Rashjälp!

Gabriol

Trådstartare
Blir helt snurrig av allt hundletande, rashjälp önskas! :)

Jag letar efter en hund som kan följa med lös överallt, vara med på ridturer och vara med i stallet, förutom detta ta promenader ca 2 timmar/dag och gå kurser/träna 1-2 gånger i veckan, förutom kortare träningspass som läggs in i vardagen. Ska vara samarbetsvillig (will to please) och aktiv på träning, men kunna slappna av inomhus och inte bli helt rastlös dom dagarna det inte händer massor av saker. Medelstor och inte massor av pälsvård.

Jag har haft hund i familjen, men inte haft någon egen hund att träna. Jag är intresserad av att gå kurser och göra lite av varje, har dock inget tävlingsintresse. Vill ha en aktiv hund som är med på det mesta, men som inte är för svår för en nybörjare inom hundträning.

De raser jag tittat på nu är: jaktgolden och korthårig collie.
Vilken av dessa raser tycker ni passar in på mina kriterier? Har ni några andra förslag på ras?

Är tacksam för alla erfarenheter och tips! :)
 
Sv: Rashjälp!

En bra labbe borde väl passa bra också?
Sen beror det väl lite på vad man menar med inte för mycket pälsvård men spontant känns det som om vissa spanielraser också skulle kunna vara bra alternativ och värda att kika lite mer på. Eller, om man håller de nedklipta, så kanske pudel kan vara ett alternativ?
 
Sv: Rashjälp!

Jag skulle slå ett slag för Curlyn i detta fall (curly coated retriver).
Det är i grund o botten en apporterande fågelhund.

Det är en väldigt arbetsvillig hund som har lätt för att lära, kräver en hel del motion vilket det verkade som du kommer ge hunden. Detta är en passande hund för en ovan förare då det enda en curly kräver är ömsesidig respekt o en massa kärlek. Det är ingen hund som testar nått speciellt mycket under trotsen utan en gemytlig kamrat helt enkelt.
Curlyn är känd för att vara en knähund o detta stämmer så sant som det är sagt, dom är väldigt kramiga för sina egna men är reserverade mot främmande men absolut inte aggressiva.

En ostimulerad curly är fruktansvärt påhittig o kan ställa till en hel del jäkelskap men får den mental träning regelbundet så är det en lugn hund. Ligger gärna på rygg i soffan o snarkar.

Pälsvård är nästan obefintlig på en curly, det enda som ibland krävs är att klippa tovot runt öron. Vill man så ska en curly egentligen vara kortklippt på öron o svans men är extremt söta med oklippt. Fäller inte speciellt mycket o är faktiskt allergivänliga :)

du ser, bara fördelar;)

Nej faktiskt inte, sjukdomarna är dock itne så roliga så det gäller att man får hjälp att hitta rätt curly. Dom är itne så vanliga så siffran på höftfel är relativt hög, men det beror som hos alla raser på avelsdjuren. Det går att hitta gener utan fel :) Dom kan få epilepsi så det gäller det också att vara väldigt noga med att kolla upp om föräldrar osv har. Det är ingen farlig sjukdom men komplicerar till saker o ting en hel del. ögonen är ingen större riskfaktor..men hjälp får man lätt genom curly klubben :)

Lycka till!!
 
Sv: Rashjälp!

Pälsvården då, men nedklippt mellan eller storpudel?

Sedan tycker jag inte spanielpäls är svårskött, har en welsh springer spaniel och en engelsk springer spaniel här hemma och bägge raserna kan absolut passa dig!

Men golden och kh collie är faktiskt också mkt bra alternativ!
 
Sv: Rashjälp!

En jaktgolden har ju jakt i sig, så såvida du inte rider där det inte finns ett vilt så skulle jag inte ha den lös... de lär sig snabbt att matte inte kan göra så mycket från hästryggen. Jag har funderat på en finsk lapphund, kan det vara ett bättre alternativ? Mindre jakt, men något mindre i formatet.
 
Sv: Rashjälp!

Av de få jag träffat låter det som en helt annan ras.
De jag träffat har varit totalt odrägliga o inte kunnat vara lösa någonstans, extremt självständiga o mycket svårfostrade, absolut inget för en nybörjare.
 
Sv: Rashjälp!

En jaktgolden har ju jakt i sig, så såvida du inte rider där det inte finns ett vilt så skulle jag inte ha den lös... de lär sig snabbt att matte inte kan göra så mycket från hästryggen. Jag har funderat på en finsk lapphund, kan det vara ett bättre alternativ? Mindre jakt, men något mindre i formatet.

Men alltså, alla hundar har mer eller mindre jaktlust i sig? Det är en väldigt bra egenskap som man kan ha stor nytta av om man förvaltar den rätt. Bara för att ordet jakt kommer före i jaktgolden i det här sammanhanget betyder inte det att de drar på vilt?
En golden arbetar efter skottet som jag skrev i TS andra tråd om rasen också.
 
Sv: Rashjälp!

Tack för alla svar! :)

Pudel är jag inte så förtjust i, främst utseendemässigt..
Ska absolut kika lite på spanielraserna också.
 
Sv: Rashjälp!

Äger en halv korthårs Collie ( blandis) men upplever dem som arbetande hundras. :)
 
Sv: Rashjälp!

Ska du ha en jaktgolden så är det rätt mycket aktivering som krävs plus att många (de flesta?) uppfödare av jaktvarianten säljer enbart om du tänkt träna apportering.

Varför inte en showgolden? Eller en showlabbe?
 
Sv: Rashjälp!

Okej :confused: En curly är en mkt lättlärd hund o ska vara följsam, man måste vara konsekvent men det måste man med alla hundraser så det tycker jag inte är nått negativt för en nybörjare. Min pojk är min första egna o han är totalt underbar!! Är alltid lös i stan även vid hundmöten, går fot när vi går förbi skällande hundar osv osv. Nu när jag har valp också så är han kopplad men det är för att jag inte kan ha samma koll som på en hund.
Även hans mamma är sån, väldigt lättlärd. Kullsyskonen är likadana:laugh: det måste vara bra gener ;)

Kan itne för mitt liv tänka mig en curly som är odräglig..JO en oaktiverad sådan. Får inte min pojk sina dagliga promenader o lite huvudbry så då flisar han saker men aldrig annars. Då är han nöjd o ligger helst av allt på rygg i soffan, gärna på mig :)
 
Sv: Rashjälp!

Den uppfödaren som jag varit i kontakt med säljer till aktiva hem, oavsett om man vill träna apportering eller inte. Dom tycker själv att dom avlat på hundar som passar bra som aktiva familjehundar, men även som tränings/tävlingshundar om man vill det. :)
Tror du att dom kräver för mycket aktivering för mig?

Jag är väl mer inne på jaktvarianten för att jag vill ha en hund som är lite lättare i kroppen än vad som flesta showgolden är..
 
Sv: Rashjälp!

Den uppfödaren som jag varit i kontakt med säljer till aktiva hem, oavsett om man vill träna apportering eller inte. Dom tycker själv att dom avlat på hundar som passar bra som aktiva familjehundar, men även som tränings/tävlingshundar om man vill det. :)
Tror du att dom kräver för mycket aktivering för mig?

Jag är väl mer inne på jaktvarianten för att jag vill ha en hund som är lite lättare i kroppen än vad som flesta showgolden är..

Ja det finns säkert de som har jaktvarianten som säljer även till andra än de som tänker hålla på med jaktprov/praktisk jakt. Du får jättegärna PMa mig vilken kennel det är.

Det finns golden som är nättare även om de är av showvarianten. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 142
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
811
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp