besvärlig hälta

Sv: besvärlig hälta

Enligt vad jag har förstått är stillastående dåligt för hästar med ledproblem alltså är det bra för hästen att skritta mycket. Hästen blev inte sprutad i någon led utan fick sprutor i halsmuskulaturen. Hon hade en liiten broskförändring i en kotled och enligt veterinären var det en lindrigare skada än en kotledsinflammation. Veterinären sa inget om motionen av hästen men jag ska låta hästen stå några veckor, bara skritta lite och sen fortsätter jag med att rida bara raka spår några månader. Enligt veterinären kommer hästen att bli frisk så vi får väl se.:)

en häst skall fortfarande hållas stillastående efter behandling. om den rör på sig förstörs effekten av behandlingen. att en häst hålls på box i några dagar lär knappas försämra prognosen - bara förbättra den.

Ja men vid behandlingar ska den få verka, motion i alla former under de första dagarna kan minska eller t o m ta bort effekten av sprutan. Jag fick stränga order om vila de första dagarna och därefter vila från arbete men gå i vanlig hage. Låter bra att du ska låta pålle vila och sen skritta igång igen-lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka