Att raspa eller inte raspa!
Jag åker till Torbjörn Lundström som är utbildad människotandläkare och behandlat mer än 20 000 hästar det är dessutom han som har hand om utbildningen för veterinärer, mycket välansedd. Det kostar runt 1500 :- + en resa på 20 mil. Han behandlar bara på klinik eftersom avlägsnande av vargtänder och liknande räknas som en operation. Dessutom finns alltid veterinär på plats eftersom det bara är veterinärer som får ge lugnande något att tänka på!! Hästen har tänder anpassade för att mala gräs detta kräver att de är något sånär vassa, tänk dig själv att tugga gräs med plana tänder. Dessutom har hästen hela sin tanduppsättning i käkarna, varje år växer/kommer tanden upp ca 2 mm, detta slipas normalt ner av allt tuggande. När hästens tänder är slut vilket i medel sker vid 36 års ålder, ja då är det slut. Gamla hästar avlivas oftast till följd av problem att tugga maten. Kontentan av detta är att för varje gång du kör in en rasp i munnen tar du bort en del av hästens "tandförråd" och på sätt och vis förkortar man livet på hästen. Om hästen har problem med hakar, vassa kanter mm som stör hösten så raspar man självklart bort detta, men endast på detta ställe. Att köra in en rasp i munnen och dra runt lite är alltså ingen höjdare. Utbildningen till hästtandläkare i USA är under 6 veckor och du behöver inte ha någon utbildning/hästerfarenhet av vad jag förstått innan, den amerikanska metoden går också ut på att man raspar ganska mycket och också ganska ofta.
Veterinärutbildningen fokuserar nu faktiskt ganska mycket på hästens tänder. Man bör också tänka på att det endast är veterinärer som får ge lugnande och de får endast jobba med vetenskapligt beprövade metoder. Många såkallade hästtandläkare gör faktiskt mer skada än nytta, därför bör man vara kritisk när man tar ut hästtandläkare, personligen skulle jag aldrig öppna munnen och låta någon borra som enbart har en sexveckorsutbildning bakom sig.
Ett tips annars som hästägare är att se om hästen äter dåligt tappar mycket mat, faller ur, problem med better, vill inte bli tränsad. Ett annat tips är att känna längs med benet under underkäken så att det är jämnt även känna på tuggmusklerna (m.masseter) vid ganschen, efter ömhet.
Ps. Glöm inte att ca 70 % av alla skador i hästens mun uppkommer på grund av bett/ryttare och såkallade "hästtandläkare"Ds
//Cecilia