H
headstrong_
Det är så att jag ska sälja min underbara, älskade, fantastiska älsklingsprins till häst eftersom jag är för tung + tidsbrist nu när han börjar bli till åren.. Detta innebär att jag för första gången på nära ett decennium kommer vara icke hästägare. För att jag inte ska gå under helt hade jag tänkt köpa en hund att lägga min energi på.. (Dessutom tror jag det blir en bättre känsla att lägga pengarna på en hund än en massa småkrafs som ny mobil och kläder)
Problemet är bara det här med ras.. Vi har en liten tibetansk spaniel hemma nu, och även om hon är pigg, glad och galet söt vill jag ha lite mer "hund". Ingen liten fis som bara springer runt och är söt
Absolut minst 45-50cm i manken. Växte upp med st bernhard vilket fick mig att fundera på ngt i den storleken, främst leonberger, men kom fram till att jag då måste byta bil och inte kommer kunna ha den i en studentlägenhet när jag börjar plugga på högskolan. Så, inte större än typ 40kg..
Det jag vill göra med hunden är att träna och tävla i lydnad, agility ev sök osv. Sen måste den kunna simma. St Bernharden gick aldrig djupare än till hasorna och familjens tibbe simmar hysteriskt mot land så fort man tar på henne flytväst och försöker få henne att förstå hur kul det är att bada
Sen ska hunden kunna springa bredvid när jag rider. Med andra ord: jag vill ha en hund att ha med överallt. På stan, när jag vandrar, på grillfesten, i stallet.. Ni fattar 
Vad kan ni bukare tipsa om för hund?
Har funderat lite på briard, samojed, bearded collie och såklart retrievers (golden, jaktlabbe eller kanske tollare). Vad har ni för erfarenheter av de raserna? Kommer ni på någon "bättre" ras?
Och ja, jag är väldigt medveten om att det beror mkt på individen och ägaren, men ju mer jag försöker läsa in mig på de olika hundraserna desto fler upptäcker jag att det finns - och desto snurrigare blir jag
Så tips, erfarenheter och tankar efterlyses starkt!
Problemet är bara det här med ras.. Vi har en liten tibetansk spaniel hemma nu, och även om hon är pigg, glad och galet söt vill jag ha lite mer "hund". Ingen liten fis som bara springer runt och är söt
Det jag vill göra med hunden är att träna och tävla i lydnad, agility ev sök osv. Sen måste den kunna simma. St Bernharden gick aldrig djupare än till hasorna och familjens tibbe simmar hysteriskt mot land så fort man tar på henne flytväst och försöker få henne att förstå hur kul det är att bada
Vad kan ni bukare tipsa om för hund?
Har funderat lite på briard, samojed, bearded collie och såklart retrievers (golden, jaktlabbe eller kanske tollare). Vad har ni för erfarenheter av de raserna? Kommer ni på någon "bättre" ras?
Och ja, jag är väldigt medveten om att det beror mkt på individen och ägaren, men ju mer jag försöker läsa in mig på de olika hundraserna desto fler upptäcker jag att det finns - och desto snurrigare blir jag