Rasfråga: Lättskött och lättfostrad

Lejonelle

Trådstartare
För en kompis räkning söker jag den perfekta rasen till en dagledig person med ganska stora barn. Hunden ska vara sällskapshund och promenadsällskap, ett lugnt liv, inte vara ensam mycket. Liten-mellanstor, lugnt temperament, typ "fostrar sig själv". Inte så reaktiv, inte mycket pälsvård, frisk och "billig i drift". Vad föreslår ni?

För en kompis räkning söker jag den perfekta rasen till en dagledig person med ganska stora barn. Hunden ska vara sällskapshund och promenadsällskap, ett lugnt liv, inte vara ensam mycket. Liten-mellanstor, lugnt temperament, typ "fostrar sig själv". Inte så reaktiv, inte mycket pälsvård, frisk och "billig i drift". Vad föreslår ni?

En omplacering. Då vet personen lite mer vad den får.
Jag hade efter de önskemålen kollat runt efter unga omplaceringar på de rasklubbar vars ras tilltalar mig.

En omplacering. Då vet personen lite mer vad den får.
Jag hade efter de önskemålen kollat runt efter unga omplaceringar på de rasklubbar vars ras tilltalar mig.

Precis min tanke också. Dels kolla rasklubbars omplaceringssidor, dels kolla blocket.
Har tex sett flera papilloner till omplacering på rasklubbens hemsida, "gamla" avelstikar som inte ska vara problemhundar alls och som säljs till någon som vill ha lugn sällskapshund.

Plus att en lite äldre hund kan barnen ha roligare med direkt. Inte så ömtålig som en valp.

En vuxen eurasier (gärna en tik). Lättskött päls, inte skällig, en sällskapshund som blir mycket fäst vid sin ägare. Eurasier kan vara reserverad mot främlingar.

Hej, det är jag som är lejonelles kompis. Tack för alla svaren! Min sextonåriga dotter trycker på om det här (och frestar mig som egentligen borde säga nej men själv haft drömmen ända sen barnsben) . Hon har själv föreslagit bichon, visst ska den vara bra om man är allergisk? den äldsta är troligen allergisk, hon bor visserligen inte hos mig men måste ju kunna hälsa på. Mitt problem är att jag har utmattningssyndrom, det är därför jag inte vill ha en för "krävande" hund. Men det jag kan erbjuda en hund är mycket närvaro, och mycket promenader i naturen.
Vara dagmatte kanske?
Får börja med att ta tag i att allergitesta äldsta dottern!

Hon har själv föreslagit bichon, visst ska den vara bra om man är allergisk?

Hej :)
Bichoner är jättetrevliga, det är en grupp med flera olika raser som alla är jättebra och lätta sällskaphundar. Bichon frise, Bichon havanais, Bichon bolognese, Löwchen, Malteser..

En del pälsvård får man räkna med. Man kan hålla dem kortklippta om man vill slippa det. Min R var en löwchen. Den perfekta småhunden enligt mig. Livliga lättlärda hundar som det går att göra mycket med om man vill.

Allergisäker finns det tyvärr ingen hund som är utan det beror på allergin. En del allergiker tål vissa typer av päls bättre än andra.

Jag har en löwchentik och jag tycker hon passar in super på det ni vill göra, enklare hund får man leta efter! Hon är enkel att ha med sig, enkel att ha lös, är glad i folk och fä, låg jaktlust (lite lätt nyfiken) och lätt att ha med andra djur. Hon är även väldigt anpassningsbar vad det gäller aktivitet trots att hon bara är 6 månader.

Nu är hon utställningsklippt så det är lite pyssel. Men klipper man ner dom helt så varken fäller dom eller drar in smuts + att man slipper kamma dom. Är dessutom allergivänliga men låt dottern träffa några innan ändå, oavsett ras kanske ska tilläggas.

Enligt mig käcka, glada, busiga små hundar som gillar allt och alla men älskar familjen mest :)
Min larmar om någon knackar på/är påväg in men när de väl är inne så är hon glad, så mer vakthund än så är hon inte.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 687
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 560
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 142
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 142
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar