rapsolja till hovarna

Helt rätt, de har även klarat sig i miljontals år utan skor eller verkning med. :crazy: Varför inte följa med de nya rönen? :smirk:

Ute i det fria blev hästarnas hovar fuktiga/blöta naturligt eftersom de gick ute hela tiden, t ex fuktiga av daggen på natten, när de dricker vatten och står med hovarna i vattnet...

Vad jag hört och lärt mig på en kurs var att på utsidan av hovarna gör det ingen större nytta att smörja/blöta eftersom det inte släpper igenom vatten (om det inte är sprickor förstås). Däremot vattenbad underifrån (i hink, "filtsulor" el dyl.) eller att smörja kronranden med en veget. olja är det som hjälper bäst. Så rapsolja, olivolja eller majsolja ska gå bra enligt min hovlagare.

// :bump:

har nu läst alla svar . men vilket är bäst smörja hela hoven på utsidan eller bara kronranden

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2
Svar
39
· Visningar
948
Senast: Syrax
·
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 596
Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
856
Senast: Liten
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
399
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix