Ras till mina föräldrar?

Kibani

Trådstartare
Nu ni ska ni få ännu en rasvalstråd att skriva i ;)

Jag har ju flyttat hemifrån och tar snart med mig min hund som för närvarande är kvar hos mina föräldrar. Morsan har hintat lite att det kommer bli tomt och att de nog vill skaffa en hund igen själva och då kommer ju den oundvikliga frågan om raser. Nu skriver jag den här tråden utan deras vetskap så jag är inte 100% säker på att det är exakt detta de vill ha/har att erbjuda en hund men jag känner dem nog tillräckligt bra;)

En liten/mellanstor hund Kanske runt 35-45cm? Farsan vill ha en "riktig" hund men mamma som har lite problem med händerna skulle inte klara av att hålla i nåt stort och starkt, är på gränsen att hon orkar med min Finska lapphund

Frisk Med så lite rasbundna sjukdomar som möjligt typ

Lättfostrad De har lite svårt med att vara konsekventa och kommer med all säkerhet skämma bort vovven :p

Nöjjer sig med härliga promenader och ev lite trix och spår som aktivitet Mina föräldrar har inte visat något större intresse att riktigt träna hund så de lär inte gå många kurser men småaktiviteter hittar de nog på:)

Hårlaget kvittar nog bara det är lättskött Farsan lär inte borsta och morsan har som sagt lite problem med händerna

Reserverad I den bra bemärkelsen att hunden inte bryr sig i några andra än familjen men inte har något emot att hälsa och bli klappad om det skulle vara så

Vinthund eller avlång hund(alltså korta ben och lång kropp) vill de inte ha. Inte heller någon med kort nos. De faller dem inte i smaken helt enkelt. Morsan är sugen på terrier igen, då hon hade kerry blue i sin ungdom. Kooikerhondjen gillar de båda två (vi hade ju en sån förut) men de tycker att rasen blivit så små och taniga på senare tid. Pudel med lättskött klippning har jag föreslagit men morsan tror att farsan tycker det är en för "mesig" hund(och jag tycker morsan ska skita i vad farsan tycker då det troligtvis är hon som kommer sköta hunden mest:angel:)

Så vad tror allsmäktiga buke om detta? Finns det nån som passar direkt eller behöver det kompromissas lite? Att jag ens frågar för mina föräldrars räkning är att jag är rädd att de tar sig vatten över huvudet och skaffar sig en för svår hund som kommer må dåligt av för lite aktivitet.
Kan ni hjälpa mig att hjälpa dem vore jag väldigt tacksam:bow:

Sv: Ras till mina föräldrar?

Tibetansk Terrier kanske? Är egentligen inte en terrier utan en herdehund.. mellanstor, pigg, vaken och VÄLDIGT familjekär!
Läs om dom på internet så ser du ifall den kan passa deras behov!
Mina föräldrar har en och de skämmer bort och är totalt inkonsekventa men hunden är supergo.. liiite divig kanske men..
De har sin klippt då de normalt har väldigt lång päls men de kan absolut vara klippta och då blir de väldigt lättskötta!
Man brukar säga att en Tibbe är hälften hund och hälften människa och det tycker jag stämmer väl in på deras!
Mycket speciell men på ett positivt sätt!
Deras är inte alls mesig utan ganska tuff men absolut inte tuff som i aggresiv..
det är MYCKET fart i henne och på så vis är hon välidgt skoj! Nu är hon 11 år och det är fortfarande mycket fart fast hon har slutat upp med lekandet nu vilket är förståeligt!

OBSERVERA att de flesta bilderna du nog kommer hitta på nätet så är de långhåriga.. men de ser grymt mycket härligare ut när de är klippta! Blir lite byrackiga och valpigare till utseendet då!

Här är våran längst till vänster! Hittade bilden när jag googlade: Här tillsammans med uppfödaren, nu är hon mer klippt!

Jagm3%2002.jpg

Senast ändrad:

Typ nån Spaniel ?
Har inte någon direkt erfarenhet av dem själv, men verkar vara lugna och trevliga hundar :) finns ju nåra att raser att välja på oxå. Annars labrador ? :)

Min spontana tanke är en dvärg- eller mellanschauzer, den kan de ju lämna in för trimning när det behövs. Verkar vara trevliga och lättsamma hundar att ha att göra med, lämplig storlek också. Efter en Kerry Blue är kanske steget inte såå långt till schnauzer;)

CC: Ska definitivt kika på Tibbe terriern om det kan vara nåt:laugh:

What: Finns det fler små spaniels förutom Kooikern och Cavalier? För en springer spaniel tror jag är för stor och många spaniels är väl mycket jakthundar? Labben är definitivt för stor och stark för morsan

Pumah: Det skulle absolut kunna vara nåt för dem. Tror jag faktiskt föreslog det för morsan men då kom hon med den klena invändningen att de hade ingen könsprägel:p Men nog har de väl det?

Tack för svar allahopa:bow: Kom gärna med fler förslag:D

De behöver ju dock pälsvård även mellan trimningarna, så det beror på vad mammans händer klarar av... I övrigt tycker jag de passar in bra! (dock är inte alla reserverade, men de "ska" ju vara det).

Det tycker jag absolut du ska! Tibben är en väldigt kul hund att leva med.. jag rekommenderar verkligen den rasen varmt! :)
Förresten.. mammas och pappans är med i stallet varje dag utan problem, väldigt orädd så.. och hemma på egna gården har hon JÄRNKOLL på hönsen och katterna så de inte hittar på nåt dumt.. Hon går alltid emellan när det blir lite gruff i hönsflocken.. Gårdens egna lilla polis!
Tibbar är ganska bra på att hålla vakt också! De ligger ofta och gärna och spejar på någon hög plats (typ sten, verandan) då det är uppgiften de hade som herdehundar! Sen varnar de när det är något på gång.. Men absolut inte en skällig hund!

Senast ändrad:

Dvärgschnauzer som någon annan föreslog. Den stämmer in på det mesta, förutom minimal pälsvård...trimningen kan man låta någon annan göra. Men den behöver borstas för att inte få tovor och kanske kamma lite underull då och då.

Svarar till er alla:)

Nu har jag läst lite om tibben och jag tror att den är lite för livlig och krävande för mina föräldrar.

Den jag tycker verkar lämpligast är dvärg/schnauzer. Den verkar ha lättast för att inte "behöva" aktiveras speciellt utöver promenader.

Jappen kan funka också om den verkligen kräver så lite pälsvård som skrivits och inte är för skällig och öppen för dem

Australiska terriern är jättesöt men tyvärr för avlång för mina föräldrar.

Dansksvensken känner jag skulle kunna vara perfekt om mina föräldrar om de upptäcker hur roligt det kan vara att göra mer med hunden varje dag än att promenera.

Vad gäller pälsvård tror jag att morsan kan klara att göra lättare skötsel nån gång i veckan men rejäl genomborstning kanske varannan, jag har inte riktigt 100% koll på hur dålig hon är i händerna men jag ska ge henne hela tråden att kika på sedan så de får välja själva med viss rådgivning ;)

Återigen tack för alla svar och fortsätt gärna att fylla på listan med raser och tips:bow:

Känner ett par dansk-svenska gårdshundar som fungerar ypperligt utan andra aktiviteter än promenader. Det blir nog lite vad man gör det till, även om jag personligen naturligtvis önskar alla hundar mer aktiviteter än så.

Det känns som att DSG'n är en ganska "ojämn" ras vad gäller aktivitetskrav!

Min lilla dam skulle bli odräglig om hon bara fick promenader som aktivitet. Visst, några dagar/någon vecka fungerar säkert fint... Men som "livsstil" inte en chans ;)

/Swat

Men mycket beror väl på vad man har vant dem vid? Min borderterrier t ex faller i akut depression om han inte får träna på tre dagar, medan det finns ett mycket stort antal som fungerar som rena sällskaps-/promenadhundar, tyvärr. Detsamma gäller nog ganska många hundraser men mitt intryck är att DSG har förhållandevis lätt att anpassa sig till promenadnivån, men som sagt, jag känner inte så många individer.

Till en del håller jag med dej.

Dock anser jag att det är stor skillnad mellan olika linjer.
En jaktavlad borderterrier skulle enligt min erfarenhet nöja sej lika bra med ett promenad-liv som min DSG, dvs inte alls.
(Eller snarare skulle de hitta på egna "arbeten" som att skälla på andra hundar, rymma, gräva osv för att få utlopp för sina "lustar".)

En hund med lite mer "motor" kan absolut ta det lugnt i perioder. Men att skaffa en aktiv ras och "tvinga" den att anpassa sej efter bästa förmåga till ett "soff- och promenad-liv" känns både ojuste och korkat!
Sannorlikheten för att man kommer få någon form av "problembeteende" är ju ganska stor.

Varför inte skaffa en mer "sällskapsanpassad" ras och individ direkt?

Typ am.cocker, någon av de små spetsarna, phalene eller liknande?

/Swat

kl

Min dvärgschnauzer är van vid att jobba mycket, men om tiden tryter så är han rastlös ett par dagar för att sedan anpassa sig till ett soffpotatisliv :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 789
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 983
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar