Raser som alltid/aldrig får bis placeringar?

Millicent

Trådstartare
Jag satt och kikade lite i en av de där utställningstidningarna som följer med hundsport och kom och tänka på att det finns vissa raser som mer eller mindre aldrig placerar sig i bis-final medans det finns andra raser som nästintill alltid (nåja, väldigt ofta) går till final. Hur kommer det sig egentligen? :D

Pumi, som vi har, är väldigt svåra att få dit...tror att vissa raser är mer sinnebilden av en vacker hund, irländsk setter, collie m fl.

Enkelt. Vissa raser ser "showiga" ut och då vinner de lättare. Så fort du är förbi kvalitetsbedömningen på utställning handlar det främst om just vad domaren tycker är tjusigt att titta på.

Ja, domare har sagt högt flera gånger att det förekommer att annan hund än den mest rastypiska blir BIR för att de tror att den här större chans att vinna BIS. En bekant fick det sagt till sig på utställning och jag har det skriftligt från intervju på ett ställe.

Det roliga är ju att det varierar från land till land också. Boxer tar väldigt sällan placeringar i gruppen i Sverige och än mindre BIS-placeringar. Men i England och USA är bland de stora utställningsraserna och vinner ofta grupp 2 och till och med BIS.

Som ägare till en DSG så är BIS ringen inte särskilt vanlig. Men det händer. Men trots det är ytterst sällan det går bra där :D

Faktiskt varit i bis ringen med Betty som valp. Vi åkte ut fort :angel:

Som ägare till en DSG så är BIS ringen inte särskilt vanlig. Men det händer. Men trots det är ytterst sällan det går bra där :D

Faktiskt varit i bis ringen med Betty som valp. Vi åkte ut fort :angel:
Jag minns den gången som jag och min Dsg Hanna var med i en uppfödargrupp på SKK:s utställning i Hässleholm (eller kanske Ronneby).
Vi kände oss en aning malplacerade när vi traskade in i stora finalringen tillsammans med flashiga flattar, vältrimmade cockrar, snygga storpudlar och andra stiliga raser. Konferencier den eftermiddagen var en person som själv har Dsg, och när vi kom förbi bordet där han satt, så säger han högt i högtalarna: "Och här kommer en ras som inte är speciellt vacker..... Men den är oerhört charmig!" :D Vi tyckte det var lite taskigt - fast ganska kul ändå :).
Men i slutbedömningen så blev vi utplockade bland de sex bästa grupperna. Ut ur ringen åkte de flashiga flattarna, vältrimmade cockrarna och snygga pudlarna. Men kvar blev vi! Hamnade utanför prispallen till slut, men för oss kändes det som en seger att få vara kvar bland de bästa :)

Jag minns den gången som jag och min Dsg Hanna var med i en uppfödargrupp på SKK:s utställning i Hässleholm (eller kanske Ronneby).
Vi kände oss en aning malplacerade när vi traskade in i stora finalringen tillsammans med flashiga flattar, vältrimmade cockrar, snygga storpudlar och andra stiliga raser. Konferencier den eftermiddagen var en person som själv har Dsg, och när vi kom förbi bordet där han satt, så säger han högt i högtalarna: "Och här kommer en ras som inte är speciellt vacker..... Men den är oerhört charmig!" :D Vi tyckte det var lite taskigt - fast ganska kul ändå :).
Men i slutbedömningen så blev vi utplockade bland de sex bästa grupperna. Ut ur ringen åkte de flashiga flattarna, vältrimmade cockrarna och snygga pudlarna. Men kvar blev vi! Hamnade utanför prispallen till slut, men för oss kändes det som en seger att få vara kvar bland de bästa :)

Häftigt!
Minns du vem som dömde? Spännande att se om det var en nordisk domare eller inte :)

Får mig att tänka på när jag var domare på en inoff vid kappklubben. Jag tänkte att det skulle bli kul att få se riktigt bra vinthundar i bra kondition, kanske kunna döma fram någon lite ovanlig BIS-hund osv. Det fanns även med en klass för vinthundskorsningar och det var jättekul. Meeeen så blev det dags för saluki och in i ringen kom en så fantastiskt fin hane att jag nästan fick tårar i ögonen. Så ehm. Det blev saluki som BIS den dagen också. Kändes lite som att "alla" hade väntat sig att jag skulle sätta fram just saluki, men det var ju just för att den här var så extremt bra för att vara saluki. Hade han inte varit på plats hade nog någon helt annan ras blivit BIS. Matte till salukin blev dock lite förvånad, för han var inte av någon typ som brukar gå hem hos utställningsdomarna. Om jag förstod det rätt så var hon där mest för att stötta kappklubben :p

"Riktiga" bruksraser tycker jag sällan placerar sig i BIS på SKK utställningar. Vi har iofs en schäfertik som tagit flera BIS1 på både SKK och SBK (hon har även blivit bästa tik på CRUFTs) men det hör till ovanligheterna.
Uppfödargrupp brukar däremot kunna knipa någon placering ibland.

Sen är utställning en jäkla massa politik, vem känner vem och vilken domare hade tagit fram BIS hunden i kvalitetsbedömningen förra gången osv.

Ja, domare har sagt högt flera gånger att det förekommer att annan hund än den mest rastypiska blir BIR för att de tror att den här större chans att vinna BIS. En bekant fick det sagt till sig på utställning och jag har det skriftligt från intervju på ett ställe.
Vad sjukt :down:

"Riktiga" bruksraser tycker jag sällan placerar sig i BIS på SKK utställningar. Vi har iofs en schäfertik som tagit flera BIS1 på både SKK och SBK (hon har även blivit bästa tik på CRUFTs) men det hör till ovanligheterna.

Sen är utställning en jäkla massa politik, vem känner vem och vilken domare hade tagit fram BIS hunden i kvalitetsbedömningen förra gången osv.
Vet inte vad du menar med ”riktiga” bruksraser men det finns ju en rottis som vinner väldigt mycket nu. Och den är ju iaf korad, är tjänstehund och har patrull-titel :)

Vet inte vad du menar med ”riktiga” bruksraser men det finns ju en rottis som vinner väldigt mycket nu. Och den är ju iaf korad, är tjänstehund och har patrull-titel :)

Rottweiler tycker jag verkar vara en ras som ganska ofta går bra på utställning i Sverige. Det beror mycket på tradition och på vad domarna brukar får se. Hos boxer har vi kanske 50-60 hundar på en rasspecial men bara 5 på en SKK-utställning, så domarna får ju inte se särskilt många hundar.

Vår ena hund blev BIS-2 som valp på My Dog ett år, minns inte vad som blev BIS-1 bland valparna men av de stora så var det en fet labbe som vaggade fram. Allt annat än "showigt". :cautious: Hon senare även JWW som ettåring på rasspecialen.

Vår första valp blev inte BIS på Stora Sthlm men vi fick en biljett till Crufts. Vi orkade inte åka men det var jättekul att få en inbjudan. Jag såg ett foto på henne på julafton, hon blir 15 år i februari, den sista som är kvar från kullen. 😢

Belgiska vallhundar.

Jag har hört en liknande berättelse, från uppfödaren till min storpudel om jag minns rätt. Det hade regnat och pälsen hade lagt sig ner på hennes hund men inte på den andra pudeln som hon tävlade mot och som vann BIR:et, de hade lyckats hålla den torr. Domaren kommenterade efteråt att hennes pudel egentligen var bättre, men fick inte BIR:et eftersom den andra hunden med bra päls skulle fungera bättre i BIS-ringen.

(Min fetning)
Det är verkligen en jäkla massa politik!
När jag först flyttade över hit till UK åkte jag och träffade den enda lokala shibauppfödaren bara för att kolla läget liksom, jag ville se lite shibor och känna mig för och hon sade rätt och slätt att jag var chanslös i ringen eftersom jag inte kände någon. Det lät inte ens elakt (sedan VET jag ju att jag har en måndagssshiba. :D ) men det är ju en förbannat trist inställning.

Jag har däremot haft väldigt trevligt på ett par inoffutställningar både här och i sverige.

Eurasier är inte särskilt vanliga, det finns 3 hundar i Sverige som placerat sig i BIS (en som vunnit) (i Sverige då, men det är inte så mkt vanligare utomlands heller).
I år har faktiskt en avelsgrupp placerat sig/vunnit ett par gånger vilket är jättekul!

En finsk lapphund har blivit BIS1 en gång i sverige så för oss är det inte så vanligt med placeringar. Inte grupp-placeringar heller. Men i Australien finns det en finsk som blir bis var och varannan helg!

Däremot kom vår uppfödargrupp på en 15e plats på årslistan i år. Det är stort! 😍

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 376
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar