Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men jaha (med risk att låta som ett totalpucko)! Jag kan ärligt säga att jag är rätt så totalt ovetande vad som gäller när det handlar om sånt här. Och när veterinären konstaterade att det största problemet sitter i SI-lederna så tänkte jag att det var nära till kört.. men då ska jag alltså plocka upp hoppet lite igen alltså Jag har riktigt lätt för att måla f-n på väggen!
Funderade på en annan sak, kan det vara medfött (borde då kanske kommit i tidigare ålder?
Himla bra att det var denna klinik då! Ska ringa på måndag och boka en tid, såg också att det tar ca tre timmar för mig att åka så det var inte så långt som jag trott från början.. (då har jag dock inte räknat med att jag har transport bakom bilen men ändå) Känns mycket bra när jag har fått höra många goda ord om dom från er här!
Vi har också ca 2.5-3 tim i bil dit men det är väl värda timmar. Vi har en nyligen SI-ledsbehandlad häst som troligen har haft sin skada i ca 4 år. Vi har själva haft honom i 1 år och har då gått och varit fundersamma och misstänksamma vad det är som inte har stämt med honom. Att det har gått ett helt år beror väl på att vi inte kände honom innan utan vi fick höra att han "testade" oss. Men det fanns böjprovsreaktioner i kotlederna och en mycket stel och öm ländrygg och kors så visst har vi att jobba med men prognosen är ändå god. Och som han ser ut i hagen nu så verkar han må prima. Vi har aldrig sett honom busa så mycket som han gör nu och röra sig så villigt och vi ser att han tar mer vikt på sina bakben. Till en början fick han metacam också men han är lika "vild" fortfarande trots avslutad kur. Så vi är så nyfikna hur det är när vi får börja arbeta honom igen men vi ska på återbesök först och se om han behöver någon till behandling. Det är lika bra att vara grundlig från början.
Så SI-leder behöver inte betyda nattsvart och det verkar finnas en stor mängd hästar med diffusa "problem" som kommer från dessa leder. Och de flesta hästar har ju gått omkull någon gång i sitt liv och det som tydligen är absolut värst för SI-lederna är när hästen går omkull i stallgången medan de fortfarande är uppbundna. Så man ska nog som hästägare vara uppmärksam på sin häst en lång tid efter den har gått omkull. Kanske också att fler veterinärer skulle lära sig att "korsböja" hästarna och öppna upp lite för problemet. Därmed inte sagt att alla skulle börja behandla...
Så måla inte svart nu, hopp finns! Och du kommer till den bästa kliniken. Lycka till!