raspa tänder?

Athletin

Trådstartare
Hej!

sitter och är lite undrande, min häst (hannoveraner 15år) har börjat gå konstigt när jag rider.
han går liksom snett med huvudet, "tar" vänstertygeln och är spänd i vänster sida, något som han inte brukar vara.

Jag kikade lite på tänderna och såg då att en av dom nedre "hingsttänderna" (som jag tror dom kallas) va mycket längre på vänster sida än på höger sida, och relativt vass.

Han äter som vanligt och mat ramlar inte ur munnen.

Tror ni att detta kan vara orsaken till hans ändrade betéende vid ridning?
'
är det bara hästtandläkare som raspar tänder eller gör veterinärer det åxå?

läste i en artikel någonstans att det inte är bra att raspa tänder?
vad gör man isf?

Hoppas ni förstod frågorna! :D

Sv: raspa tänder?

Enklast är väl att ta hästen till en veterinär som kan utreda varför hästen har börjat gå konstigt. Min veterinär har kompetens för att undersöka och raspa tänder (om det behövs), så jag brukar inte åka till hästtandläkare för att kolla tänderna, det görs hos hemmaveterinären.

Har hästen något fel eller problem med tänderna så behöver det ju korrigeras. All raspning är inte dålig, det din artikel menade var förmodligen den slentrianmässiga raspningen som görs "bara för att".

Veterinären kan kolla munnen på din häst. Är det något enkelt fel som är lätt åtgärdat så blir det nog bra så. Men har den stora problem som upptäcks kan du ju söka mer specialutbildad veterinär på tänder eller hästtandläkare efteråt.

Annars tycker jag att du kan göra en hel utredning på hästen när du ändå far till veterinären. För symptomen kan även bero på hälta eller vara något muskulärt.

Jag brukar inte raspa hästarnas tänder "bara för att" ^^
och har aldrig behövt raspa dom heller så i dethär fallet känner jag mej helt okunnig :/

i dethär läget så åker jag inte TILL någon veterinär om jag kan slippa då min pojk ogillar att åka transport och närmsta veterinärstation ligger ca 12 mil bort enkel resa ^^ så jag hoppas på att det är dendär tanden som inte är riktigt okej, för i övrigt så kan jag inte hitta något annat. (nu är jag ingen veterinär)
Men om det inte blir bättre så får man plocka in det tunga artilleriet :)

Det där lär du inte få åtgärdat av en etablerad tandläkare- där de struntar i om hästen går att rida.
det beror på bettet o din ridning bara......

Själv har jag äntligen fått mina behandlade av en tandtekniker o nu går de att rida lätt i båda varven.

Jag har aldrig haft en så revolutionerande skillnad på ridningen förrän jag anlitade en sdn för 6 år sedan.
Trodde att hästen var stelare i ena sidan, men så behövde det inte vara.

man slipper en massa onödigt slitande på hästen då felet enbart sitter i balansen i munnen.

Tänk dig att gå med en massa fyllningar som ej är slipade, tandköttsfickor, frakturer:eek:

Tandläkarna begriper inte att de tänder som sticker upp kan bli frakturerade. Att de kan tugga på hela tandraderna- inte varannan tand.
Det är ju så hästar utan tandvård behandlar sig själva- bryter loss tillräckligt höga vassa kanter. Precis som vilda hästars hovar innan de böjs som bananer.

Jag vill ha profylaktiskt tandvård liksom hovvård.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 432
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vad tror ni om detta? Skulle även behöva lite förklaringar på vissa saker. Har hunnit haft min häst nu i ca 9 månader, Hästen är ett...
2
Svar
23
· Visningar
4 176
Senast: Irmis
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 022
Senast: lewellyn
·
Hästvård Nu har jag fått 3 olika diagnoser på min sjuka häst. Den första veterinären jag hade ut sa att hästen har en senskada i höger framben...
2
Svar
22
· Visningar
2 484
Senast: ujent96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka