Rasfunderingar

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare headstrong_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 516
H

headstrong_

Det är så att jag ska sälja min underbara, älskade, fantastiska älsklingsprins till häst eftersom jag är för tung + tidsbrist nu när han börjar bli till åren.. Detta innebär att jag för första gången på nära ett decennium kommer vara icke hästägare. För att jag inte ska gå under helt hade jag tänkt köpa en hund att lägga min energi på.. (Dessutom tror jag det blir en bättre känsla att lägga pengarna på en hund än en massa småkrafs som ny mobil och kläder)

Problemet är bara det här med ras.. Vi har en liten tibetansk spaniel hemma nu, och även om hon är pigg, glad och galet söt vill jag ha lite mer "hund". Ingen liten fis som bara springer runt och är söt :D Absolut minst 45-50cm i manken. Växte upp med st bernhard vilket fick mig att fundera på ngt i den storleken, främst leonberger, men kom fram till att jag då måste byta bil och inte kommer kunna ha den i en studentlägenhet när jag börjar plugga på högskolan. Så, inte större än typ 40kg..

Det jag vill göra med hunden är att träna och tävla i lydnad, agility ev sök osv. Sen måste den kunna simma. St Bernharden gick aldrig djupare än till hasorna och familjens tibbe simmar hysteriskt mot land så fort man tar på henne flytväst och försöker få henne att förstå hur kul det är att bada :confused: Sen ska hunden kunna springa bredvid när jag rider. Med andra ord: jag vill ha en hund att ha med överallt. På stan, när jag vandrar, på grillfesten, i stallet.. Ni fattar :d

Vad kan ni bukare tipsa om för hund?

Har funderat lite på briard, samojed, bearded collie och såklart retrievers (golden, jaktlabbe eller kanske tollare). Vad har ni för erfarenheter av de raserna? Kommer ni på någon "bättre" ras?

Och ja, jag är väldigt medveten om att det beror mkt på individen och ägaren, men ju mer jag försöker läsa in mig på de olika hundraserna desto fler upptäcker jag att det finns - och desto snurrigare blir jag :D Så tips, erfarenheter och tankar efterlyses starkt!

Sv: Rasfunderingar

Klart du ska ha en beardis :) Min Sirius dör visserligen hellre än att springa med när jag rider. Men han går lös i alla andra situationer och var otroligt lättuppfostrad så vänjer du hunden vid hästar tidigt ska det inte vara några problem. Jag har aldrig träffat en beardis som är rädd för djur innan så det är inget rastypiskt precis :p Det är ju en väldigt smidig och uthållig hund så de passar till det mesta.

Alla mina beardisar har älskat att bada! Dock inte simma, men jag har inte gjort någon ansträngning av att försöka lära dem det heller. Pälsen är lättskött, så den tovar inte efter ett bad heller. Min Sirius badar året om om han får! Nu på sommaren går han ut tills han inte bottnar mer, så simmar han in en bit.

Det man får tänka på är att de drar in massor med skit som fullpälsade :p Dock hårar de inte! Jag har min kortklippt, han varken hårar eller drar in skit, praktiskt eftersom en beardis största hobby är att skitna ner sig! En promenad utan ett bad i en gyttjepöl eller dylikt är en misslyckad promenad!

Rädslor finns en del inom rasen, men jag tycker det har minskat och hundarna blir bättre och bättre. Uppfödarna säger även att pälsen blir mer lättskött. Om än längre, vilket man kan tycka vad man vill om ... Men det är främst inom utställningsvärden. Det finns de som bara avlar på tävlings- och vallprestationer och där är pälsens längd av mindre vikt.

Nu bara jag babblar på :angel: Jag älskar verkligen den här rasen! Fråga gärna om det är något du undrar!

Slänger in några bilder
30682309.jpg

30448822.jpg

20846979.jpg

Tack för svaret!

Aa, det är beardis jag har varit mest inne på sista dagarna nu :D Vad bra att dom gillar vatten! Simma borde ju gå att lära in, det viktigaste för mig är att det inte är en "oh hjälp, det är vatten upp till magen!"-hund ;) Och pälsen ska nog funka bra - när hästen är såld kommer jag ha plenty of time att klippa, borsta osv. Funderar nog på att klippa om jag skaffar bearded, som du har gjort. Känns lite snällare mot hunden på något vis? Sen kan jag tänka mig att det är ber praktiskt vid agility osv.

Det där med rädslor är det jag har hakat upp mig lite på och som gör mig osäker på¨beardisen.. Hur "vet" man att man inte får en sån valp? Kan man se det på föräldrarnas MH? Men jag har liksom inte fått grepp om vad det är för rädslor.. Är de jättereserverade mot främlingar? Ljudrädsla? Eller kan de krypa ihop och bli rädda för en staty (min st bernhard var alltid jätteskällig och kaxig mot statyer men vågade absolut inte gå fram.. modig bjässe det där :angel::rofl:)

Det där med rädslor oroar jag mig främst för eftersom jag älskar att vandra och vill ha en hund som jag dels känner mig trygg med (visst skulle ingen hund ha ngn större chans mot en björn eller vargar, men hellre en som varnar än kvider och kryper ihop i ett hörn). Förresten, hurpass stadig är den på foten? Om man jämför med hästraser... snackar vi islandshäst eller engelskt fullblod? Och kan den bära klövjeväska?

Haha, många frågor men hoppas du orkar svara några iallfall. Underbart fina hundar du har förresten. Dom ser så lyckliga ut! :)

Senast ändrad av en moderator:

Det är samma hund på bilderna :angel:

Vi snackar helt klart isis i så fall ;) Sirius ger aldrig upp om han har skoj och kan absolut bära klövjeväska.

Många uppfödare gör nu för tiden mh på sina avelshundar. Genom att kolla på det så minimerar man risken för att få en rädd valp. Sedan, prata med uppföraden och kolla av hur föräldrarna och deras släktingar är i vardagen. Egentligen behöver man inte vara mer orolig än om man köper en annan ras, om man inte köper en hund med dålig mentalitet och rädslor i släkten. Det finns ju alltid de som avlar på skithundar, men jag tycker de flesta är medvetna nu för tiden och det finns en hel del bra hundar!

Min hund har "inlärda" rädslor. Hen han är rädd för ljud, skott och åska. Sedan gillar han inte överdrivet skrammel. Som när man välter diskstället :p Han blev rädd pga att vår förre hund var väldigt ängslig och när jag fick Sirius tänkte jag helt enkelt inte ett steg längre. Han var inte rädd för skott och fyrverkerier innan han "lärde" sig att de var farliga. Dock är han mest berörd av det nu, han avreagerar snabbt. Majoriteten av de beardisar jag träffat har inte haft den typen av rädslor. Jag har haft beardis som inte varit rädd för några ljud alls.

Rädd för människor eller saker har han aldrig varit, det var inte vår förste beardis heller. Sirius jobbar inom vården och har aldrig varit rädd för varken rollatorer eller permobiler :) Som valp blev han biten ganska illa, och har blivit påhoppad många gånger under sitt liv, men han har aldrig blivit aggressiv eller rädd för andra hundar efter någon attack. Han har heller aldrig startat ett slagsmål.

Min hund trivs helt klart bäst som klippt! Han hade väldigt ont av värmen sista sommaren jag hade honom fullpälsad. Ska du inte ställa ut är det inget fel att klippa. Många uppfödare idag håller med!

Senast ändrad:

Vår familj har en beardishane, och innan honom hade vi en beardistik som fick vandra vidare pga hög ålder.

Att försöka beskriva dessa två hundar utan att överösa dem med fina ord och beröm är svårt, men så underbara hundar hittar man inte ofta.

Avslappnade men inte heller för den delen lata. Hänger gärna med och busar, tränar agility eller följer med mig på en joggingrunda.
Hanen har vi provat att spåra med när han var yngre, han var jätteduktig men vi har inte prövat det mer ( pga att ingen i familjen har det intresset).

Har inte badat med hundarna (om man inte räknar med leriga diken som det med glädje hoppas ner i och med efterföljande dopp i badkaret)

Tiken var åskrädd, men fick hon vara med familjen så var det ingen fara. Hanen är stencool, det enda han har varit lite smårädd för har varit eltråd och hästarna i stallet när han var liten, men efter lite mutor med köttbullar och beröm så hänger han mer än gärna med ut och donar där ;) Vi tränade dock i förebyggande syfte med hjälp av en inspelad skiva med muller och fyrverkerier, första gången han hörde den så blev han lite nervös men sedan så kom han fram till att om matte inte brydde sig så behövde inte han heller göra det. Har inte märkt någon reaktion på honom under nyår och åskväder, mer än att han blir lite uppmärksam på vart ljudet kommer ifrån.

Det som kan vara negativt med beardisarna (enligt mig) är pälsen, som visserligen är tämligen lättskött, men bor man på lantbruk med stall så blir det ganska lätt skräp och smuts som följer med in i huset. För tillfället är han nedklippt.
( Och att vår hane ibland saknar kroppsuppfattning, han tycker att han får utmärkt med plats både i taxens sovkorg och i mitt knä :D )

Båda hundarna har varit ganska självständiga, de behöver inte full uppmärksamhet hela tiden utan nöjer sig med att ligga och halvsova i närheten tills man hittar på något.
Båda hundarna har fungerat utmärkt med katter.

Känner att jag måste lägga lite band på mig själv nu, skulle lätt kunna sitta och skriva flera sidor med lovord om "min lilla bäbis" ( vår hanhund), men kommer på mig själv att sitta med ett stort leende på läpparna när jag skriver det här. Så fort det blir lite svalare nu så ska vi nog ta en lång promenad i kvällssolen :love:

Senast ändrad:

skulle lätt kunna sitta och skriva flera sidor med lovord om "min lilla bäbis" ( vår hanhund), men kommer på mig själv att sitta med ett stort leende på läpparna när jag skriver det här.

Eller hur!? :D Men du! bilder är obligatoriska!

Vi har varit och badat nu ikväll innan vi åkte till jobbet. Vi träffade två snygga tjejer som mina killar (har en terrierblandis också) var tvugna att stila för, så båda har simmat, pyttelite ;) så simma går, om man måste ;)

Nu har jag kontaktat SBC och ska ringa ägarna till en åtta månaders beardis som jag ska kika på :) Spännande värre!

Ska även kika på en eng springer spaniel, men det lutar åt att det blir beardisen. Får se vilken jag och min nuvarande vovve går bäst ighop med :bump:

Har tyvärr inga bättre bilder på den här datorn, så det får bli en från i vintras.
Detta är då våran hanhund Zingo :)

P1000077liten.jpg

( Detta efter en lång promenad genom skog och djupsnö, så ha lite överseende med att pälsen ser så tufsig ut ;) )

Kan bjuda på ytterligare en vinterbild, hans första vinter. :love:

zingoisnn2.jpg

Kan bjuda på ytterligare en vinterbild, hans första vinter. :love:

zingoisnn2.jpg

Åh vad söt han är! Är lite ledsen över att jag missar valpåldern, men samtidigt har jag inte tid med en 8veckors-valp eftersom skolan börjar snart igen.. Men dom är ju fina när dom är stora också :)

Förresten, Har ni haft några problem med att era beardisar vallar människor eller andra djur (ex hästar)?

Nej, inte så att det har inneburit problem. Tiken vi hade förut ville gärna hålla koll på "oss barn", men det var mer att hon alltid höll sig i närheten. Det hindrade nog en del busstreck för oss när vi var små, svårt att smyga runt i buskar och liknande när när en glad hund satt bredvid och viftade på svansen ;)

Det märks dock att det är något som saknas när inte hela "flocken är samlad". Dvs. när familjemedlemmar har varit bortresta under ett par dagar eller så, men det har aldrig känts som ett problem. Lite mer uppmärksamma på dörren och håller sig gärna lite närmare de som är hemma. Klarar sig utmärkt ensam hemma också när det har behövts.

Det enda som "vallas" här hemma är våra tre getter (vi använder honom inte för vallning, men ibland får han hänga med när de ska flyttas mellan hagar). Dock är getterna för smarta och envisa, och hunden för glad, så det är enklast att ta dem i koppel ;)

Så, inte större än typ 40kg..

Det jag vill göra med hunden är att träna och tävla i lydnad, agility ev sök osv. Sen måste den kunna simma. St Bernharden gick aldrig djupare än till hasorna och familjens tibbe simmar hysteriskt mot land så fort man tar på henne flytväst och försöker få henne att förstå hur kul det är att bada Sen ska hunden kunna springa bredvid när jag rider. Med andra ord: jag vill ha en hund att ha med överallt. På stan, när jag vandrar, på grillfesten, i stallet.. Ni fattar

En Ridgeback kanske?
Vår grabb väger 39 pannor, ääääälskar att bada och simma, följer alltid med mig på ridturer, gillar att promenera i stan och i terräng, håller sig trevlig i större sällskap, duktig på sök, skulle säkert funka i agility (brukar träna hopp, springa runt, ja leksamt sådär). Däremot tävla i lydnad... Kanske? Otroligt lättlärd och duktig, men samtidigt bara när han vill. Han kan gå fot, han kan spela död, han kan sitt, ligg, lägg dig, stanna, vänta, ja allt. Men i fel situation fungerar ingenting...

Det är kul att leta hund:bump: Hoppas du får den du förtjänar;)

Funderade på ridgeback ett tag, men i slutändan föll valet på en beardis iallafall.

Så, nu är det nästintill klart! Ska iväg och kika på - och förhoppningsvis ta med hem - en beardishanne på 1år på lördag. Han har bott hos uppfödaren hela livet och är hennes favorit (hon hade egentligen inte tänkt sälja honom, jag ringde på en annan av hennes hundar från början), så känns jättespännande.! Allt låter perfekt! Han besiktigades idag med Ua på allt och höftröntgades med A/A :D Dessutom har han fått jättebra kritik på de två utställningar han varit på (1or och hederspris) och det verkar allmänt jättelovande:bump: Så jag kommer inte få klippa honom som jag planerat, tyvärr, men samtidigt får jag en kanonfin och rastypisk hund som jag kommer kunna ta lite valpar efter såsmåningom :) Kommer bli ett jäklans borstande och badande eftersom jag kommer ha honom som väldigt aktiv hund (vandringar, följa med på ridturer, springa i längdskidspåret, träna agility osv) samtidigt som jag ska hålla honom i utställningsskick, men det får det vara värt! Har klickat jättebra med uppfödaren också så allt är nästan för bra för att vara sant:love: Ska få lite bilder på mailen ikväll och laddar för fullt inför lördag.

Tackar så mkt för alla svar om beardisar, har verkligen varit värdefull info:bow::bow: Känns helt rätt i magen med val av hundras - hoppas bara det klickar lika bra med individen nu!

Vad kul!
Pälsen blir inte alls jobbig att sköta om man ser till att den aldrig får bli så där riktigt tovig.
( Ja, det tar visserligen sin lilla tid ibland, men det är mysigt att sitta och borsta hunden på golvet framför TV:n på kvällarna). :)

Hoppas på uppdatering med bilder sen! ;)

Lycka till!

Är han utställongshund så är han hantagligen van att bli borstad och då är det inga problem. Värre hade det varit om han aldrig sett en borste :crazy: Beardisen tovar inte mycket om man borstar regelbundet, och när den riktiga vuxenpälsen kommit så räcker det att borsta varannan vecka.

Grattis! Vi vill ha bilder och jag vill att du PMar mig om vilken uppfödare du valt :p

Åh, vad bra med pälsen! Fick tips av uppfödaren att på vintern kan man ta olivolja på pälsen runt tassarna och under magen för att det inte ska bli alltför stora snöbollar på dom.. För det finns ju en hel del snö på vintern här uppe i dalarna ;) Är det något ni har provat?

Uppfödarens dator hade kraschat av åsknedslag och hon hade inte så många bilder på andra datorn, så hon skulle ta lite nya kort och skicka i slutet av veckan. Ladda självklart upp dom på buke då:) Tippar på att hon menar imorgon eller fredag, eftersom det är på lördag det smäller! Åh, vad spännande det här är :D :bump:

Förresten. Vad ska man tänka på när man hälsar på hunden? Våran lillhund vi har hemma var vi hundvakt åt innan vi köpte, så med henne blev det inte riktigt den situationen och st bernharden var så länge sen.. Mer än att han ska få hälsa på vår lilla tibbe och att man ska gå en liten promenad?

Vi har haft både Briard och Bouvier som jag tycker stämmer in på dina önskemål...

Både Briarden och Bouvieren älskade att bada och kastade sig hejdlöst från bryggan! Var med på ridturer dagligen och låg hemma på tomten och höll koll på vad som hände när vi var hemma.
De är kanske inte de mest lämpade för agility på högre nivå pga storleken, men dom älskade det! Bouvieren fick mamma godkänd bevakningshund inom hemvärnet, så det rä en härlig arbetsvillig ras!
Briarden tog vi över som vuxen, så den var mest en fantastisk sällskapshund som hängde med på allt som vi hittade på! Men jag tror att hade vi fått henne som valp hade hon kunnat koma upp långt i klasserna i de flesta disiplinerna, hon var väldigt ivrig att vara till lags och älskade att använda huvudet!

Beardisen Eddie is in the house. Hämtade som sagt i lördags och han är bara för gullig! Fast jäklar vad han fjantar sig:rofl: Vill inte äta och kastar sig när tåget passerar. Men men, han har bott på landet i hela sitt liv (vi bor i stan) och under sitt enda levnadsår aldrig varit ifrån sin mamma eller flock. Så det är förståeligt. Så det lossar nog snart, lilltibben har tagit på sig mammarollen och visar vad han får och inte får göra. Själv ignorerar jag bara hans hysterikaryck, eftersom jag tror att gullerier bara skulle förstärka beteendet.. Men som sagt, han har bara varit här två nätter och enligt farmor tar det tre veckor innan en hund i den ålder acklimatiserar sig.. Dessutom blir han lite mer personlig och lite mer självsäker för varje timme som går:) I skogen är han däremot väldigt framåt och kastar sig i såväl träsk som sjöar.

Bilder var utlovade, och här kommer en. Tagen i söndags, efter vår första "riktiga" skogspromenad. Ska alldeles strax bege mig ut på vår andra. Hoppas den blir lika mysig:D

Senast ändrad av en moderator:

Nooo, bilden funkar inte ju :mad: ;)

Vad kul med en till beardis på forumet! Han vänjer sig nog snart vid tåget. Det bästa du kan göra är att ignorera så löser det sig!

Grattis!!

Tänkte bara uppdatera lite med att han nu har vant sig vid tåget, och att han lärt sig simma idag. Och han älskar det! :bump: Gick inte att få upp honom ur vattnet till slut:rofl:

Tackar igen så mycket för all info om rasen - det här hunköpet kommer jag nog aldrig ångra! Och redan efter en vecka kan jag säga att nästa hund (om några år) med stor sannolikhet kommer vara beardis även den :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 040
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 014
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 026
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka