men får lyssna på dig Ponnytant!
Hon hittar ju faktiskt på hyss hela tiden, haha.. Och jag bör nog kurera mig själv för mamma tyckte det lät som att jag höll på o dra på mig en lunginflammation :o

Finns det ingen annan som kan rida henne? Det räcker väl med om hon skrittas lite eller pulsar snö i paddocken så hon får lite motion..

Annars så överlever nog hästen. Du kommer ju förhoppningsvis inte vara sjuk i flera månader :)

kan du inte köpa en boll och hänga upp i boxen eller ha på golvet som hon kan leka och aktivera sig med så kanske hon inte hittar på fullt lika mycket hyss;)

Och du ta det lungt så ska du se att du kryar på dig snart istället för att försöka aktivera henne med massa trick och så då tar det bara längre tid innan du blir frisk.

Krya på dig:)

Okej, så bra!
Men det märks ju ändå så tydligt att hon har tråkigt för hon hittar ju på en
massa hyss hela tiden :(
Tycker ju synd om henne.. Men det kanske bara är jag som överdriver? :o

Det är ju upp till dig att bestämma om hästen ska få lov att hitta på hyss eller inte, i alla fall när du hanterar henne. När du ryktar henne får du se till att hon står stilla osv

Jo fast hon är ju "smart" och gör dem när man inte ser.
Det händer i princip aldrig att hon gör något när hon vet att man håller ögonen på henne, men om hon t.ex står i gången när jag mockar, så är hon väldigt snabb på att knäppa loss sig eller göra sin speciallitet (dvs dra ned ett täcke och snabbt som ögat ställa sig på det med alla fyra hovarna.. vet inte varför hon gör det men hon har fått för sig att det är "jättebra" på nått sätt :crazy:)

Nej jag tillåter henne inte att göra en massa hyss, och det är klart att jag säger ifrån (ordentligt) när hon t.ex inte står still i gången när man borstar. Men hon är envis som en åsna och gör det mesta bara för att retas, det är ganska tydligt faktiskt :cool:

Det är ju upp till dig att bestämma om hästen ska få lov att hitta på hyss eller inte, i alla fall när du hanterar henne. När du ryktar henne får du se till att hon står stilla osv

Du äger visst inte en klurig pålle... Visst stå stilla kan man lära även en kluris, men inte att lära sig att dra ner höpåsar i boxen, öppna lock, dra in täcken i boxen. öppna boxdörrar osv... ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
356
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar