Raspa tänderna!

Sv: Raspa tänderna!

Hur ofta en hästs tänder behöver raspas är individuellt men en tumregel är kolla unga och gamla hästars tänder ofta. Kolla alltid när du köper häst. Om hästen sliter jämt och inte har så mycket problem när den bytt alla sina tänder så behöver de kanske inte kollas så ofta. Som outbildad kan man känna på insidan av hästens kinder, om det är ojämt där så måste hästen raspas för då biter den sig i kinden. Sedan får vetrinär eller hovslagare kolla hästen regelbundet.

här har just börjat en hovslagare som är utbildad tandläkare oxå......

hugger en knapp..

Min häst fick sina tänder raspade idag. Jag har gångavstånd till ATG-kliniken :) så jag brukar ta hästen och gå dit. Tänderna raspas av en veterinär som jag tycker är bra på tänder. Jag brukar kolla pålles tänder en gång om året, det räcker för honom, men det kan ju variera från häst till häst.

Jag vet inte riktigt hur mycket det brukar kosta, runt 600:- tror jag, får se när fakturan kommer... Pålle gapar iallafall snällt och behover inte sederas vilket både jag, pålle och min plånbok gläds över ;) .

Tänk på att du som hästägare ansvarar för att din häst inte blir felbehandlad av sk. "hästtandläkare" eller andra obildade personer. Operativa ingrepp, som tanddragning, eller sedering vid undersökningar får enbart utföras av veterinär eller med veterinär närvarande. Om något händer ifall ngn annan sederar eller försöker dra ex.vis en vargtand är det du som åker dit och risken finns att försäkringen inte täcker! :eek:

Jag skulle aldrig låta nån sk. hästtandläkare ens titta i någon av mina hästars munnar. :smirk: Jag ansvarar för mina djur och de får veterinärvård om de behöver. Torbjörn är den ende som inte är utbildad veterinär som får pilla mina hästar i munnen. :bow: Inte 17 skulle jag gå själv till ngn "tandläkare" med bara 6 veckors utbildning! :eek:

Senast ändrad:

Man kontaktar en tandvårdsklinik den enda jag känner till är hos Ylva Rubin de raspar inte (raspen tar över för stor yta på samma gång vilket kan orsaka skador på tänderna) utan använder en sliptrissa.
Hästens tänder slutar växa vid 12-14 års ålder, om man då raspar vidare finns det inget som växer upp och tänderna kan bli för låga med följd att hästen får svårt att tugga.

hillevie skrev:
här har just börjat en hovslagare som är utbildad tandläkare oxå......

Jo men va bra! Allt i ett! Jag syftade på de som inte har någon utbildning givetvis!

Skulle ju inte be vetrinären sko hästen heller...

Alla gör ju de som de är bäst på det är därför alla behövs:)

Min häst kontrolleras en gång per år. Har inte haft några stora problem i munnen, någon liten hake någon gång.
Jag tycker att det är mycket viktigt att man kontrollerar deras tänder regelbundet eftersom ett litet tandproblem kan göra att de tuggar fel (tex mer på en sida) och därmed får mer problem.
Fördelen när "hästtandläkaren" kontrollerar är väl att han ser mer hästmunnar än vad vet. gör och att han har bättre verktyg (slipar ner tänderna istället för raspar).

Jag har haft min kuse i 7 år och har aldrig behövt raspa hennes tänder faktiskt. Jag har bett hovis kolla dom då och då men det har aldrig varit något.

Neinor skrev:
Någon i tråden nämde vargtänder, när finns de risk att de små satarna hoppar upp och hur kan man ana att det är just vargtand som spökar?
Har en unghäst på fem och hon är ju alltid lite överallt med huvudet när man ska tränsa, så än så länge så det är ju svårt att se om upplever obehag eller bara fånar sig :S

Vet inte riktigt när vargtänder uppträder, undrar om det inte är nåt dom föds med kanske :confused: Men som sagt är det väldigt vanligt på unghästar. Min unghäst vägrar ta bettet när det börjar vara lite vasst i munnen. När han hade vargtanden så fick han även panik när jag skulle tränsa av han. Och väldigt bråkig när jag red, pullade och kastade med huvudet.

tack för svar =)
min pålle är skitsvår att tränsa för hon är med huvudet överallt, men hon verkar varken ha ont eller känna obehag vid ridning. men det är väl bara att ringa ut en som får ta en titt på henne. bättre det än att jag missar ngt som kan leda till stora probelm sen :bump:

Vet nån vad man kan göra??
Asså, min foderhäst har inte fått tänderna raspade på typ 5 år och de är långa och gör ont men ägaren vägrar betala.. Och vi har inte råd. Vi har betalat sadel, veterinärbesiktningar och klippning!

HJÄLP! :rofl:

Häst nr 1 en gång på sex år.
Häst 2-4 inte än den äldsta har vi haft i 15 år.
Hade ute vetrinären. Mina hästar hade de finnaste tänder han sett på länge. Roligt att veta att man ger dem rätt foder.

Jag åkte till klinik med min häst senast hon skulle fixa tänderna, det gick på totalt 350:- inkl. klinikavgift och sedering...

Vargtänder dyker oftast upp nå'n gång runt 6-9 månaders ålder ungefär!

Jag brukade låta raspa tänderna på min häst ungefär var 18:e månad, men de nya rönen är ju att man ska låta bli att raspa så långt det är möjligt, annars finns risken att hästen har för lite tänder kvar när den börjar komma upp i ålder, tänder nybildas ju inte utan bara "puttas upp" och de är ju inte hur långa som helst. De senaste åren har jag varit på kliniken en gång om året och gjort hälsokontroll på min häst, då har de även kollat tänderna men förutom några vassa kanter har hon knappt raspats alls just pga att hon behöver det av tänderna som är kvar. Hon är 26 och vetten tycker att hon har fina och ganska "mycket" tänder för sin ålder, så mitt tips är att kolla munnen ganska ofta men undvik att raspa om det inte verkligen är problem. Vet vissa som bara raspar "för att", ungefär som de rutinmässigt avmaskar utan att göra träckprov. Känner att detta blev lite virrigt men hoppas du förstår vad jag menar ändå :p

Jag har tagit min 2-åring till Ylva Rubin som någon nämde tidigare nyligen, hon brukar komma till våran lokala ridskola och behandla hästar i 2 dagar. Hon är riktigt bra och tar så lite som möjligt av tänderna med hjälp av typ tandläkarutrustning. Hon sederar även och provar ut bett. Hon tog bort 2 rätt så stora krokiga vargtänder nu sist, eftersom de var lite krokiga var det rätt så svårt men det gick. Min tidigare häst hade vargtänder när jag köpte henne, det var en vanlig vetrinär som jag gillade jättemycket och hade förtroende för som tog dom, dom var tydligen gigantiska enligt henne.Hon var väldigt nogrann men det blev lixom inte jättebra efteråt, bättre men inte helt bra. Nått år senare hade jag Ylva Rubin till att titta och då hittade hon fler bitar av tand under huden på båda sidor där vargtänderna suttit....hon sa att det var rätt vanligt att dom inte får ut allt när dom drar och sliter ut.

KL*

Måste bara tillägga att man inte enbart kan utgå från hur jämnt hästen en gång slitit tänderna..

Min hade helt felfria tänder med väldigt små hakar vid års-kontroller i fyra års tid, sedan blev hon krasslig, halt, sned i kroppen osv. och då brakade också helvetet lös i hennes mun. Låsningar i käkar och nacke gav fula hakar, sår i kinderna. Det dåliga immunförsvaret gav svullet gomkött, inpackningar bakom framtänderna och uppdraget inflammerat tandkött, kiro-behandlingar gav drastisk effekt i munnen vilket resulterade i jämnare bettslitning men roterande kindtänder osv osv..

Har i snart ett år fått ta ut tandspec vet var tredje MÅNAD:crazy:

Nu först *peppar peppar* verkar det som om tänderna börjar bli bättre, tandköttet har börjat läka, likaså kinderna. så nu håller jag tummarna för halvårs kontroller:grin:

Och angående munrulle, ni som är starka motståndare till dessa, hur kollas då framtänderna ordentligt på era hästar?
Munstege=Kindtänder
Munrulle=Framtänder (antar att de flesta seriösa tandvårdarna idag använder sig av mjukplastrullar, inte järn)

Ett varningens ord: Ta inte tänderna förgivet, känns något fel så är det säkert det också. En tandkoll extra är trots allt en billig försäkring, jämfört med övrig vet vård..

det enda jag tyvär kan komma på det är att det är fodervärden som ska betala för det. Om det inte är sagt något annat :( Hoppas det löser sig för dig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 060
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 552
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Görel
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka