Rashjälp!

Sv: Rashjälp!

Jag är väl mer inne på jaktvarianten för att jag vill ha en hund som är lite lättare i kroppen än vad som flesta showgolden är..

Jag har en Dual Purpose-Golden. Lättare i kroppen än en showvariant, fantastiskt pigg, glad och samarbetsvillig. Kanske något att kolla på?

Min är dock inte viltren, men det handlar nog mycket om linjer och uppfostran också.
 
Sv: Rashjälp!

Jag antar att du frågade mig om jag hade hunden lös i stan...

Ja han är lös i stan, det är INTE olagligt om man har sådan uppsikt på hunden att den är som om den vore kopplad. Jag har mer samspel med min kille lös än när han är kopplad. Men eftersom jag nu har en valp som måste lära sig hundmöten så kan jag inte koncentrera mig fullt ut på min äldre hund vilket gör att han får ha koppel.:grin:

Däremot kommer det ta många år innan jag kan ha min rottis lös om jag ens kommer dit, inte alla hundar som klarar det oavsett träning. Men min pojk har inte haft koppel på sig (förutom nu) sen han var 5måander gammal, han var redan då väldigt lydig. Det ligger i en curlyn natur!:love:
 
Sv: Rashjälp!

Ärligt talat tycker jag att det är dålig respekt för sina medmänniskor att ha hunden okopplad i stan och på liknande ställen.
Visst hade min förra hund kunnat gå lös i princip överallt men där det fanns annat folk hade jag henne kopplad av hänsyn till de som inte tycker att det känns särskilt trevligt med lösa hundar, oavsett hur lydiga de är enligt ägaren.

Sorry för OT.
 
Sv: Rashjälp!

Vad menar du/ni med stan? Jag har ofta min sheltie lös och då bor jag i centrala uppsala. Har henne dock kopplad vid trafikerade vägar. Men i radhusområdena och ställen där det bara kommer enstaka bilar går hon lös. Ser jag någon komma och gå får hon gå fot bredvid mig tills personen har passerat innan hon får släppkommando. Men sure, det är inte direkt många som tycker att hon ser farlig ut heller :p. Skulle någon komma med typ en lös schäfer skulle jag absolut bli mer vaksam, även om jag inte är det minsta rädd, om den inte uppenbart var väluppfostrad.

De få gånger när jag går mitt inne i centrum är hon absolut kopplad, men det pga all liv och rörelse.
 
Sv: Rashjälp!

Jag letar efter en hund som kan följa med lös överallt

Det där är ju mer uppfostran, svårt hitta en ras med den egenskapen förprogrammerad ;) (Fast som uteslutningskriterium är det ju en poäng, jag hade inte valt en med för mkt jaktinstinkt tex som nån redan poängterat, särskilt om man ska ut o rida i skogen. )


(Ang lös eller ej som diskuteras nu skulle jag aldrig ha min lös i bostadsområden om det inte var typ väldigt sent på natten. Min chihuahua som är grymt lydig kan få gå en bit från parken o hem för det är typ 100 meter, sent på kvällen när det är folktomt, men stora hundar tycker jag man ska koppla av respekt. Är man lite skraj kan det säkert se läskigt ut även om hunden går fot o att tex mötas på en trottoar är rätt tajt. Men det är min åsikt. Jag utgår från att alla kan vara rädda, även för mina småttingar. )
 
Sv: Rashjälp!

Beror ju på var man bor, det är inte många kommuner som tillåter okopplade hundar i tättbebygt/stadsplanerat område.
 
Sv: Rashjälp!

Hade ifs varit bra om det fanns inprogrammerat hos någon ras att kunna följa med lös och vara superlydig. ;)
Men ja, precis som du sa, eftersom man planerar att ha hunden lös mycket och med på ridturer så gör man det lättare för sig om man skaffar en ras som verkar passa till det. :)
 
Sv: Rashjälp!

Jag hade inte hundra koll på på i Enköpings kommun uppenbarligen för det är koppeltvång där. Däremot tycker jag det då är konstigt för jag har träffat på ett av befälen i enk o han berömde min kille , när han gick lös! för att han inte reagerade på andra hundar..hmm mitt fel men han kunde sagt till :o:o
Inne i uppsala skulle jag tro att koppltvång råder om det gör det i lilla enk.:o

Det var bra att ni påpekade det, gillar inte att behöva koppla honom men vi får åka ut på landet så får dom busa lösa :)

http://www.enkoping.se/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE=1107747
 
Sv: Rashjälp!

Det är olika i olika kommuner, vilket det är beror på den lokala ordningstadgan o inte kommunens storlek.
Att ett polisbefäl inte har koll på lagstiftning o lokala stadgor hör väl snarast till vanligheterna o inte undantagen.

Lycka till med dina hundar!
 
Sv: Rashjälp!

Hehe nej jag vet men jag måste skylla ifrån mig lite :p

Tack det kan behövas för idag startar jag o valpen vår första kurs!! Hehe det kan blir spännande o ha 40 kilo fladdrande i kopplet..:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 142
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
811
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp