Sv: Raspresentation
Kl
Lancashire heeler
Hur ser rasen ut? (liten, medel, stor, lång eller kort päls etc)
Max 30 cm hög och 10 kg tung
Vad är rasen ursprungligen avlad för, och vem passar den till? Avlad för att driva boskap och främst kor. Biter boskapen i hälarna, därav namnet heeler.
Passar till aktiva personer som tycker det är kul att träna och ha med sin hund på allt. Inte bara en sällskapshund utan den måste få mycket träning både för huvudet och för kroppen. Otroligt lättlärd och följsam.
Hur är den i temperamentet? Pigg och vaken. Vaktar rätt mycket.
Vad för problem finns i aveln? (Ofta skotträdda, ofta hjärtsjuka etc), Patella och linsluxation ska kollas på avelsdjur.
Tre fördelar och tre nackdelar med rasen
+ Otroligt följsam och lättlärd
+ En perfekt gårdshund
+ En hund med mycket humor.
- Mycket vakt och har då lätt till skall.
- Kräver rätt mycket aktivering (vilket iofs är + för mig)
- Envis som synden när de känner för det.
Heelern är en helt fantastisk ras som är väldigt liten i Sverige. Jag har fäst mig så mycket vid just denna ras att jag håller på att starta upp en kennel för uppfödning. Rasen har allt man kan önska sig i en hund.
Jack Russellterrier
Hur ser rasen ut? (liten, medel, stor, lång eller kort päls etc)
Liten, runt 25-30 cm hög
Vad är rasen ursprungligen avlad för, och vem passar den till? Avlad för grytjakt. JR-terriern följde med på rävjakterna i England och kröp ner i gryten för att få upp räven till de väntande houndsen utanför. JRT passar till någon aktiv person som ändå inte kräver full lydnad av sin hund.
Om man tycker om att ligga på sofflocket ska man inte ha en JRT! Det är en hund som behöver mycket motion och klurande för att må bra.
Hur är den i temperamentet? Ettrig och bestämd, envis till tusen. Vissa JRT mer än andra.
Vad för problem finns i aveln? (Ofta skotträdda, ofta hjärtsjuka etc). Man bör nog kolla upp mentaliteten på föräldradjuren.
Tre fördelar och tre nackdelar med rasen!
+ En fantastiskt rolig ras som verkligen kan få dig att skratta.
+ Pigg och alert.
+ Älskar att jobba, när den själv känner för det!
- Kan få dig att slita ditt hår i frustration när hunden visar sig vara envisare än vad du är.
- Måste ha koll på mentaliteten.
- Kan ha mycket jakt i sig.
Härliga härliga hundar! De engelska linjerna är bra mycket skarpare än de australiensiska. Något att tänka på om man funderar på JRT. Jag har haft båda sorterna och det är en klar skillnad.