Raser som alltid/aldrig får bis placeringar?

Jag har nog aldrig sett en tibbe spaniel vinna BIS någon gång och de är helt enkelt inte sådär showiga som många andra raser i 9an men det hade varit kul att se lite variation någon gång och inte "bara" samma lika hela tiden år efter år. Jag vet om en tibbe som blev BIG-1 åtminstone en gång men jag tror den åkte ut under första granskningen i BIS sen.

En bonnhund som lancashire heeler kommer aldrig till BIS-finalen :D Finns några grupp-placeringar i rasen, men längre brukar dom aldrig komma hur bra dom än är.

Man ska aldrig säga aldrig. Hur ofta har ni sett korthårig chow chow ens komma in i gruppfinalen och sedan bli placerad? Hårlagen tävlar som samma ras förövrigt. Jag har en korthårig chowtik som inte bara vunnit gruppen på en internationell utställning i Finland, hon har även placerat sig i Best In Show. I Sverige har hon blivit grupp-tvåa två gånger. Ingen annan korthårig chow chow har placerat sig så högt vare sig i Sverige eller Finland. Man kan alltså vinna även om man har en udda ras eller rasvariant, bara man har en bra hund.

Jag har nog aldrig sett en tibbe spaniel vinna BIS någon gång och de är helt enkelt inte sådär showiga som många andra raser i 9an men det hade varit kul att se lite variation någon gång och inte "bara" samma lika hela tiden år efter år. Jag vet om en tibbe som blev BIG-1 åtminstone en gång men jag tror den åkte ut under första granskningen i BIS sen.
Lisa Molins hane Ch Bio-Bios Ivanhoe vann väl BIS på en länsklubbsutställning vid i alla fall ett tillfälle typ i slutet av 80-talet? Hon var ju på bild en hel del i HundSport på den tiden, då denna hund vann en hel del.

Som ägare till en DSG så är BIS ringen inte särskilt vanlig. Men det händer. Men trots det är ytterst sällan det går bra där :D

Faktiskt varit i bis ringen med Betty som valp. Vi åkte ut fort :angel:
Nu har ni ju möjlighet att faktiskt tävla i gruppfinalerna fullt ut med rasen, eftersom ni innan FCI-erkännadet inte fick lov att gå in i gruppen på internationella utställningar.
Gällande inofficiella utställningar så blev min kompis BIS-2 med sin första DSG på deras första valputställning. Har man bara en bra hund som kan visa upp sig och bli uppvisad på ett bra sätt, så kan man absolut placera sig och t o m vinna även med raser som inte är så flashiga.

Lisa Molins hane Ch Bio-Bios Ivanhoe vann väl BIS på en länsklubbsutställning vid i alla fall ett tillfälle typ i slutet av 80-talet? Hon var ju på bild en hel del i HundSport på den tiden, då denna hund vann en hel del.
Det vet jag inte, jag är född -84 så jag var inte direkt insatt i rasen då. Jag tänkte mer nu under de senare åren (har haft tibbe sedan 2010 så under de senaste 9 åren då).

Nu har ni ju möjlighet att faktiskt tävla i gruppfinalerna fullt ut med rasen, eftersom ni innan FCI-erkännadet inte fick lov att gå in i gruppen på internationella utställningar.
Gällande inofficiella utställningar så blev min kompis BIS-2 med sin första DSG på deras första valputställning. Har man bara en bra hund som kan visa upp sig och bli uppvisad på ett bra sätt, så kan man absolut placera sig och t o m vinna även med raser som inte är så flashiga.

Ja precis men det är ju nytt sedan i höstas :)

Men nu var det ju frågan i TS vilka raser som ofta går bra i BIS och vilka som sällan gör det. DSG kan man ju inte säga är en ras som ofta går bra i BIS direkt - med det sagt säger jag inte att det inte händer.

Tror aldrig en Norsk Lundehund har vunnit BIS, och lär nog aldrig göra det heller. :grin: Det är sällan en domarfavorit, är inte alls flashig, utseendet är lite spretigt ibland, och är oftast dåliga på att visa upp sig och brukar mest se ut som om att dom vill gå därifrån. Det är nog mest på mindre och t.ex SSUKs utställningar du kan ha en chans med en riktigt fin hund att placera t.ex BIS-4.

Welsh corgi cardigan, cirka aldrig. :D Man får vara galet nöjd om man ens blir grupp-placerad!

Allvarligt? Nu läser jag inte Hundsport så noga nuförtiden, men jag har för mig att corgi ganska ofta var med på utställningssidorna då jag kollade. Men kan ju minnas fel. :o
Nu är ju jag rätt ny i utställningsvärlden, men det sista året tror jag inte jag sett någon corgi alls i BiS sammanhang, eller ens gruppsammanhang.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 376
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar